pc wil niet opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2015
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

2015

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2015
Het jaar is al goed begonnen. In de veronderstelling dat de pc gisteravond uitgezet was, zie ik vanmorgen de melding: windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: windows system32 config system. Als ik de pc uit wil zetten(kan alleen met de aan uit knop) start deze direct weer opnieuw op. Wat kan ik doen?

HTML:
Kun je wel via F8 in het geavanceerde opstartmenu komen?
Code:
Niet meer in XP kunnen komen. 

--------------------------------------------------------------------------------

Lees hier heel vaak het probleem dat er niet meer in XP gekomen kan worden, door allerlei omstandigheden, vaak een probleem in het register, onderverdeeld in diverse bestanden in de config map.

Je kunt deze handleiding van Microsoft volgen,

[url]http://support.microsoft.com/kb/307545/nl[/url]
Dan bij deel 2 kijken.

Of door middel van een cd van BartsPE, Hirens Boot CD of de UBCD4WIN de volgende bestanden uit de map system volume information\restore met een aantal cijfers\RP met een cijfer\snapshot.
T.w.;
_REGISTRY_USER_DEFAULT 
_REGISTRY_MACHINE_SECURITY 
_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE 
_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM 
_REGISTRY_MACHINE_SAM 

deze in b.v. TotalCommander kopieëren en renamen in
SECURITY 
SOFTWARE 
SYSTEM 
SAM 

naar de windows\system32\config map
Waarvan de file "system" het belangrijkste is, en alleen deze te kopieëren en te renamen al vaak voldoende is.

Dit kun je ook doen, wat ik persoonlijk het gemakkelijkste vind, door de schijf in een andere pc erbij te hangen.

Eerst eigenaar worden met FaJo XP FSE, komt er een extra tabblad bij de eigenschappen van de mappen.
[url]http://www.fajo.de/portal/index.php?option=com_remository&Itemid=35&func=selectfolder&filecatid=3[/url]

Indien er geen systeem herstel werd gebruikt, dan zullen de bestanden uit de windows\repair map moeten worden gebruikt, dan val je terug naar de installatie omgeving en zul je alles weer opnieuw moeten installeren, dan is, indien mogelijk, een repairinstall uitvoeren beter.
Opstarten met de XP cd, doorgaan tot installeren en daar voor een repair kiezen.

In de handleing zie ik dat ik stap 2 en 3 kan overslaan als ik nooit een nt back up heb gemaakt. Als ik f8 tijdens opstarten toets dan moet ik kiezen voor veilige modus en dan? Ik kan kiezen voor herstelconsole en media center edition. Zoals je ws al doorhebt… ..ik ben nogal een leek op het gebied van pc, maar ja… vandaar dat ik ook hier hulp zoek.

De laatste configuratie werkt ook niet. Dan toch maar eerst de handleiding van microsoft volgen? Ik heb geen mogelijkheid om een cd te branden. Heb geen tweede pc. Ik heb 2 cd's systeemherstel. Als ik deze gebruik kan ik dus die handleiding stap 1 en 4 volgen? Ik hoef hiervoor niet naar het geavanceerde menu te gaan?

Indien je systeemherstel niet hebt uitgeschakeld gehad heb je die bestanden op de schijf staan en kun je gewoon met 1 beginnen, tis meestal alleen het bestand "system" wat niet gelezen kan worden.

Een domme vraag: hoe bedoel je dat of ik systeemherstel uitgeschakeld heb gehad? Als ik nu de eerste cd van systeemherstel plaats gaat deze dan niet direct de originele fabrieksinstellingen herinstalleren?

Dat zal best wel zo zijn, maar wij kunnen van hieruit niet beoordelen of je hele C: schijf wordt geformatteerd zodat je alles kwijt bent wat daar op stond (incl. je mail, documenten etc.!)

Oftewel: Als je niet alle programma's opnieuw wilt gaan installeren en instellen én zeker wilt zijn dat je bestanden veilig zijn zou ik geen systeemherstel cd gebruiken!

Begin gewoon met de instructie van Lange Pier, dus de pc opstarten vanaf een Hiren's boot cd, start Mini Windows XP in het opstart-keuzemenu.
Open binnen Mini Windows XP het programma Explorer (of dubbelklik op het Computer icoontje op de desktop) en ga naar de map C:\System Volume Information\restore
Ga in de map met het hoogste RP_XX nummer
Kopieer _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM vanuit die map naar de C:\Windows\system32\config map zoals in de instructie staat.
Ga naar de C:\Windows\system32\config map
Hernoem het 'foute'/kapotte bestand system naar (bijv.) system.bak
Hernoem het zojuist daarheen gekopieerde bestand _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM naar system
Herstart je computer, maar haal de Hiren's Boot cd er meteen uit, zodat vanaf de harde schijf wordt opgestart.

Overigens: Het kan ook zijn dat het bestand C:\boot.ini corrupt is, waardoor Windows niet meer opstart.
Je moet dan eerst het volgende doen (kun je altijd doen, trouwens: het maakt voor de werking van boot.ini niet uit of die verborgen is etc.) Dit inclusief het maken van een backup van boot.ini naar boot.bak:
Start -> Run -> cmd.exe
attrib -s -h -r c:\boot.ini
copy c:\boot.ini c:\boot.bak
Hierna kun je via dubbelklikken op boot.ini niet alleen kijken maar ook aanpassingen doen.

Bestaat heel boot.ini niet meer, dan wordt het:
Start -> Run -> cmd.exe
CD /d C:\
copy nul boot.ini
notepad boot.ini

Als Windows XP gewoon op C: staat:
Maak de inhoud van boot.ini de volgende:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP" /fastdetect

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik ga naar die downloadlink,maar het is mij niet duidelijk waar ik precies moet zijn.Ik zie van alles over askbar.Kan je mij stapsgewijs aangeven welke link ik moet hebben?

Ik heb inmiddels toch kunnen downloaden en gebrand.Straks thuis maar eens proberen of ik verder kom.

Nog niet geprobeerd, nog wel een vraag: kopieer registry machine system. Is dat gewoon een kwestie van rechtermuis kopieren en plakken?p.s.Niet om een ander te kort te doen, maar ben blij dat jij(dnties) ook gereageerd hebt. Jij hebt mij al eerder geholpen en toen ook mijn pc overgenomen. Ik had toen account San1,heb nu dus mijn gebruikersnaam moeten veranderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een bestand, en dus kun je die rechtsklikken en Kopiëren kiezen en dan de C:\Windows\System32\config map openen en daar weer plakken.

Tijs.

Als ik de cd er in stop, kom ik toch weer op hetzelfde scherm. Ik kan de pc ook niet uitzetten.Als ik de aanuit knop ingedrukt hou en de pc ogenschijnlijk uit is, start deze direct weer op en komt ook met de cd erin direct weer het scherm met de melding van het beschadigde bestand.

Tsja:
a. Je moet ervoor zorgen/instellen in de BIOS dat de pc als eerste opstart vanaf CD/DVD. Kijk dat na. Een paar schermafdrukken/instructies die je mogelijk op weg helpen: hier (engelstalig)
b. Mogelijk heb je de CD verkeerd gebrand. Zodra je Hirens.BootCD.15.2.zip hebt gedownload, die uitpakken.
Het Hiren's.BootCD.15.2.iso bestand dat erbij uitgepakt is kun je branden, bijv. via de normale Windows 7/8 manier, dus conform deze instructie
Heb je geen Windows 7/8 computer bij de hand, dan kun je Hiren's.BootCD.15.2.iso branden met (bijv.) CDBurnerXP (Let op: Tijdens de installatie wordt gevraagd over PC Optimizer wilt installeren. Ga daar niet mee akkoord.) Binnen CDBurnerXP kiezen voor "Brand ISO-bestand", blader naar het uitgepakte Hiren's.BootCD.15.2.iso bestand etc.
Alternatief kun je voor CDBurnerXP gaan naar deze link en daar de "Default installer (Without OpenCandy)" versie downloaden en die installeren, dan hoef je verder niet op te letten: Je installeert dan automatisch geen reclame mee.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Via setup pc laten opstarten met cd is niet gelukt en voor zover ik weet heb ik het bestand goed gebrand op de windows 7 manier. Tja…… wat nu?

Wat bedoel je met: "Via setup pc laten opstarten met cd"? Je bedoelt dat je in de bios het opstarten van CD/DVD als eerste hebt gezet?
Heb je 1 of 2 CD/DVD spelers/branders in je pc?

Verder zou ik wel eens een schermafdruk van Verkenner willen zien van wat er nu op de CD staat, misschien geeft dat een hint.
Ook kan het zijn dat je een UEFI bios pc hebt, zodat je mogelijk daarom niet kunt opstarten vanaf de CD (betekent dan wel dat het over een relatief recente pc zou gaan, met (toch) XP erop?? :shocked:)

Alvast, als voorzet: De inhoud van het .iso bestand (dus wat er op de CD moet staan) is als op de bijlage.
Zie ook dat het label van de CD moet zijn: HBCD 15.2

Tijs.

Bijlagen

• Hirens_Boot_CD_15.2.JPG
    Hirens_Boot_CD_15.2.JPG
    55,6 KB · Weergaven: 68
Ik heb idd in de bios opstarten vanaf cd als eerste gezet. Ik heb 2 lades, beide geprobeerd. Ik heb geen recente pc. Ik type nu vanaf tablet en kan de schermafbeelding niet goed zien. Heb geen tweede pc bij de hand. Ik heb gisteren dus cd gebrand(niet in buurt). Ik zag wel 5 of 6 losse mapjes in hirenbootmap.

Zie in mijn schermafdruk dat er precies 1 submap op de CD hoort te staan en een paar bestanden in de hoofdmap. Indien er meer dan 1 submap staat dan zal er wel wat fout zijn gegaan (mogelijk de verkeerde download).

Ik heb het .zip bestand gehaald van: deze link
Ga helemaal naar beneden op die webpagina, totdat je uitkomt bij
Filename: Hirens.BootCD.15.2.zip
Filesize: 592.5 MB (621283886 bytes)
ISO MD5: 7EFC81ADBBD551D56F6021C439C6837C
ZIP MD5: D342BBD6BF7554ABA24A376E41675DBF
Klik daar op Hirens.BootCD.15.2.zip , wat een link is.
Zo komt het .zip bestand (met het .iso bestand er in) op de juiste manier op je pc/laptop, zodat je er (via de instructie die ik gaf of op andere manieren) je een opstartbare CD kunt branden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Exact die had ik gedownload en gebrand. Ik zou dus niet weten wat ik anders moet doen.

Ik ook zo snel niet: Als je pc niet opstart vanaf CD dan wordt het moeilijk.
Mogelijk heb je iemand in jouw buurt die kan checken of de gebrande CD goed is om vanaf op te starten etc.

Tijs.

Op mijn scherm staat ook: U kunt proberen om dit bestand te repareren door windows setup te starten vanaf de originele cd rom met installatiebestanden. Kies R in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten. Kan ik hier nog iets mee?

Ik ben nu niet in de gelegenheid om de cd elders te testen, maar kan ik nog iets met mijn vraag in post 21?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan wel helpen, maar dan ben je nog steeds je laatste drivers kwijt. Bovendien lijkt het erop dat je geen Windows XP cd-roms hebt maar alleen recovery-cd's, die je pc terugzetten op origineel.
Wat Windows Repair zou doen is het registerbestand van vlak na de installatie van het laatste servicepack terugzetten.

Voegt niets positiefs toe aan wat je met Hiren's kunt bereiken.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan