pc ziet mijn externe harde schijf niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schul

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik heb een externe harde schijf, normaal aangesloten via USB op mijn pc met XP.
De schijf gebruikte ik al jaren voor mijn backup en opslag voor bestanden die niet direct nodig zijn op de pc.
Nu ziet mijn pc de externe schijf niet meer via verkennen of onder Mijn Computer.
Veranderen van het USB kabeltje werkt niet.
Aangesluiten op andere pc (laptop) werkt het ook niet.
Hoe kan ik deze wel schijf benaderen. Er staan bestanden op die ik graag behouden wil.
Het gaat om een Maxtor Basic 500 gb.
Weet iemand raad?
groet Jan

Laatst bewerkt:
Geen garantie meer?

Zo nee, ook niet zichtbaar in schijfbeheer?
Maak dan deze schijf eens open en controleer of alles nog goed vast zit.

Geen verbetering? Is er iemand in je omgeving die zijn externe harde schijf voor je zou willen open maken om je te laten testen of de schijf in die andere behuizing wel werkt?

Zo ja, weet je dat aan de behuizing ligt en kan je overwehgen een nieuwe aan te schaven dan wel sata2usb convertor.

Nee er zit geen garantie meer op het is ca.5 jaar oud.
Nee, de schijf is ook niet zichtbaar in schijfbeheer.
De externe schijf behoeft niet te worden behouden doch wel de bestanden die er op zit.
Het openmaken van de behuizing zal niet zonder schade kunnen gebeuren, hopelijk zit het euvel aan de interne aansluitingen.
Kan eventueel de schijf eruit worden gehaald en op mijn pc bij worden gezet de andere schijven worden gezet om zo de bestanden eraf te halen?
groet Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Is een 2.5 of 3.5"?

Een 2.5 inch die kan je niet in een desktop-pc inbouwen, maar zal je opnieuw in een externe behuizing dan wel aan cable sata2usbcable moeten aansluiten?
Een 3.5 inch vermoedelijk wel.

Om bestanden er af te kunnen halen, dan wel recovery moet een schijf eerst benaderbaar zijn.
Ook de schijve kunnen zelf kapot zijn.

Dus eerst maar meer "weten".

Zoiets: http://www.computer-aid.com.au/blog...-apart-a-maxtor-basics-external-35-usb-drive/

Hier staat omschreven hoe te openen.

Laatst bewerkt:
goede link is te proberen waard. Je hoort nog hoe het afloopt

De harde schijf is succesvol en zonder schade uit zijn behuizing gehaald. Aan de aansluiting blijkt zichtbaar niets verkeerd te zijn.
Zonder verdere behuizing heb ik de schijf aangesloten helaas zonder resultaat. De schijf geeft wel een minuut of 5 om de seconde een duidelijk hoorbare piep. Zonder verdere resultaat.

Ik heb 2 harde schijven in mijn pc, één voor de besturing en één voor de data. Kan ik ongestraft de dataschijf verwijderen en daarvoor in de plaats de manco schijf zetten om zo de bestanden eraf te halen.

Je had deze toch al aangesloten ( met satakabel en voeding? ). Dat gaf toch geen resultaat.

Ik heb een pc met 2 interne schijven die goed werken. Ik heb ook een externe schijf die normaal met een USB aansluiting op mijn pc is aangesloten. Deze externe schijf is de probleem schijf.
Deze externe schijf heb ik uit zijn behuizing gehaald, aansluiting nagezien en opnieuw aangesloten via USB, zonder resultaat.
Nu wil ik de 2e interne schijf uit mijn pc halen en daarvoor in de plaats de externe schijf inzetten, om deze uit te proberen. De vraag : Kan ik ongestraft de 2e interne schijf er uit halen om de externe schijf te proberen.
Na uitproberen plaats ik de 2e interne schijf weer terug.
Kan dat?

Ja hoor.
Andersom ook, als je de schijf uit je pc in de externe behuizing steekt, weet je ook of de behuizing ok is.
Ik ga er dan vanuit dat de schijven ongeveer de zelfde grootte hebben.

2012-05-17 17.08.52.jpg2012-05-17 17.08.20.jpg

Het zit niet mee, De 2e interne schijf eruit gebouwd, bleek een andere aansluiting te hebben. (Zie foto's)
waarschijnlijk heb ik nog de oudere kabels.
Is er een verloop van mijn flatcable naar de aansluiting van de externe harde schijf.
groet Jan

Welk moederbord heb je?
Is de eerste schijf eigenlijk wel een SATA?
Dan is er vermoedelijk de mogelijkheid de Sataschijf via satacable + voeding aan te sluiten.

Verloopcable ken ik niet.
Dan wordt het extern via een usb to ide/sata adapter dan wel een externe 3.3 inch sata behuizing met usbcable.

Niemand in je omgeving die je schijf in zijn externe behuizing wil schuiven om te zien of de schijf ok is?

Laatst bewerkt:
Ik werk nog op een ca. 10 jaar oude pc xp desktop, Op het moederbord zie ik met grote letters staan P4S0-LA verder weet ik het niet.
Een saaansluiting kan ik er ook niet op vinden er wordt alleen breedbandcable gebruikt. Ik denk niet dat ik die mogelijkheid heb.

In mijn omgeving ik even moeten rond vragen of iemand die mogelijkheid heeft, er is anders geen keus.
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite

Anders rest even met de sataschijf naar een pc-winkel.
Leg uit dat je een nieuwe behuizing dan wel convertor wil kopen, maar natuurlijk alleen als de schijf nog ok is.

Dan betaal je mogelijk iets meer, maar dan blijf je er niet mee zitten als de schijf defect mocht zijn.

Bij de pc-winkel bleek de schijf het ook niet te doen. Jammer nu ben ik ook mijn backup en opgeslagen bestanden kwijt.
Van een kapotte schijf wordt het wel erg lastig de bestanden zelf eraf te krijgen.
in ieder geval beankt voor de geboden hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan