PC3200 512 Mb 3-3-3?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Hoort bij een geheugen module PC 3200 512 Mb (400Mhz) altijd "3-3-3", zoals:

512MB DDR400 DIMM 3-3-3

Draait "2.5-3-3" op 333 Mhz? (en toch PC 3200?)

Waar staat die 3-3-3 voor?

Uhhhh...wat op welke manier bedoel je precies....

Ik heb op de site gekeken van geheugen-online.

Ik ben op zoek naar PC3200 400Mhz unbuffered DDR-SD ramgeheugen. Twee modules van 512 Mb.

Het moederbord is een MSI 848P Neo-V (MS-6788)

Op dit moment zitten er twee 256 Mb modules in, met slechts aan één kant chips! De geheugenbanken hebben de kleuren groen (2) en oranje (1) Eén module steekt in groen en één in oranje. De middelste geheugenbank is vrij gelaten door de fabrikant.

Zelf heb ik, op een andere PC, eens een "moederbord-crash" gehad, door het plaatsen van een "dubbelzijdige" geheugen-module in een enkelzijdige bank... Vandaar mijn voorzichtigheid. Het betreft bij deze vraag niet mijn eigen PC.

- Kan ik in dit moederbord dubbelzijdig geheugen plaatsen?

- Wat betekent 3-3-3 bij een module?

Groet, Dick

Hoi !

Als je op de MSI-site kijkt en je zoekt je mobo op, staat daar tevens een lijst met aanbevolen geheugens.

Kies hieruit en je zit altijd goed.

Greetz,

Harry.

hey,

Dat 3-3-3 duid de CAS Latency aan. Het houdt in hoe lang het systeem moet wachten tot het geheugen klaar is om informatie te verzenden of te ontvangen. Lage timings betekent minder 'wachten' op het geheugen. Lage timings is dus sneller. De geheugentimings worden vaak aangeduidt met CAS Latency. CAS 3.0 is de langzaamste vorm, CAS 2.0 is de snelste reguliere vorm. CAS 2.5 is normaal, ik raad je aan dat je voor CAS 2.5 of 2.0 kiest.

En zoals Harry Snor al zei; op de site van MSI staan duidelijk verschillende geheugens die fijnloos op je mobo moeten werken :thumb:

Bij geheugen zijn er 2 grote zaken waar je op moet letten; de frequentie en de timings van het geheugen. Hoe lager de timings zijn hoe sneller het geheugen reageert op verwerkingen. Om een voorbeeld te geven, 2-3-3-6 is beter als 3-4-4-8. Bij de algemene regel is het altijd zo dat het:
• eerste getal de Cas Latency Time (TCL) is;
• tweede getal de DRAM RAS# to CAS# Delay (Trcd) is;
• derde getal de DRAM RAS# Precharge (Trp) is;
• vierde getal de Precharge delay (Tras) is.

Wat een hoop deskundigheid hier op Helmij!!! Bedank allemaal voor de aangeboden info!

Op de site van MSI zie ik dat het door Everest gevonden moederbord MSI 848P Neo-V maar twee geheugenbanken heeft. Het moederbord in deze PC heeft echter drie geheugenbanken. Lijkt dan meer op de MSI 865 PE Neo-2V.

Maar genoeg informatie toch:

- Enkel- én dubbelzijdige modules kunnen gebruikt worden.

- 128 Mb tot 1 Gb PC 3200, per geheugenbank.

- Voor dualchannel bank 1 en 3 gebruiken (en identieke modules gebruiken) Het lijkt er op dat de middelste (bank 2) bij dualchannel vrij gelaten moet worden. Dus daar maar geen "huidige 256 Mb-module" insteken. (?)

Groet, Dick

Laatst bewerkt:
Ik zou dan beter slot 1 en 3 gebruiken zodat je dual-channel hebt, anders lever je prestatie in als je ook slot 2 gebruikt. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan