Sorry voor mn late reactie, maar hierbij alsnog:
Hij sprak over ervaringen in het verleden, maar hij was er zeker van dat het de cpu was. als andere componenten stuk zouden zijn, zouden er andere problemen zijn, zei hij. dit was een typisch voorbeeld van een defecte cpu.
ik geloof m daar wel in, deze specifieke medewerker ken ik ook wel persoonlijk en hij heeft er echt heel veel verstand van. (dus niet een jongetje van 16 die wat bijverdiend

maar een volwassen man die sinds zn jeugd al systemen bouwt)
Ik heb de cpu een klein jaar geleden tweedehands gekocht. (doe ik ook nooit weer)
En als ik er achteraf naar kijk, dan had ie ook wel wat vreemde dingen.. De cpu gaf constant de ene core aan als 31c en de andere als 39c. Daarnaast was bijna elke overklok teveel voor m.. in t begin wilde ik m natuurlijk een beetje testen, maar verder dan 3,3ghz kwam ie niet.. (stock 3,16). Dus sindsdien gewoon stock laten lopen met default setting in de bios.
Schijnbaar dan toch ergens een tik van over gehouden ofzo, en het had dus voor de rest niets te maken met de update die ik daarvoor had gedaan.
Morgen komt mn nieuwe cpu binnen (q9400) en als ik m geplaatst heb, zal ik nog wel een reactie geven. Zo kan alles uitgesloten worden..