Pentium 1 opklokken/unlocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroenotje

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2002
Hoi,

ik ben bezig met m'n pentium eentjes,
heb zelfs een dual board!
Ik heb alleen een probleempje met opclocken (pentium Itjes zijn namelijk ruim uit de tijd).
Wanneer ik hoger ga dan een bepaalde snelheid doen ze raar. 133Mhz 2*66 doen mijn 133s en 120s wel, maar als ik op 166 2,5*66 ga zitten blijven ze gewoon op 133 zitten, nog bonter, van 133 naar 200, dan geeft dat gekke ding 100mhz aan, terwijl hij toch echt op 3*66 staat! Mijn 166 MMX begon echt te flippen, bij hogere snelheden gaf hij de meest rare aantallen Mhzen. Lager gaan ze overigens wel, maar wat heb ik daar nou aan? Moet ik ze soms unlocken en zo ja hoe?
Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Jeroen

Unlocken hoeft niet, gewoon spelen met de FSB en multiplier en evt. de corespanning verhogen. Ik heb een P75 op 200Mhz laten draaien :D Niet lang hoor, werd echt gloeiend heet ondanks een stevige koeler.. Maar ja, processors zat :D

Hmz...tjah er staat wel iets op mijn mobo over jumpers en de Core spanning, maar de jumper table ernaast zijn gewoon eilandjes, kan ik hier gewoon iets tussen plaatsen?(stukkie ijzerdraad?) Of moet het mobo zelf die spanning uitzoeken? De handleiding vertelt het niet echt...

Gr Jeroen

P.s. Dus als ik de Core spannig+ m'n FSB + m'n multiplier verhoog gaat m'n proccesor sneller draaien?

Als het moederbord stuk mag kun je gaan rommelen met wat draad om verbindingen te leggen, ik zou het zeker niet doen met een moederbord dat serieus werk moet doen.

Overklokken doe je door of de FSB of de multiplier hoger te zetten (of beide, maar dan stuk voor stuk) de corespanning gaat omhoog als e.e.a. niet stabiel loopt.

M'n neef zei dat dit komt door de gelockte multiplier, ik krijg de multiplier niet omhoog, dan gaat ie raar doen, Is hier niet iets tegen te doen? unlocken of moet ik 133 maar accepteren?

Een Pentium kan je niet unlocken zoals dat met AMD wel kan.
Je kan zo hoog gaan tot het systeem stabiel is en blijft.
Zoals Tiborv al aangaf een beetje spelen met de FSB en enventueel de Vcore voltage.
Alleen met de Vcore volatge moet je erg oppassen!!!

Aan je multiplier kan je dus (helaas) niets veranderen.

Kan ik echt niets doen tegen die geklockte multiplier?
Die FSB kan maar tot 66mhz, daar stond ie al op...

Ander moederbordje?

Nee.. Ik heb een moederbord waarbij ik de multiplier, de FSB en de corespanning heel precies kan instellen. Ik kan een P75 op 3x50 maar ook op 2x60 of 3x86 laten draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan