.pdf maken van meerdere opeenvolgend genummerde .jpeg's

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Beste.
Het zal wel omslachtig zijn maar toch maar gevraagd.
Ik heb een stripboek van 50 pagina's = 50 .jpeg afbeelding.
b.v. --- strip 01.jpeg --- strip 02.jeg --- strip 03.jpeg --- etc.etc.etc.
Mits ik deze één voor één, op volgorde, achter elkaar in openoffice kopieer en plak en dan de opdracht --- direct exporteren als pdf --- aanklik, komt er een mooi pfd bestand tevoorschijn. Maar wat zou het mooi zijn als ik met één opdracht (b.v. control+A) alles in één keer kon plakken waarbij de afbeelding ook nog is op volgorde staan.
Doe ik nu control+A dan geeft openoffice maar 1 afbeelding weer (met een veldje van waaruit ik dan ook nog is bewerkingen kan doen) en dan vaak ook nog is het niet de eerste van de reeks die verder niet weergegeven wordt.
Kortom, kan ik een pdf bestand maken van een stipboek dat bestaat uit opeenvolgende genummerde afbeeldingen. En zo ja, dan graag een korte uitleg a.u.b.!
Doei, Dump.
P.s. al uitgeprobeerd zijn jomic, pdfcreator en primopdf wat uiteindelijk niet lukte.

Met wat werk kun je dit wel automatiseren. Vraag is echter hoeveel tijd je er voor over hebt.

Je zult een combinatie moeten maken met pdfcreator. Deze aansturen via een script om van elke jpg een pdf te maken.

Vervolgens zul je met pdftk builder de losse pdf's aan elkaar moeten plakken.

het is gemakkelijk

en ik heb het zojuist uitgeprobeerd.

Eerst het principe:
Wanneer je in windows verkenner een plaatje selecteert en je klikt op afdrukken,
dan krijg je automatisch een reeks keuzes voorgelegd

- wil je een, allemaal of een selectie afdrukken: met een vinkje selecteer je alles
- hoe wil je afdrukken: 1 per page, 2 per page, 3 of 4 per page
- kies printer (dat wordt dan natuurlijk PDFCREATOR of PRIMOPDF of zoiets
- OK, printen

Praktijk voor dit geval:
Je zet alle plaatjes in één map
Je selecteert een plaatje
je doorloopt de keuzes zoals hierboven aangegeven
en hoppa: je hebt een stripboek

Aanvulling:
ik ben nog niet zo erg modern, ik werk nog met Windows XP
weet niet of dit in Vista en 7 ook nog zo werkt.
Maar het principe zou toepasbaar moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Hoi Tecsman.
Het is inderdaad heel gemakkelijk. Althans, zo lijkt het. Maar waar in hemelsnaam slaat hij dat .pdf bestand op. Ik zoek me het apezuur. Maar het moet gezegd. Hij rost ze er zo alle 50 door. Maar waar naar toe, hahaha.
Alvast bedankt. Doei, Dump.
En ja, ook ik heb windows XP

Nadat je bij de printers hebt gekozen voor PDFCREATOR
gaat pdfcreator zelf aan de slag
en komt er na enkele seconden (kan zelfs lang duren)
een scherm waarin je de naam van het bestand kunt aanpassen
die staat namelijk om te beginnen op [naam van de map].pdf
daarna komt nog een scherm waar je de plaats van opslag kunt bepalen.

Anders moet je de zoekfunctie van de Verkenner effe gebruiken.
Zoeken op
- *.pdf en
- wijzigingen van "afgelopen week"

Bij geavanceerde zoekfuncties kun je ook nog sorteren op datum.
Als je dit doet direct na het aanmaken,
kun je hem altijd helemaal bovenaan (of onderaan) de zoekresultaten vinden.

Op deze wijze had ik al beperkt gezocht. En laat ik nu toevallig Primopdf gebruikt hebben. Bij deze kun je zelf geen naam invullen voor het bestand. Mogelijk speelde vermoeidheid parten. Ik ga vanavond wel weer verder. Eerst maar is werken. Tot zover alvast bedankt. Doei, Dump.

Hoi tecsman.
Inmiddels Primo eraf gegooid en pdfcreator er op gegooid en alles gaat zoals je zei. 1 Stripboek is nu 22mb wat ook een mooie maat is. Kortom. Hartstikke bedankt voor je advies. Heerlijk, het is gelukt.
Doei, Dump.

De gehele suske en wiske reeks is inmiddels binnen. Maar het vrouwtje wilde alleen maar vanaf de 250 nog zien. Maar het was een pakket in z'n geheel. Vandaar.
Dus ook dank namens mijn vrouw.
Doei, Pmud.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan