pentax k20d vs nikon d80

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack009

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
hallo allemaal

heeft iemand ervaring met de pentax k20d of de nikon d80, ik ben aan het overwegen een van die 2 aan te schaffen. maar alleen van de specificaties lezen, wordt je echt wijzer het gaat er tenslotte om hoe ze bevallen in de praktijk.

bvd

groet
jack009

Pentax K20D

Ja, dat probleem ken ik, want ik zit precies hetzelfde. :confused: Hoewel ik een echte Nikonfan ben, neig ik toch meer naar de Pentax. Die heeft 15,1 mpix tegenover de 10,2 van de D80; nogf een extra van de Pentax: deze heeft bijv. wel een timer, dus via een interval foto na foto maken van bijv een bloem, insect, zonsopgang etc. Kwalitatief doen ze niet veel voor elkaar onder qua lenzen e.d. Voor de rest zou ik enkele fotowinkels bezoeken en de aanschafprijzen van de diverse accesoires tegen elkaar afwegen. Met beide wat proeffoto's maken en dan je sdhc-card thuis in de pc...Ideetje? Hou mij op de hoogte wat je doet en hoever je ontwikkelingen zijn? Suc6.:thumb:

Ja, dat probleem ken ik, want ik zit precies hetzelfde. :confused: Hoewel ik een echte Nikonfan ben, neig ik toch meer naar de Pentax. Die heeft 15,1 mpix tegenover de 10,2 van de D80; nogf een extra van de Pentax: deze heeft bijv. wel een timer, dus via een interval foto na foto maken van bijv een bloem, insect, zonsopgang etc. Kwalitatief doen ze niet veel voor elkaar onder qua lenzen e.d. Voor de rest zou ik enkele fotowinkels bezoeken en de aanschafprijzen van de diverse accesoires tegen elkaar afwegen. Met beide wat proeffoto's maken en dan je sdhc-card thuis in de pc...Ideetje? Hou mij op de hoogte wat je doet en hoever je ontwikkelingen zijn? Suc6.:thumb:

Hallo whizzdad1

ik ben idd al enkele foto zaken afgegaan en met een nikon wat getest met die van een vriend die er net een gekocht had, de pentax helaas niet.
maar wat de accessoires betreft, de pentax kd20 is spat water dicht , dat heeft dus alleen nut als je dan ook lenzen koopt die spatwater dicht, anders heeft dat weinig nut, en die lenzen zijn aanzienlijk duurder, ik ben nu meer voor de nikon, en overal hoor ik dat de pentax wel ok is en idd niet onderdoet, met 1 uitzondering hij zit erg onlogisch in elkaar vooral het menu, waardoor je voor alles langer nodig hebt, ook niet erg handig als je snel een aanpassing wil doen.
dit is wat ik tot nu te weten ben gekomen

groet Jack

Beste Jack 009

Tot gisteren twijfelde ik nog, maar voor mij wordt het de Pentax, die op veel punten wint, o.a. door : *)meer pixels (dus meer uitvergrootmogelijkheden) *)24uurs timer (maken van foto's - via interval- van langzaam wijzigende situaties/bloemetjes/dieren etc) *)RAW- of JPEG-snelkeuzeknop links op de body, terwijl je oog niet van de zoeker weg hoeft te gaan. Gewicht lijkt onderling niet veel uit te maken; aan de toonbank leken ze practisch even zwaar? *)Ook pixelmapping, bijvoorbeeld als er 'witte gaatjes' vallen die automatisch opgevuld worden door de camera. Het meest opvallende verschil is dit: *)bij Nikon open je een willekeurig klepje, maar bij Pentax moet je eerst iets anders doen, zodat je zeker weet dat je dat klepje open wil maken. Het is allemaal wat *)meer doordacht en *)nog meer solide dan de Nikon..... In mijn visie zou je, als je deze camera's vergelijkt met auto's, de Nikon een degelijke Zweed kunnen noemen en de Pentax een tank...Die moeilijke keuze wordt wel wat vergemakkelijkt door de beslist goedkopere lenzen van Pentax en de uitwisselbaarheid van dat merk. Bijvoorbeeld 40jaar oude lenzen passen ook...Marktplaats ofzo? Suc6 met je keuze. vr.gr.:thumb:

hallo whizzdad1

ok een duidelijk verhaal en zeer terecht, het blijft een lastige keus, ze hebben allebei hun voor- en nadelen. de pentax is zeker voordeliger qua prijs.
in ieder geval bedankt voor jou feed-back

groet
jack009

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan