PCI->SATA kaart. Hdd niet gevonden. Win XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Ik heb een PCI-kaart gekocht om een SATA-hdd in te prikken.

Kaart in t vrije slot, pc aan, cd erin, drivers geïnstalleerd. Hardwarebeheer geeft aan dat de kaart gevonden is en werkt.

Pc uit, hdd eraan. Hdd wordt niet gevonden.

Ik heb aan mn voeding 2 soorten voedingskabels. Een "platte" SATA- en een "normale" 4-polige witte voedingskabel. Om het even welke ik gebruik; de hdd word niet gevonden.

Mijn BIOS geeft niet aan dat ik SATA ergens kan inschakelen.

Kan ik de boel aan de praat krijgen door van XP te aufgradieren naar Win7 of heeft dat geen zin?

Zitten er geen jumpertjes op dat pci-kaartje.
Ik meen me zoiets te herinneren.
Daarbij was het kaartje voor e-sata geconfigureerd.
Je kan namelijk de jumper omzetten van positie 1-2 naar 2-3 om van de SATA functionaliteit gebruik te maken, blijkbaar staan de poorten standaard op eSATA geactiveerd.
Zie je handleiding.

Laatst bewerkt:
Geen jumpertjes op de pci kaart. Wel op de schijf maar die zijn voorde snelheid begreep ik. T kaartje heeft 2 aansluitingen voor 2 schijven. Ik zal daar nog eens mee stoeien.

a. Kan het niet zijn dat je voeding de schuldige is? Bouw eens een geleende sterkere voeding in als je denkt dat het daar evt. aan zou kunnen liggen.
b. De volgende PCI insteekkaart werkt prima bij mij onder XP: Conceptronic CSATACOMBO

Tijs.

De voeding is nagenoeg nieuw. 400W als ik me niet vergis... Is het niet zo dat de witte EN de sata-voeding allebei aan de hdd moeten samen met de SATA-datakabel?

De sata voedingskabel (vanuit je voeding) + sata datakabel (aangesloten op je insteekkaartje) is wat er verbonden moet zijn met de hdd. Dus geen Molex (= 'witte') voedingsaansluiting proberen aan te sluiten op de hdd.

Er bestaan verloopkabels die (aan Molex aangesloten) een sata voedingskabel beschikbaar maken. Die mogen natuurlijk ook.

Tijs.

Molex was het woord dat ik zocht...

De drivers zijn bijgewerkt. Geen verbetering.
Sata-data- en voedingskabel zitten aan de schijf. Zowel Easeus PM als schijf- en apparaatbeheer vinden geen hdd. Nu er een schijf aan gehangen heeft heeft de kaart in apparaatbeheer ineens wel een gele uitroepteken die er zonder schijf niet was. "Apparaat start niet"...

Installatie ongedaan maken en opnieuw installeren helpen niet, wel in een andere sleuf drukken en opnieuw installeren.

Dus wil je nu zeggen dat het verplaatsen naar een ander PCI slot je probleem heeft opgelost?

Tijs.

Totdat ik weer een hdd aan de sata kaart hang, dan geeft apparaatbeheer weer een geel uitroepteken...

Is dat probleem op beide SATA aansluitingen van die insteekkaart? Indien ja, dan zou ik 'm terugbrengen en een andere kopen.
Zie mijn eerste reactie welke voor mij goed werkt.

Tijs.

Marktplaats... :)

Ik kan de hdd uit mn laptop halen, de sata-datakabel tussen 3,5" en laptop en voeding uit mn pc-kast :). Goede kans dat t niet in 1 keer werkt, maar dan weet ik wel of de schijf niet is overleden.

Hij doet het.

Ik heb een IDE->SATA kaartje uit een andere pc gehaald, die in mijn pc gestopt, hdd eraan en Easeus PM opgestart. Nu was de hdd ineens wel zichtbaar (in Easeus PM). De partitie heb ik een schijfletter gegeven waarna hij ook in verkenner tevoorschijn plopte (logisch)...

Pc uit, IDE->SATA eruit, hdd aan de PCI->SATA, pc aan en warempel; het werkt. Eerder was de hddook in EPM niet zichtbaar. Het wel of niet hebben van een schijfletter heeft daar geen invloed op, want daar is EPM voor bedoeld...

Geen idee waarom het eerst niet werkte want ik heb verder aan de stekkers en installatie van de PCI->SATA niets veranderd...

CX-ITS1002-2.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan