Pech pc: nog een poging, of kappen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
beste mensen,

In 2008 kocht ik een onwaarschijnlijk goedkope pc bij een bedrijfje in Duitsland, via E-bay. Wat werd beloofd, zat er inderdaad allemaal in. Het was het proberen waard, maar goedkoop bleek duurkoop te zijn. Als hij het doet, is hij supersnel en lijkt alles perfect te werken. Maar vanaf het begin zijn er problemen. Ernstige foutmeldingen, vastlopers, spontane herstarts, hem soms weer aan de praat krijgen en soms ook niet. Windows div. keren opnieuw geinstalleerd. Zelfs format c: gedaan.
Zeer regelmatig opslaan en backuppen is routine geworden. Alle suggesties om het op te lossen (van Microsoft en andere, hier en elders gevonden) zijn opgevolgd. Van BIOS-update, via vele regels DOS-tekst om het register te repareren tot nieuwe drivers videokaart, diepgaande virus-, trojan- en worm-onderzoeken. Alle mogelijkheden zijn uitgeput, ook hardwarematig. Er zijn geen hardwareconflicten. De temperatuur is niet te hoog. De boel is schoon binnenin en alles is goed aangedrukt en aangesloten. Als laatste heb ik een nieuwe harde schijf geplaatst, dacht dat het daar misschien aan lag. Nu kan ik nog maar 1 ding bedenken: een nieuw moederbord. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Het plaatsen zal wel lukken, maar wat voor conflicten kunnen er dan weer optreden? Waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf, wat gaat het me kosten en vooral: hoe groot is de kans dat ik de pc na deze investering aanzet en weer die fijne mededeling zie dat er een ernstige fout is opgetreden etc.?
Alternatief is een nieuwe pc kopen. Veel bijzonders hoeft hij niet te kunnen. Geen games en films, alleen moeten Photoshop en Illustrator er wel fatsoenlijk op kunnen draaien. Wat zouden jullie doen? Nog een laatste poging met een nieuw moederbord, of nu toch kappen met dit pech-ding?

-----
Dual core processor: Intel (r) PENTIUM (r) D CPU 3.00 GHz (2x)
Moederbord Biostar, met geintegreerde NVidia videokaart:GF 7050V-M7
Bios: Phoenix Award v6.00PG
Harddisk: Western Digital 320Gb model WD3200AAKS-00V1A0 (1 partitie)
-----

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Laatst bewerkt:
Mijn eerste gedachte gaan uit van een defecte geheugenbankje.
Download memtest en laat deze eens goed los op je geheugen.

Als 2e denk ik aan een mogelijke brakke voeding.

Ha, dit zijn twee dingen die ik nog niet had geprobeerd. Wie weet. Ik ga ermee aan de slag en laat het resultaat hier ff weten. Dank voor de tips, Jackall.

Ben benieuwd
Succes

Geheugen lijkt goed te zijn. Memtest draait al een paar uren. 2 naast elkaar, elk 751MB. Beide zitten nu rond de 400% en nul errors gevonden. Ik laat ze vanavond nog doorlopen, maar begin nu toch aan de voeding te denken.
Hoe kan ik testen of de voeding inderdaad brak is? Sluit hem liever niet aan op de andere pc hier in huis, want die draait feilloos, dus daar blijf ik liever af... Is er een andere manier om hem te testen?
Overigens doen de meeste problemen zich voor als de pc "koud" is. 's-avonds uitgezet, in de loop van de ochtend weer aan, dan is het altijd mis. Maar in de loop van de dag, als er kortere tijd tussen uitzetten en weer opstarten zit, start hij wel normaal.

Laatst bewerkt:
Wat nu?

Inmiddels instructies gevonden en voeding uitgebreid getest. Voeding zelf is niet defect. Daarna stroomvoorziening aangesloten componenten 1 voor 1 getest. Geen sluiting.
Dan blijft volgens mij nog maar 1 mogelijkheid over: defect moederbord. Waarmee ik weer terugkom bij de vraag waarmee dit topic opende...
Jackall of iemand anders?

Je zou de voedingen van de twee PC's kunnen ruilen en kijken of het probleem mee verplaatst.

Of een nieuwe voeding kopen (40 euro)

Of een upgrade kit bij Alternate of zo (135 euro)
Of een nieuwe PC (al snel 400-500 euro voor een simpele)

Ron

Voeding in andere pc geprobeerd, probleem verplaatst niet mee, dus de voeding is ok.
Die Alternate-kit lijkt me een prima optie, als ik de reviews lees. Van huidige systeem hou ik dan dus harddisk, voeding, dvd en behuizing. De voeding is krachtig genoeg. Maar past het moederbord wel in de behuizing? Ik heb een foto van het huidige moederbord gemaakt en als ik die vergelijk met de upgrade-kit, is het deel waar de aansluitingen voor monitor, geluid e.d. zitten, breder. Dan valt bijv. de aansluiting waar ik de boxjes inplug, achter de behuizing, lijkt het. Of is zoiets universeel en past het altijd? Andere vraag: kan elke harddisk met elk moederbord of loop ik daar risico van conflict?
Als ie na deze investering van 135 euro feilloos draait, wrijf ik me in de handen, dat scheelt honderden euro's met een nieuwe pc. Maar doet ie dat? Graag jullie meningen zodat ik een goede beslissing kan nemen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

• huidig moederbord.jpg
    huidig moederbord.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 60
  • upgrade kit.jpg
    upgrade kit.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Ik kan zo niet bedenken waar het precies aan ligt, maar ik zou inderdaad doen wat Haaren101 voorstelde. Een andere voeding in je PC zetten, en dan kijken of het probleem verholpen is. Als je zelf geen andere voeding hebt, kun je er vast wel 1 van iemand lenen :p. Heb je die memtest al geprobeerd?

hoi Tythor Zeth,

fijn dat je meedenkt! Een paar postings eerder vertelde ik wat ik allemaal al heb geprobeerd, o.a. memtest. En met de goed werkende voeding uit andere pc blijft het probleem bestaan. Ligt dus niet aan de voeding.

Volgens mij zijn het standaard maten en het zou dus moeten passen. Ik ga maandag zelf die kit inbouwen in een oude kast dus dan weet ik meer. Je kan maandag ook met alternate bellen.
Weet je de vormfactor van je huidige moederbord (ATX, uATX)

Ron

Aanpassing: je hebt nu een Biostar moederbord met •Micro ATX Form Factor Dimension: 18.5cm X 24.4cm ( W x L ). Die upgrade kit is ook Micro ATX dus het zou allemaal moeten passen

Laatst bewerkt:
ha Ron,

Mooi dat hij past. Ik wacht even jouw ervaringen af. Zou je hier even een berichtje willen posten als je hem hebt ingebouwd en ermee werkt? Ben heel benieuwd. Succes alvast!

Bordje past perfect in de oude kast, ook de ruimte voor de aansluitingen! :thumb:

Ron

Gefeliciteerd! Zodra ik tijd heb, ga ik er ook mee aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan