pdf bestand opeens veel groter dan doc bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lis I

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2010
Hallo,

sinds een paar jaar maak ik iedere maand een verenigingsboekje. Dat boekje maak ik op in word, het bestaat uit tekst en foto's en plaatjes. De foto's en plaatjes in .jpg formaat zet ik vanuit de MS Picture Manager met kopieren/plakken in het word bestand. Als het klaar is heeft het word bestand gemiddeld een grootte van tussen de 6 en 10 mb.
Om het naar de drukker te sturen maak ik met PDFCreator een pdf bestand en tot deze maand, was het pdf bestand altijd veel kleiner dan het word bestand, meestal zo rond de 2 mb.

Deze maand heeft echter iemand anders het word bestand opgemaakt en foto's en plaatjes in .png formaat erin gezet. De grootte van het word bestand is 7,3mb, dus ongeveer hetzelfde als bij mij. Echter, de pdf van dit doc bestand werd nu 8,6mb en mijn kollega kon de pdf niet versturen omdat zij een limit heeft bij de provider van 5 mb. Zij gebruikte een andere pdf converter, dus eerst dachten wij dat het daaran ligt, maar ook met 'mijn' PDFCreator wordt het pdf bestand zo groot.

Vervolgens heb ik alle .png plaatjes uit het word bestand verwijderd en als .jpg bestanden erin gekopieerd, en zie daar... de pdf werd nog maar 3,1mb.

Ik heb geprobeerd erachter te komen, of het aan de .png bestanden kon liggen maar ben er niet wijzer op geworden. Hebben jullie hier misschien een verklaring voor?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Lis I.

Een png bestand heeft meer mogelijkheden dan een jpg, bijv. transparency.
Daarom is een png bestand waarschijnlijk ook groter dan een jpg.
heb even een testje gedaan: jpg van 480KB omgezet naar png werd 1,10MB

Misschien verduidelijkt deze link nog iets voor je.
GIF vs JPG vs PNG

groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,

bedankt voor je antwoord. Je bevestigd mijn vermoeden dat het probleem met de .png bestanden te maken kan hebben, maar helaas hebben we daarmee het probleem nog niet echt opgelost.

Gisteren hebben mijn collega en ik weer een nieuw boekje gemaakt en er op gelet, dat de plaatjes alleen maar als .jpg bestanden erin geplaatst werden, maar alsnog werd de pdf van mijn collega groter dan het originele word bestand, terwijl met mijn pdf creator het bestand weer vele malen kleiner werd. Dus, het zou ook nog met de pdf creator zelf te maken kunnen hebben.

Mijn collega gebruikt CutePdf en ik gebruik PDFCreator. Ik zet soms zelfs .tif bestanden in het word document, die ook erg groot zijn, maar zelfs deze lijken door de PDFCreator veel kleiner omgezet te kunnen worden.

Ik heb mijn collega aangeraden in plaats van CutePdf de PDFCreator te gaan gebruiken om te kijken of het probleem daarmee opgelost kan worden. Het resultaat hiervan zal ik op en later tijdstip hier weer plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Lis I.

Uit je eerste post had ik niet begrepen dat jullie verschillende PDF programma's gebruiken.
Ieder programma wat een PDF maakt voor je zal een ander resultaat hebben.
Ieder programma gebruikt een andere resolutie, een andere compressie methode, etc etc.
Je moet er gewoon voor zorgen dat jullie met dezelfde PDF-er werken.

Als je Office2007 gebruikt kun je direct bij Opslaan als kiezen om hem als een PDF op te slaan.
In dat geval heb je geen losse PDF-er meer nodig.
De instellingen zijn wel erg beperkt.
Voordeel van een losse PDF-er zoals PDF creator is dat je allerlei instellingen kunt doen (Resolutie, compressie, etc. etc.)

Druk maar eens op Options wanneer je met PDF-creator een pdf maakt en vervolgens onder het hoofdstukje formats op PDF en zie hoeveel dingen je in kunt stellen.
pdfcreator.jpg

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan