PC zwart scherm tijdens opstarten

johanPG

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2012
Sinds een aantal maanden doet het volgende probleem zich voor bij mijn desktop PC.

Tijdens het aanzetten van de PC hoor ik dat de boel aan gaat, je hoort de ventilator en de schermen gaan aan.
Echter lijkt hij te blijven hangen of in een soort slaapmodus te gaan, waarbij de schermen halverwege het opstarten zwart blijven. Ook het toetsenbord en de muis schakelen niet in, zo lijkt het (normaal tijdens gebruik brandt er een lampje op het toestenbord voor Numlock, dit blijft uit).
Als ik dan de power-knop van de PC een paar tellen indruk schakelt de PC hoorbaar uit. Zet ik hem daarna een tweede keer aan, dan start hij wel op. Ik gebruik de PC gemiddeld 3 keer per weer en het is een probleem dat steeds terugkeert.

Ik heb Windows 10 Home als besturingssysteem.
In de bijlage een overzicht van andere systeem gegevens.

Het is geen onwerkbaar probleem, maar het is prettig als de computer gewoon in één keer opstart.
Eerder heeft hij het wel gewoon goed gedaan.

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    41 KB · Weergaven: 9
De bios is van 2015. Dat doet mij vermoeden dat de pc behoorlijk oud is.
Ik denk dan ook dat het ouderdom is.

Aansluitend op @srpchulp . Mogelijk een probleem met de condensatoren op het moederbord/voeding. Gezien de leeftijd van de pc is dat best mogelijk.

Tenzij je iemand hebt die heel goed is in solderen (en eventueel een diagnose kan stellen welke condensatoren defect zijn), is er niks meer aan te doen.

Voor mijn gevoel is de PC nog best modern, wat vliegt de tijd haha.

Is de BIOS onderdeel van het moederbord? Is het de investering waard om een nieuw moederbord te installeren? Of is eigenlijk alles aan vervanging toe? Verder functioneert hij opzich prima.

Of de bios updaten of een upgrade kit aanschaffen, kun je ook W11 draaien.

Upgraden is bijna net zo duur als een nieuwe. Enige dat je overhoud is de kast en die kost een paar tienjes

Naast moederbord moet je minimaal een nieuwe processor en geheugen aanschaffen. Indien de schijf nog een oude draaiende is en geen SSD, dan kun je die best ook vervangen. Houden we alleen nog de voeding over. De problemen die je hebt zouden ook aan de voeding kunnen liggen (meestal niet, is het een condensator op het moederbord). Dus die zou ik dan ook maar vervangen. Ergo. Je houd de kast over. En als dat er bijv. 1 van Dell of HP is dan is het maatwerk en mag je zelfs die weggooien.

Oftewel samengevat. Er is een tijd van komen, en er is een tijd van gaan. En de tijd van gaan is nu gekomen.

Zwart scherm bij opstarten dan werkt de VGA modus van de BIOS niet en een upgrade set is goedkoper dan een nieuwe PC......

Ik verdenk de voeding van het niet meer kunnen leveren van de benodigde stroom .

Pc raakt op na 10 jaar, geregeld aan en uitzetten werkt uiteindelijk meer slijtage van de eerder genoemde onderdelen op.
Zou qua hardware idd met de tijd meegaan en kijken voor een nette vervanger.
Afhankelijk van wat je er mee doet is een kant en klaar systeem misschien wel beter dan een upgrade kit.
Je bent dan wel weer klaar voor de komende periode.

Terug
Bovenaan Onderaan