PC ziet niet al het interne geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjuh_4

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2005
Berichten
225
Hallo,
Ik heb vandaag mijn pc wat extra intern geheugen gegeven. Er zat 1 gb in en ik heb er 2 gb bijgezet. Nu zie ik al bij het opstarten dat hij maar 2,5 gb van de 3 gb ziet. Hoe kan dit?
Groeten,

Bart
 
Het kan zijn dat je Videokaart ook interngeheugen gebruikt. Vaak bij videokaarten die op het moederbord zitten is dat meestal het geval (Shared Memory)

In je BIOS kun je instellen hoeveel geheugen je je wilt toekennen aan de videokaart.
 
Het kan zijn dat je Videokaart ook interngeheugen gebruikt. Vaak bij videokaarten die op het moederbord zitten is dat meestal het geval (Shared Memory)

In je BIOS kun je instellen hoeveel geheugen je je wilt toekennen aan de videokaart.

Dat lijkt me niet aangezien ik net een nieuwe nvidia 8500 gt met 512 mb ram erin heb. Niet onboard dus.

Wat ik dus zei van dat hij bij het opstarten het niet ziet de bios zegt het volgende:

memory ok 25000mb (memory installed 30000mb)
 
Laatst bewerkt:
Ok je gebruikt een losse videokaart maar als er op je moederbord ook een onboard videokaart zit, ook al gebruik je hem niet, dan kan het geheugen toch hier naar toe gaan. Even controleren en dan in je BIOS kijken of je de interne videokaart kunt uitzetten of zo min mogelijk geheugen aan toekennen.
 
Ok je gebruikt een losse videokaart maar als er op je moederbord ook een onboard videokaart zit, ook al gebruik je hem niet, dan kan het geheugen toch hier naar toe gaan. Even controleren en dan in je BIOS kijken of je de interne videokaart kunt uitzetten of zo min mogelijk geheugen aan toekennen.


Als ik een onboard videokaart had, dan had ik dat wel aangegeven. Het gaat om een ASUS A8N5X Moederbord.
 
Ik kan natuurlijk niet bepalen of jij dit wel of niet weet. Een hoop gebruikers weten dit namelijk niet en vermelden het dus ook niet.
Des te meer is het daarom altijd belangrijk om zoveel mogelijk info in je eerste melding te zetten. Hiermee voorkom je dit soort reactie meer.

Kwam dit tegen, een soortgelijk probleem.
http://66.102.9.104/search?q=cache:...n-us+asus+A8N5X+3gb+2.5gb&hl=nl&ct=clnk&cd=10

Hmm, een oplossing is daar niet te vinden, vind dit maar erg raar. memtest over het geheugen gooien kan dat een oplossing zijn?
 
Heb even gezocht op internet, het heeft te maken met de 32 bits versie van mijn windows xp. Een 64 bits besturingssysteem zou dit op kunnen lossen.
 
Wacht, er kan toch geen sprake zijn van een onbekende beperking van Windows als je het hebt over de melding die je ziet bij het opstarten van de computer? Dat is de geheugentest van setup.
Omdat dat mogelijk niet klopt heb ik hier een opmerking uit de handleiding van mijn Asus moederbord voor je:

Wanneer alle bankjes vol zijn met de maximale hoeveelheid geheugen
Zou het systeem mogelijk slechts 3+Gb kunnen detecteren, iets minder als 4 Gb, ten gevolge van ICH5R resource allocation.

Omdat moederborden verschillende uitvoeringen hebben en vaak drie bankjes, vraag ik me af of de maximale hoeveelheid te plaatsen geheugen bereikt is en het op jou situatie betrekking kan hebben.
 
Wacht, er kan toch geen sprake zijn van een onbekende beperking van Windows als je het hebt over de melding die je ziet bij het opstarten van de computer? Dat is de geheugentest van setup.
Omdat dat mogelijk niet klopt heb ik hier een opmerking uit de handleiding van mijn Asus moederbord voor je:

Wanneer alle bankjes vol zijn met de maximale hoeveelheid geheugen
Zou het systeem mogelijk slechts 3+Gb kunnen detecteren, iets minder als 4 Gb, ten gevolge van ICH5R resource allocation.

Omdat moederborden verschillende uitvoeringen hebben en vaak drie bankjes, vraag ik me af of de maximale hoeveelheid te plaatsen geheugen bereikt is en het op jou situatie betrekking kan hebben.

Mijn pc kan max 4 GB geheugen hebben, en er zit 3 GB in, en hij ziet 2,5 GB.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan