pc ziet hard disk en cd-rom niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

assaas

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2002
Hallo hier een vraagje van een leek op dit gebied.
Ik heb een pc waar mijn vrouw een tijd geleden iets aan gedaan heeft? waardoor hij de 2 onderdelen niet meer vindt.
Hij geeft in het Bios bij opstarten van de PC, keyboard detected, en floppy A installed en CMOS TIME & DATE NOT SET
Hier ziet hij de 2 genoemde onderdelen niet en trouwens ook de muis niet.

Dan staat er, press F1 for set up, en ESC to boot,
Ik heb ze allebei al proberen uit te voeren, waarbij bij de setup optie ik een scherm krijg waarop o.a staat
PRIMAIRE IDE MASTER- NOT INSTALLED, PRIMAIRE IDE SLAVE - NOT INSTALLED, SECONDARY IDE MASTER- NOT INSTALLED, SECONDARY IDE SLAVE- NOT INSTALLED, kan ik hier wat veranderen, en zo ja wat moet ik dan doen?. Want er zit wel een harde schijf en cd-rom in.

Ik heb ook al de ESC optie uitgevoerd, dan laat ik hem opstarten met een win98 diskette (want de windows 98 cd rom ziet hij niet)
dan krijg ik een heel veel tekst met o.a. de mededeling
windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT 32 partitie gevonden op dit station.

Hij geeft ook de melding voer FDISK uit, wat ik ook al heb geprobeerd, en dan krijg ik meteen het scherm met deze uitleg "Er zijn geen vaste schijven aanwezig" en daaronder staat dan A:\>

Ik krijg hem niet aam het lopen, wie weet wat ik fout doe?

Waarschijnlijk niks. Als Fdisk geen vaste schijf ziet, terwijl die er wel in zit, dan moet je er maar voorzichtig van uit gaan dat deze defect is of gewoon niet gezien wordt. Aangezien ik begrijp dat ook de CDROM-speler niet wordt gezien zou het probleem ook heel goed op het moederbord kunnen liggen. Als de IDE-controler defect is, dan wordt een hardeschijf ook niet meer gezien, ook al is die schijf zelf in orde. Fdisk zou dan ook geen schijf zien.
Testen zou je kunnen doen door de schijf even in een ander systeem te hangen. Als hij daar wel wordt gezien, dan weet je in elk geval dat het probleem richting het moederbord zit. Maar dat kan ook betekenen dat de IDE-kabel het probleem kan zijn. Deze dus ook even checken.

ok bedankt, ik ga even een paar dingen uitproberen die ji zegt

Hij geeft in het Bios bij opstarten van de PC, keyboard detected, en floppy A installed en CMOS TIME & DATE NOT SET

Die melding duidt op een lege bios batterij, een 'clear cmos jumper' die niet juist geplaatst is of na een bios reset niet de juiste gegevens weer ingesteld. Controleer dit en loop daarna alle instellingen van je bios na op juistheid.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist de tijd weer goed gezet in het bios, deze pc heeft trouwens een aantal maanden uit gestaan, voor die tijd heeft mijn vrouw geexperienteerd met hem, ze heeft f/disk uitgevoerd, geformatteerd, zelf cd-rom in/uit gebouwd,Cmos batterij is er 1 dag uitgeweest en ze heeft nog veel meer met hem gedaan, het kan zelfs zijn dat ik een kabel verkeerd heb aangesloten,ik ga zometeen of morgen ook de tips die ik van Binary heb gekregen nog na, en jou tips ga ik uiteraard ook nog opvolgen, waarbij ik wel moet melden dat ik niet 100% precies weet hoe ik veranderingen in het bios moet maken (sommige lukken wel), want hee kan wel degelijk in het bios liggen omdat de batterij er een dag is uitgeweest, maar hoe krijg ik hem daar weer op de goede instellingen

Overigens heb ik zojuist een dvd-rom erin gebouwd en daar geeft hij nu weer aan dat hij de Device-Driver niet kan vinden, ik ben dus wel al iets verder/, want eerder gaf hij aan dat dij geen Harddisk en cd-rom vond.
Ik heb ook via C: dir/w uitgevoerd en daar geeft hij info aan wat op de harde schijf staat, dus ik denk niet dat de harde schijf kapot is

Groet

Hallo binary en maestro 12
Ik ben een stuk verder, de pc heeft mijn harde schijf gevonden en ook de dvd-rom
Maar hij gaf ergens in een beginscherm wel weer de melding dat er geen fat of fat 32 was ofzoiets.

Nou op dit moment staat er
Kan geen tijdelijke map maken.
Als u HPFS of NTFS hebt geinstalleerd, moet u een MS_DOS partitie maken voor een windows installatie

C:\>

ik heb overigens een ide kabel andersom gezet en vanaf toen vond hij de harde disk en dvd-rom, en de dvd-rom begon ook te werken, ik had de win98 cd erin gedaan, maar hij installeert hem dus niet omdat hij (denk ik) geen partitie vind?

Ik heb ook de CMOS batterij nagemeten, hij geeft 2.87 aan en het is een 3 volt batterij, ik denk dus niet dat hij leeg is?

Hebben jullie nog een tip

groet

Laatst bewerkt:
Het lijkt er inderdaad op dat er geen partitie aanwezig is of niet geformatteerd.

Als je in dos (opstartdiskette) fdisk /status (let op de spatie) typt gevolgd door enter kan je zien of er al een partitie is. Als er wel een partitie is moet je alleen nog formatteren anders zal je ook nog een partitie moeten maken.

ok heb ik gedaan, en er komen deze gegevens:

Status van de vaste schijf
schijfstation 1
MB 1223
vrij 1223
gebruik%

en onder aan het scherm staat:
(1MByte = 1048576 bytes)
A:\>

Is hier al een partitie bij? zo nee weet jij dan hoe ik die kan maken ?

groet
Alouis

Laatst bewerkt:
hoi binary, ik had dit gisteren ook al geprobeerd en zojuist weer, maar het lukt niet, ik krijg meerdere malen
onder het installeren de melding van dat het geen geldig fat of fat 32 is, en hier staan ook nog een paar andere meldingen bij

Ook geeft de PC tijdens het opstarten info over de dvd-rom en harde schijf aan, en bij de HD geeft hij ook 0 aan of het bios hiermee bedoelt dat de HD leeg is?

Maar ik kom op een gegeven moment tot het scherm of ik wil ondersteuning voor grote schijven wil inschakelen en daar moet ik ja of nee klikken, ik klik dus ja, en het scherm dat ik dan moet krijgen komt niet, dat is het scherm met de 4 mogelijkheden

1 DOS- partitie of logisch station maken
2 Actieve partitie maken
3 Een partitie of logisch dos station verwijderen
4 Partitiegegevens weergeven

Hiervoor dit scherm geeft de pc aan
Fout bij het lezen van de vaste schijf
A:\>

Ik heb trouwens de jumper van de dvd-rom op master staan, want alleen op deze manier worden de dvd-rom en de harde schijf herkend, als ik de jumper op een van de 2 andere standen zet dan vindt de PC de dvd-rom en harde schijf niet
En de harde schijf in deze PC heeft helemaal geen jumper

Zou de harde schijf kapot zijn, of kan het aan de ontbrekende jumper liggen?

Laatst bewerkt:
Ik vermoed toch wel dat je harde schijf defect is. Hij wordt blijkbaar nog wel gezien (anders zou Fdisk onmiddellijk al een foutmelding geven dat hij geen harde schijf ziet), dus een jumperprobleem is het niet. Maar grote kans dat de MBR van de schijf niet meer gelezen kan worden. Ik heb de indruk dat dit systeem (en dus de HDD) niet meer zo erg jong is, dus zal wel geen garantie meer op zitten? De beste manier om het zeker te weten is een andere HDD in dit systeem of deze HDD in een ander systeem plaatsen.

De pc is denk ik uit 1995 of 1997, dus wel al een oudje?

Ik zal de harde schijf in mijn eigen pc zetten en dan proberen of ie het daar doet, maar nu nog even niet. ik ben juist een dag terug vanuit Oostenrijk, ik heb nog even geen zin, maar ik zal het deze week nog wel doen en dan laat ik nog wat van mij horen.

Bedankt voor je reactie.

groet

Kies eens voor partitie verwijderen, ook NON DOS partitie proberen, ik begin te vermoeden dat er iets van double (drive) space op gestaan heeft en die worden inderdaad niet als FAT partities gezien.

Daarna weer één nieuwe partitie aanmaken en formatteren.

Ik krijg op het scherm de melding partitie maken of verwijderen niet, maar in ieder geval bedankt voor de tip, maar ik moet de laatste tip van Binary ook nog uitvoeren, ik heb hier op het ogenblik weinig tiid voor (en als er tijd is heb ik op het ogenblik even wat minder zin).

Maar ik houd me wel aanbevolen voor meer tips

Ik heb gisteren de HD ingebouwd in mijn eigen pc, maar ik krijg hem daar ook niet aan het gaan, misschien moet ik eens ergens gaan kijken of ik een 2e hands HD voor een prikkie op de kop kan tikken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan