PCMCIA kaart wordt niet gedetecteerd in win 95

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajoudijk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Hallo,

ik heb een toshiba t2130 laptopje (8mb RAM, 300MHz) met windows 95.

Er zit een PCMCIA-socket in, die werkt volgens Apparaatbeheer goed.

Ik heb een kaartje van Surecom (428X) met de bijbehorende drivers. Het Apparaatbeheer geeft zo'n geel rondje met uitroepteken erin bij de netwerkadapter. Hij geeft als oplossing aan dat ik het stuurprogramma opnieuw instaleer. Dar heb ik een aantal keer gedaan, maar het werkt niet. De lampjes gaan niet branden en volgens het programma PCcard 2.0 zijn de sockets leeg. In werkelijkheid zit het kaartje er dus in. (het kaartje werkt wel in een andere oude laptop met win98)

Wat kan ik nog proberen? Het zou leuk zijn als in hem in een netwerkje kan hangen, vooral ook om het eea te installeren want er zit geen cd-speler in.

Ik hoop op een aantal suggesties. Alvast bedankt.
Arjan

Kan van alles zijn natuurlijk. Controleer eens het volgende

-Zijn de drivers die je hebt geschikt voor Win 95
-Zijn de drivers voor de pcmcia sloten zelf wel geïnstalleerd

Geen garanties, maar je zou een poging kunnen doen met de volgende drivers:
a. deze drivers (zijn van Realtek, maar de netwerkkaart zelf schijnt (qua inhoud/electronica) ook gewoon Realtek te zijn met een merkje van Surecom erop geplakt).
Download "OEM disk for users and manufacturers (CardBus)". De driver voor W95 vind je, na uitpakken, in de rtsoemcb.130\exe\WIN95A of rtsoemcb.130\exe\Win95b map, afhankelijk welke versie Windows 95 je hebt. Het zóu kunnen zijn dat je een handig menu kunt gebruiken als je HELP8139.EXE uitvoert in de rtsoemcb.130 map, maar dat weet ik niet zeker. Met een beetje mazzel kan dat programma je dan vertellen welke versie W95 je hebt en je wellicht ook wijzen naar de juiste driver.
b. link1 (niet vergeten om de getoonde verificatie-code in te vullen, anders kun je niet downloaden vanaf die pagina).
c. Andere mogelijkheid: deze pagina, waar er 2 worden genoemd om te downloaden en proberen.

Succes,

Tijs.

@ RogerS: De drivers zijn volgens mij geschikt voor win95. De driver die ik gevonden heb op internet ( al weer enige tijd geleden) zit in een veel groter bestand met daarin drivers voor diverse OS. Er zijn twee mapjes voor win95A en voor Win95B en er zit zelfs een instructie bij om uit te zoeken welke versie van win95 het is. Het is win95B.
Uit de documentatie blijkt verder dat ik er niet aan hoef te twijfelen dat dit de juiste driver is.
Als ik in het configuratiescherm->systeem->apparaatbeheer zoek, zie ik dat de pcmcia-sloten correct zijn geinstalleerd. Er is ook een programmaatje( PCcard) dat gewoon twee slots ziet, alleen ze zijn leeg.

@dnties
Bedankt
Jouw tweede link onder b, had ik dus gevonden en gebruikt.
Ik zal dat spul van Realtec en die russchische jongens morgen even proberen (ik moet nu even wat anders doen)

Arjan

niet gelukt

Hallo,

Het gaat niet lukken volgens mij. De pcmcia kaart wordt gevonden en werkt volgens apparaatbeheer.

Het diag programmatje van Realtec zegt dat hijgeen actieve LAN-adapter kan vinden. Dat kan dus kloppen.

Ligt het probleem misschien ergens anders? Bij apparaatbeheer tabblad "Bronnen" kan ik een geheugenadres en interrupts enz invullen. Bij installatie vroeg indows ook of die instellingen corrcet waren. Maar daar heb ik dus geen kaas van gegeten.

Zou het probleem daar kunnen liggen?

Arjan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan