PC zonder grafische kaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colnago1

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Beste,

Ik heb een aantal dagen geleden een nieuwe PC gekocht namelijk de Compaq PRESARIO CQ5012NL-M.

Ik heb de kast na een tijdje opengemaakt en kon geen losse grafische kaart ontdekken op het moederboard...De aansluiting van de monitorkabel zit direct op het moederboard en zit niet aan een losse grafische kaart vast....Wanneer ik de systeem specificaties erbij haal zien deze er alsvolgt uit:

Code:
Processor
Processor-kloksnelheid 	2600 MHz 
Chipset 	NVIDIA® GeForce™ 8100 chipset 
Processor 	AMD Athlon™ 64 X2 processor 5000+ 

Processorfamilie 	AMD Athlon X2 

Geïnstalleerde processorcache 	1 

Geheugen
Intern geheugen 
3000 MB 

Geheugenslots 	4 DIMM-sockets 
Intern geheugentype 
DDR2-SDRAM 
Maximum intern geheugen 
16 GB 

Schijf
Totale opslagcapaciteit 	320 GB 

Harde schijf-interface 	Serial ATA 
Rotatiesnelheid 	7200 RPM 

Harde schijf-controller 	SATA 3-G vaste schijf 

Harde schijf-type 	320 GB 

Optische drive
Soort optische drive 	DVD writer (DL) met LightScribe technologie 
LightScribe 	Zeefdrukkwaliteit disclabels maken vanaf de pc met LightScribe: Branden, omdraaien, branden. 

Beeldscherm
Inclusief monitor 	  
Beeldscherm 	LCD-monitoren (apart aan te schaffen): Compaq WF1907v 19-inch breedbeeld flat-panel monitor, Compaq Q2159 21,5-inch breedbeeld flat-panel monitor 
Beeldschermdiagonaal 	21.5 " 

Technische details
Type behuizing 	MarsII 
Source data-sheet 	ICEcat.biz 
Software-productiviteit 	Microsoft® Works en Microsoft® Office Home and Student 2007 60 dagen op proef 
Software - educatie / naslag 	Windows Media Center 

Interne schijfposities 	2 externe posities voor optische drives, 1 interne inbouwplaats voor vaste schijf 
Uitbreidingsslots 	3 PCI-Express 1x (3 vrij) 

Moederbord 	violet-no1394front 
Vaste schijfpartitie 	tot 13-GB partitie voor systeemherstel 
Soort toetsenbord 	usb-toetsenbord en optische muis 

Verbindingsmogelijkheden
Aansluiting 	IEEE 1394 FireWire®-interface 
Aantal IEEE 1394-/Firewire-poorten 	1 
USB 2.0 poort(en) 
6 
PS/2 poort(en) 	2 
VGA (D-Sub)poort(en) 
1 

Video
Grafische adapter 	VGA-poort 
Videokaartfuncties 	NVIDIA® GeForce™ 9100 GPU 
Video-adapter, bus 	1 PCI-Express 16x 

Geheugen video-adapter 	128 MB gereserveerd geheugen, tot 1407 MB totaal beschikbaar videogeheugen zoals gealloceerd door Windows Vista® 

Besturingssysteem/software
Inclusief besturingssysteem 	Legitieme Windows Vista® Home Premium 32-bits 
Gebundelde software 	Recoverypartitie (met mogelijkheid om systeem, applicaties en drivers apart terug te zetten); Optionele her-allocatie van de recoverypartitie; Software voor het maken van recovery-cd/dvd; Symantec™ Norton Internet Security™ 2009 (60 dagen live update)
Microsoft® Internet Explorer 7.0; Windows Mail; Adobe® Reader 8.0 
Driver software voor optische drive 	Windows Photo Gallery; Windows Media Player; Windows Movie Maker, Windows DVD Maker; Cyberlink DVDSuite; Muvee AutoProducer 

Opslagmedia
Compatibele geheugenkaarten 	6-in-1 geheugenkaartlezer 
Geïntegreerde kaartlezer 	  

[B]Waarom [/B]is er geen losse kaart in de kast aanwezig? 
Ik ben de kast gaan openmaken, omdat een spel wat ik heb geinstalleerd (grafisch) niet goed werkte, komt dit nou omdat ik geen (losse) grafische kaart heb?

Bij een andere specificatie van mijn PC (online) zie ik dat er het volgende wordt gezegd:
Processor
Processor-kloksnelheid	2600MHz
Chipset	GeForce 9100
Processor	AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 5000+
Processorfamilie	AMD Athlon X2
Geïnstalleerde processorcache	1MB
Geheugen
Intern geheugen	3072MB
Intern geheugentype	PC2-6400 DDR2 SDRAM
Maximum intern geheugen	16GB
Opslagmedia
Compatibele geheugenkaarten	SD, SDHC, MMC, MMC plus, MS, MS-Pro, xD
Geïntegreerde kaartlezer	Y
Schijf
Totale opslagcapaciteit	320GB
Harde schijf-interface	Serial ATA
Rotatiesnelheid	7200RPM
Video
Grafische adapter	Intel GMA 3100
Audio

Waarom is er geen losse kaart in de kast aanwezig?
Ik ben de kast gaan openmaken, omdat een spel wat ik heb geinstalleerd (grafisch) niet goed werkte, komt dit nou omdat ik geen (losse) grafische kaart heb?

Heb ik nu een grafische adapter (Intel GMA 3100) of de GeForce 9100? Uit de systeeminfo staat bij beeldscherm de 9100 vermeld.....

Alvast bedankt voor jullie uitleg!

Laatst bewerkt:
je hebt onboard video die geheugen snoept van je interne geheugen
je hebt ook maar een kaartje van 128 mb dat is voor de meeste games veel te weing

Laatst bewerkt:
Oké,

Maar ik heb dus niet daadwerkelijk een GeForce 9100 videokaart in mijn PC?
Toen ik de PC openmaakte had ik gezien dat er nog een slot vrij was, kan jij uit de specificatie opmaken of ik hier een losse grafische kaart in kan plaatsen of kan dit sowieso niet omdat ik een onboard videokaart heb?

Video-adapter, bus 1 PCI-Express 16x

Als het goed is heb je dus wel een slot voor een losse kaart.

Wil je lekker kunnen gamen dan zal je inderdaad een andere kaart meoten aanschaffen, want de onboard kaart is daarvoor neit geschikt.

Een aandachtspunt is dan wel de voeding.
Die moet je bij een beetje kaart hws vervangen voor een sterkere.
Met een radeon 4850(alleen een voorbeeld) kan dat meevallen, die gebruikt niet al te veel stroom.
Je kunt er wel redelijk lekker met uit de voeten.
Aan de zijkant van de voeding kun je vinden hoe sterk de voeding is.

mvg leo

Thanks,

Wat zou een goede kaart zijn, waarmee ik games goed kan spelen (niet de nieuwste spellen). En waarbij ik de voeding niet hoef te vervangen?

Daarvoor zal je eerst moeten vertellen welke voeding je nu hebt (kast openmaken en op de voeding zelf kijken), vermeld wattage en merk.

Welke spellen wil je kunnen spelen, is ook wel handig om te weten.

Beste Lita,

Bedankt voor je reacties. Ik heb even gekeken en het betreft een Liteon voeding met een DC output van 300W.

De games die ik wil spelen zijn bijvoorbeeld de Rainbow Six series.

De recommended systeemeisen voor dit spel (Vegas 2) zijn:
P4 3.5 GHz or equivalent
1 GB RAM
7 GB HD space
256 MB DirectX 9.0c-compatible 3D card

Dus iets in deze trand, wellicht ietsjes beter voor toekomstige games.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Alvast bedankt!

Dan zou ik ook geld steken in een nieuwe voeding. De nieuwere kaarten vragen meer van de voeding.

Heb je een budget? Dan kan je namelijk gerichtere adviezen krijgen over wat voor jou het beste zou werken.

Vast wel, al is het voor mij niet verstandig om jou iets aan te raden. Daar hebben we hier andere mensen voor die daar veel meer zicht op hebben!

HD4770 / HD4850
in combi met een degelijke voeding. CX400 van corsair is de goedkope oplossing.

Ja Lily,

Breng je mij tot het einde en maak je het niet af;).

Misschien andere forumleden die hiermee raad weten (gezien mijn configuratie?)

Hahaha, wil het wel "afmaken" maar voor jou eigen veiligheid is het beter als inderdaad Marsmannetje of iemand anders je daarmee helpt.

Beter dat ik aankondig ients beter niet te kunnen doen dan je opzadelen met iets dat je helemaal niet wilt, hahahahah.

HD4770 / HD4850

Is deze compatible met mijn chipset? En kan ik met deze kaart 'de nieuwste games' spelen?
Verder zie ik op de afbeeldingen van de CX400 een 'aan en uit knopje' dit heeft mijn huidige Voeding niet en er is ook geen gat in de kast waar deze doorheen zou kunnen passen...? Hoe kan ik checken of een voeding in mijn PC past?

Laatst bewerkt:
Is deze compatible met mijn chipset? En kan ik met deze kaart 'de nieuwste games' spelen?
Zolang dit klopt: Video-adapter, bus 1 PCI-Express 16x
Dan kan je hem kwijt en draaien.

Verder zie ik op de afbeeldingen van de CX400 een 'aan en uit knopje' dit heeft mijn huidige Voeding niet en er is ook geen gat in de kast waar deze doorheen zou kunnen passen...? Hoe kan ik checken of een voeding in mijn PC past?
In principe kan je de voeding uit de kast halen, waarna er een gat komt waar de nieuwe voeding past.
De voeding is dat hele blok rond de stekker naar het stopcontact.

In principe kan je de voeding uit de kast halen, waarna er een gat komt waar de nieuwe voeding past.
De voeding is dat hele blok rond de stekker naar het stopcontact.

Oké, maar hoe zit het met het frame? Deze blijft staan en kan ik niet weghalen, toch? In het ijzeren frame zitten wel de luchtgaten (voor ventilator) en een gat waar je de kabel in kan stoppen die naar het stopcontact gaat, maar er is een gat voor de aan/uit knop....

+
Wanneer ik een nieuwe kaart aanschaf, word de onboard videokaart dan automatisch niet gebruikt (qua geheugen etc). Of hoe werkt dit?

Laatst bewerkt:

Thanks, nu begrijp ik hem;). Alleen heb ik nog een vraag over de voeding, de voeding die jij noemt levert 400W, dit is 100W verschil met mijn huidige voeding, is dit voldoende voor de HD4850?

Verder wordt de HD4850 wel erg heet (reviews)...dit geen probleem i.c.m. deze voeding/PC configuratie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan