Pc (Win7) ontwaakt ritmisch uit slaap

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrMeepy

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2015
UPDATE / OPLOSSING
Ik vond een programma "Intel (r) Smart Connect Technology" wat blijkbaar de PC op een gekozen interval ontwaakt uit slaap om allerlei zaken te synchroniseren. Dit programma kan ook worden uitgezet. smart.png
Zie screenshot: het schema was ingesteld om tussen 6:00 en 22;00 elke 15 minuten te ontwaken ten behoeve van synchronisatie.

OORSPRONKELIJK BERICHT / PROBLEEM:

Sinds kort heb ik het probleem dat mijn PC (WIN7) om 6:00 stipt wakker wordt en na exact 30 seconden weer in slaap valt. 15 minuten later gebeurt exact hetzelfde, keer op keer, tot ik hem uiteindelijk zelf uit slaap haal. Informatie verkregen uit Gebeurtenislogboek "power-troubleshooter". In dit logboek staat ook vermeldt dat de oorzaak van elke ontwaking "onbekend" is. Opvallend is dat wanneer ik de computer in slaapstand zet om (pakweg) 13:00, hij de ontwakingscyclus ook afloopt. Echter, wanneer ik hem 's avonds (rond een uur of 22:00) in slaap zet, blijft hij in slaap TOT 6:00.

In apparaatbeheer heb ik letterlijk ALLES un-checked in het gedeelte "dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen". In de taakplanner staan geen taken die om 6:00 worden uitgevoerd, en in de afgelopen 24uur zijn blijkbaar ook geen taken uitgevoerd.

Ik heb geprobeerd met de commandprompt "powercfg -lastwake" te gebruiken, deze geeft geen items weer... Ook in energiebeheer staan geen wake-up timers of wat dan ook...

Hoe kan ik mijn computer rustig laten slapen? Ik heb geen ideeën meer...

(Ik weet niet of/welke hardwareinfo relevant is. Laat het gerust weten als er verduidelijking nodig is, ik zal deze post dan ook updaten met die info)

==UPDATE==

Ter aanvulling heb ik hieronder een screenshot gemaakt van mijn "eventlog", gefilterd op Power-troubleshooter. Hier is te zien op welke tijdstippen de PC uit slaapstand is gekomen. De lijst gaat door tot 4-11-2015 17:29:11. De Oorzaak is bij iedere melding "onbekend". 4-11-15 eventlog.jpg
Vanochtend heb ik mijn computer in slaapstand gezet voor ik ging werken, 7:44. om 7:49 is hij ontwaakt en is weer de 30s/15min cyclus gaan aflopen tot 9:57, waarna hij niet meer in slaap is gevallen. Vreemd, want gisteren bleef hij maar 30s/15min doen...

Laatst bewerkt:
Hoi,
Welkom op Helpmij :)

Gebeuren er verder nog vreemde dingen zoals veranderde systeeminstellingen o.i.d. ?
Zijn er meerdere pc's op het thuisnetwerk aangesloten?
Je hebt geen SecureLine VPN verbinding via Avast?
In het netwerkcentrum staat, buiten je thuisnetwerk, geen "unidentified network" (bedrijfsnetwerk) erbij?
Onder apparaatbeheer is geen netwerkadapter erbij gekomen?
Onder de tab "energiebeheer" van je adapter staat geen grijs vinkje bij "alleen een magic-packet mag deze computer uit slaapstand halen"?
Als je op bovenstaande alles met nee kunt beantwoorden dan zijn we een stuk verder.
Heb je ook bij de eigenschappen>geavanceerd>eigenschappen van je netwerkadapter de optie (indien aanwezig) "Wake on Magic Packet" op "disabled" staan, ondanks dat je bij energiebeheer alles hebt uitgevinkt?

Lees deze info even door, dan begrijp je waarom ik het vraag.

Al eens gescand op spy- e/o malware?
Je bent wel nog eigen baas over je pc (inzake adminrechten enz.) ?

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl :thumb:
Dit is een typische vraag die thuis hoort in de windows sectie. Om die reden de vraag verplaatst van hardware naar windows.

Ah ok! bedankt voor het verplaatsen, ik twijfelde al tussen hardware en windows.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Welkom op Helpmij :)

1-Gebeuren er verder nog vreemde dingen zoals veranderde systeeminstellingen o.i.d. ?
2-Zijn er meerdere pc's op het thuisnetwerk aangesloten?
3-Je hebt geen SecureLine VPN verbinding via Avast?
4-In het netwerkcentrum staat, buiten je thuisnetwerk, geen "unidentified network" (bedrijfsnetwerk) erbij?
5-Onder apparaatbeheer is geen netwerkadapter erbij gekomen?
6-Onder de tab "energiebeheer" van je adapter staat geen grijs vinkje bij "alleen een magic-packet mag deze computer uit slaapstand halen"?
Als je op bovenstaande alles met nee kunt beantwoorden dan zijn we een stuk verder.
7-Heb je ook bij de eigenschappen>geavanceerd>eigenschappen van je netwerkadapter de optie (indien aanwezig) "Wake on Magic Packet" op "disabled" staan, ondanks dat je bij energiebeheer alles hebt uitgevinkt?

Lees deze info even door, dan begrijp je waarom ik het vraag.

8-Al eens gescand op spy- e/o malware?
9-Je bent wel nog eigen baas over je pc (inzake adminrechten enz.) ?

Bedankt voor het vlugge antwoord :)

Ik heb in de quote hierboven je vragen even genummerd en zal deze genummerd beantwoorden:

1- Voor zover ik op de hoogte ben zijn de systeeminstellingen niet veranderd.

2- Niet geheel zeker... de iMac van mijn vader zit met een ethernetkabeltje aan dezelfde router vast als de mijne. Kijkend onder "thuisgroep" staat er mooi groot "Er zijn momenteel geen andere thuisgroepcomputers beschikbaar". Daarbij heeft mijn pc ook geen draadloos internet. Ik hoop dat dit voldoende antwoord is.

3- Ik heb geen SecureLine VPN, ik heb ook geen Avast.

4- In het netwerkcentrum staat puur en alleen "Thuisnetwerk".

5- Slechts een (1) netwerkadapter in apparaatbeheer.

6- Onder Energiebeheer van de netwerkadapter staat geen grijs vinkje bij de magic-pakket. Van boven naar beneden zie ik 3 "vink hokjes"; 1"Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen" (uitgevinkt, kan niet aanvinken, tekst is grijs). 2 "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" (uitgevinkt, kan wel aanvinken, tekst is zwart). 3 "Alleen een magic-pakket mag de computer uit slaapstand halen" (uitgevinkt, kan niet aanvinken, tekst is grijs).

Als ik mezelf niet tegenspreek, betekent dit dat ik op alle vragen nee heb beantwoord.

7- eigenschappen>geavanceerd>eigenschappen: "Ontwaken door Magic Packet" > Waarde: "Uitgeschakeld"

8- Met Mbam gescand, niks gevonden. met "Microsoft Security Essentials" gescand, niks gevonden.
9- Jazeker, ik ben de admin. Er is slechts 1 account op deze pc (corrigeer mij als ik daaruit fout concludeer dat het niet anders mogelijk is dat ik de admin ben).

dus... is dit goed nieuws of slecht nieuws?

(Als tijdelijke oplossing heb ik ingesteld dat mijn pc na ca. 6uur slaap overgaat naar sluimerstand. Duurt iets langer met ontwaken, maar blijft wel 's nachts stil... Het liefst laat ik hem gewoon slapen zoals het hoort!)

dus... is dit goed nieuws of slecht nieuws?
Het is goed én slecht nieuws. :D
Het goede nieuws is dat het waarschijnlijk geen spy/malware probleem is, het slechte nieuws is dat ik even verder geen idee heb waar je het moet zoeken. :o
Wel heb ik nog een handige FAQ voor je waarin alle info en tips samengebundeld zijn omtrent slaap- en sluimerstand.
Voorbeeld:
Vouw op het tabblad Geavanceerde instellingen de optie Slaapstand uit, vouw vervolgens de optie Activeringstimers toestaan uit en kies Uitschakelen zowel wanneer de computer de accu gebruikt als wanneer de computer is aangesloten op de netspanning en klik vervolgens op OK.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat mogelijk iemand anders nog een optie voor je heeft.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat mogelijk iemand anders nog een optie voor je heeft.

Helaas... Naja, in ieder geval bedankt voor de poging :D
Heb je toevallig ooit ergens gehoord of een degelijk probleem kan komen door een videokaart / voeding? Beiden hebben het recent begeven en zijn vervangen. Ik zou het wel willen testen... maar ik heb alleen nog maar een HDMI kabel (en aansluiting) voor mijn beeldscherm, en de on-board videokaart van mijn moederbord is nog ouderwets VGA... dus kan wel testen zonder videokaart, maar kan dan niks zien ><... en testen zonder voeding weet ik wel zeker dat hij de hele nacht stil blijft... en overdag ook... hehe.

AHA! HEBBES!

Ik heb de viespeuk die verantwoordelijk is voor het ontwaken gevonden!

Intel(r) Smart Connect Technology

Dit programma noemt zichzelf slim omdat het je PC periodiek activeert om E-mail te ontvangen en weetikveelwats te synchroniseren. Raad eens op hoeveel de timer stond? Jazeker, 15 minuten. Exact zoals ik terugvond in mijn eventlog. Ik heb hem nu uit gezet en ik verwacht nu EINDELIJK mijn PC een goede nachtrust te kunnen geven!

Onthoudt deze oplossing dus maar eens voor het geval er weer eens iemand langskomt met dit probleem!

Mooi dat het opgelost is en succes verder!
Bedankt voor de terugmelding. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan