Pc wordt in snel temp trager

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim1973

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Hallo,

Help: Mijn laptop-pc wordt de voorbije weken/dagen plots veel trager... en ik weet niet waar de oorzaak te zoeken. Traag opstarten, traag werken,... Bovendien krijg ik heel wat spam binnen via mail (maar dat is misschien een ander probleem dat niet rechtstreeks samenhangt het trager worden van mijn pc).

Enkele gegevens over mijn pc:
- hp pavilion dv9500
- 2Gb Ram-geheugen
- processor: Intel(R) Core5TM)2 Duo CPU T7300 @2.00GHz
- besturingssysteem: windows vista service pack 2

Volgende programma's worden geregeld geupdated en laat ik mijn pc scannen:
- AVG virusscanner
- Spybot
- Malwarebytes Anti-Malware
- TuneUp Utilities 2008

Kan iemand mij helpen of tips geven hoe ik mijn pc weer gezond maak?

Alvast bedankt,
Wim

Hallo,

Help: Mijn laptop-pc wordt de voorbije weken/dagen plots veel trager... en ik weet niet waar de oorzaak te zoeken. Traag opstarten, traag werken,... Bovendien krijg ik heel wat spam binnen via mail (maar dat is misschien een ander probleem dat niet rechtstreeks samenhangt het trager worden van mijn pc).

Enkele gegevens over mijn pc:
- hp pavilion dv9500
- 2Gb Ram-geheugen
- processor: Intel(R) Core5TM)2 Duo CPU T7300 @2.00GHz
- besturingssysteem: windows vista service pack 2

Volgende programma's worden geregeld geupdated en laat ik mijn pc scannen:
- AVG virusscanner
- Spybot
- Malwarebytes Anti-Malware
- TuneUp Utilities 2008

Kan iemand mij helpen of tips geven hoe ik mijn pc weer gezond maak?

Alvast bedankt,
Wim

Als je heel veel spam binnen krijgt, zal daar ook een hoop rotzooi (lees vertragers) tussen zitten. Niet op alles ja of yes klikken.
De meest probate manier is, een backup van je huidige (belangrijke) bestanden maken en een totaal nieuwe installatie. Dan heb je weer een goed geolied systeem, en versteld staan van het verschil.
Je systeem op zich is snel genoeg, maar er zit wellicht toch verborgen spyware of moeilijk te verwijderen andere rotzooi in.
Suc6:)

Spyware,met Malwarebytes en Spybot regelmatig draaiende? Ik betwijfel het.

nou wat je kan doen is het volgende

- installeer Ccleaner http://www.filehippo.com/download_ccleaner/download/ce0e48bf64b5fdf84acd82cf09335b9d/

- Defragmenteer je pc: Rechtermuisklop op C:/ > eigenschappen > klik op tabblad Extra > Nu defragmenteren
- het volume op fouten controleren : Rechtermuisklop op C:/ > eigenschappen > klik op tabblad Extra > Nu Controleren

- druk op start typ in: msconfig en klik op enter. ga naar het tabblad opstarten (dus niet computer opstarten) en vink onnodige dingen uit (pas wel op dat je bijv. niet je geluidskaart/video kaart/besturingssysteem etc. uitschakeld!!!!! dus goed opletten =)

Laatst bewerkt door een moderator:
nou wat je kan doen is het volgende

- installeer Ccleaner http://www.filehippo.com/download_ccleaner/download/ce0e48bf64b5fdf84acd82cf09335b9d/

- Defragmenteer je pc: Rechtermuisklop op C:/ > eigenschappen > klik op tabblad Extra > Nu defragmenteren
- het volume op fouten controleren : Rechtermuisklop op C:/ > eigenschappen > klik op tabblad Extra > Nu Controleren

- druk op start typ in: msconfig en klik op enter. ga naar het tabblad opstarten (dus niet computer opstarten) en vink onnodige dingen uit (pas wel op dat je bijv. niet je geluidskaart/video kaart/besturingssysteem etc. uitschakeld!!!!! dus goed opletten =

Nou nou, kan het nog groter. Dit wordt uitgelegd als een nogal grote mond. (dit zal je bedoeling niet zijn)
Je kunt wel degelijk je geluidskaart, videokaart etc. uitvinken, het voorkomt dat al deze progamma's al in je geheugen worden geladen, en vervolgens in je systemtray komen te staan. Het beinvloed niet de werking van deze applicaties.
Je moet natuurlijk niet je antivirus, antispyware etc. uitvinken en waar je over twijfelt laten staan.:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk ook even met pcwizard of de processor niet aan de hete kant wordt.
En hoe veel schijfruimte is er nog vrij?
Is de processor belasting hoog in taakbeheer en zo ja zie je welk proces dat veroorzaakt?
mvg Leo

Laatst bewerkt:
@afghano een beetje gedragen a.u.b. nergens voor nodig om zo een tekst neer te zetten.

Hallo,

Alvast bedankt aan iedereen die hier mee zoekt naar een oplossing voor mijn probleem.
Enkele reacties op de voorstellen die jullie deden:
- nog 120Gb vrij op harde schijf (lijkt me toch voldoende?)
- in taakbeheer zie ik momenteel (met enkel explorer open) het CPU-gebruik varieren tussen 50% en 70%...
- defragmentatie/schijfopruiming doe ik ook geregeld
- Spyware,met Malwarebytes en Spybot draaien regelmatig... Spybot vindt zelfs helemaal niets!?

Terug opnieuw installeren van nul af de beste oplossing?

groetjes,
Wim

schijfruimte zat.

De processor belasting is te hoog.
Kun je zien waar dat door veroorzaakt wordt?
Wanneer dat niet zichtbaar is, kun je proces explorer gebruiken, daarmee wordt het zeker zichtbaar.

Alles opnieuw installeren zal het probleem hws oplossen (wel eerst formatteren)
Maar mogelijk is het zo ook te verhelpen, zonder nieuwe installatie en dan weet je gelijk ook de oorzaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan