Pentium 3 Socket 370 FC-PGA

Status
Niet open voor verdere reacties.

JON44S

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2008
hoi allemaal ik heb een vraag ivm een processor en meer de socket ( ofzo )
ik heb namelijk in mijn (oude) pc ene pentium 3 733 Mhz maar die word veel te traag,
nu is mijn vraag of ik deze zomaar zou kunnen vervangen door een pentium 3 1.4 Ghz
mijn aansluiting op het moederbord is: Socket 370 FC-PGA en die van een pentium 3 1.4 Ghz: Socket 370 FC-PGA2
zit daar verschil op als ik deze wil vervangen ?
Mvg jonas

hoi allemaal ik heb een vraag ivm een processor en meer de socket ( ofzo )
ik heb namelijk in mijn (oude) pc ene pentium 3 733 Mhz maar die word veel te traag,
nu is mijn vraag of ik deze zomaar zou kunnen vervangen door een pentium 3 1.4 Ghz
mijn aansluiting op het moederbord is: Socket 370 FC-PGA en die van een pentium 3 1.4 Ghz: Socket 370 FC-PGA2
zit daar verschil op als ik deze wil vervangen ?
Mvg jonas

Gezien deze link zou het moeten kunnen: http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket 370 (PGA370).html

Hier wordt gezegd dat het verschil tussen FC-PGA en FC-PGA2 alleen de aanwezigheid van een heatspreader (heatsink) is. Dit moet voor je aansluiting niets uitmaken.
Wellicht iemand anders die dit kan bevestigen/ontkrachten?

Waarom niet een volledig nieuw systeem of 2e hands kopen? Dit is al zwaar verouderde hardware. Maar als je per se wilt:

Heeft je huidige moederbord ondersteuning voor Tualatin processors (1GHZ+)?

Zo ja, zie ik er geen problemen in.
Zo nee, wordt het een ander verhaal. Je kunt een Upgrade ''adapter'' kopen, dan kun je Tualatin prcessors als Coppermine (o.a. jouw 733MHZ) laten herkennen. Dat werkt prima. Hoe ziet de rest van je systeem eruit? Misschien is deze upgrade het al niet meer waard.

http://link.marktplaats.nl/218363012

Dat verhaal omtrent koelers is niet echt anders, je huidige koeling (mits genoeg luchtverplaatsing) kun je gewoon hergebruiken.

Laatst bewerkt:
Waarom niet een volledig nieuw systeem of 2e hands kopen? Dit is al zwaar verouderde hardware. Maar als je per se wilt:

Heeft je huidige moederbord ondersteuning voor Tualatin processors (1GHZ+)?

Zo ja, zie ik er geen problemen in.
Zo nee, wordt het een ander verhaal. Je kunt een Upgrade ''adapter'' kopen, dan kun je Tualatin prcessors als Coppermine (o.a. jouw 733MHZ) laten herkennen. Dat werkt prima. Hoe ziet de rest van je systeem eruit? Misschien is deze upgrade het al niet meer waard.

http://link.marktplaats.nl/218363012

Dat verhaal omtrent koelers is niet echt anders, je huidige koeling (mits genoeg luchtverplaatsing) kun je gewoon hergebruiken.

Dit moet ik inderdaad onderschrijven, het is en blijft een zwaar verouderd systeem. Je blijft vastzitten aan een oud dingetje.
Beste is om een ander goedkoop moederbordje op de kop te tikken en er een goedkoop processortje in te zetten. Te zien aan het feit dat je maar tot 1,4 GHz wilt upgraden (kan trouwens ook niet hoger dacht ik) verwacht je geen spectaculaire prestaties, dan zou bovenstaande toch een reële optie moeten zijn.

Socket 370 is zonder overclock nooit hoger gekomen dan 1,5GHZ, de snelste Celeron met ''Tualatin'' core.

bedankt voor al deze informatie :)
ik ga me toch een iets nieuwer moederbord aanschaffen dan, op welk soort type socket past een pentium 4 ? of zijn er verschillende ?
ik heb een oude pentium 4 liggen maar weet niet mere van wat hij juist is, hij is wel kleiner dan de pentium 3

Heb je misschien wat meer info over je pentium 4?
Die zijn namelijk voor 3 verschillende sockets uitgebracht.. 423, 478 en LGA775..

Pentium 4 zijn er in 3 verschillende 'namen' van de core: Willamette, Northwood en Prescott.
De Willamette gebruikt de 423 socket, de Northwood socket 478 en Prescott heeft een LGA775 socket nodig.

Van de laatste socket zijn nog veel moederborden te vinden (huidige processors van Intel zoals de Core 2 Duo serie gebruiken die nog), van de eerste 2 weet ik het niet uit m'n hoofd.

op de bovenkant staat:

intel(R)
pentium(R) 4
2A GHZ/512/400/1.5V
SL5ZT PHILIPPINES
7220A257-0271
INTEL(M)(C)'01

[ al wat tussen haakjes staat staat normaal een kringetje rond ]

op de bovenkant staat:

intel(R)
pentium(R) 4
2A GHZ/512/400/1.5V
SL5ZT PHILIPPINES
7220A257-0271
INTEL(M)(C)'01

[ al wat tussen haakjes staat staat normaal een kringetje rond ]

Haha die dingen tussen haakjes zijn niets anders dan geregistreerde merknamen en dat soort dingen :p
Ik ga even op onderzoek uit voor je! Je hoort van me.

Dit is een 2GHz Pentium 4 processor op een Socket 478, zie deze link:
http://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL5YR.html

Op het plaatje kun je de info zien die je mij net ook gaf, al verschilt het qua productieland en code wat, het is dezelfde processor.

Hier een goed moederbord voor een socket 478: http://www.alternate.nl/html/produc...-L/-1069809/?cmd=showRatings&page=1#tabberBox
Kost 49 euro.

EDIT: Bij azerty zelfde moederbord voor 44 euro: http://www.azerty.nl/8-846-79892/msi-945gcm478-l---moederbord--.html

Laatst bewerkt:
dat is precies hoe hij eruit ziet :d
maar neem nu ik heb dat moederbord en wil me een nieuwere processor aanschaffen
tot hoeveel Ghz zou ik dan kunnen gaan ? bv. een pentium 4 van 3.2Ghz heeft die hetzelfde socket ?
Toch al bedankt voor al deze informatie nogmaals

Volgens mij zijn er Pentium 4 processors op socket478 tot 3,4 GHz.
Als je van plan bent in de toekomst uit te gaan breiden wil ik je toch ten zeerste aanraden een nieuw systeem te kopen of in ieder geval je moederbord en processor te upgraden naar een Socket LGA775, die is compatible met zowel de nieuwste pentium 4 modellen, alle core 2 duo's en alle quad cores van intel.

heb zelf wat gezocht,
http://www.kapaza.be/Computers/Processors/14099809/Intel_Pentium_4_3_2_Ghz.html
hier staat dus een pentium 4 3.2GHz met Socket 478 maar daar ging het dus niet om
ik kan perfect op het moederbord dat je zei mijn Pentium 4 plaatsen en achteraf een zwaardere 3.2Ghz als ik dat zou willen.
nog één klein vraagje
kan ik mijn pentium 4 2.0 Ghz ( of een zwaardere Pentium 4 3.2 Ghz ) overclocken op dat moederbord van MSI ?

Overclocken is niet echt mijn specialiteit, wel zie ik op de link naar Alternate bij een gebruikersreview dat je niet kunt overclocken met dat MSI moederbord.
Misschien kun je dat voor de zekerheid even navragen in het overclock gedeelte van het forum.

Wat ik wel zeker weet is dat je er eventueel later een zwaardere processor op kan zetten, als deze maar beschikt over een socket 478. Een pentium 4 op 3.2 GHz zal dus gewoon werken als deze maar over een socket 478 beschikt.
Verwacht trouwens geen high-end prestaties van dit moederbordje, hij stelt je RAM geheugen vast op de FSB snelheid van je CPU (die is 400 MHz bij je 2 GHz pentium 4) in plaats van een gebruikelijke 667 MHz of hoger voor je RAM.

Laatst bewerkt:
je hebt gelijk ik koop me dan beter een moederbord met Socket LGA775, kan ik later nog steeds uitbreiden naar dual core zoals je zegt
ik ga eens opzoeken wat dat zou kosten een nieuw moederbord dan en een nieuwe processor met Socket LGA775 :)

Voordat je een Socket 775 gaat kopen moet ik wel eerst even weten welke voeding er in je computer zit, als die ook flink verouderd is mag je daar ook gelijk een nieuwe voor aanschaffen. En als er een videokaart (welke zit erin trouwens?) in zit kun je daar waarschijnlijk ook een nieuwe van kopen.

En als je toch al alles moet vervangen kun je net zo goed dit oude beestje dumpen en een hele nieuwe kopen...

ook juist.. maar eigelijk heb ik wel zin om allemaal afzonderlijke delen te kopen en zo zelf een pc in mekaar te steken. ( nieuwe case met voeding, nieuwe videokaart, .. alles zelf kiezen :) ) Is altijd wel tof, dan kies ik wat er juist in mn pc komt en weet ik er misschien ook wat meer over.
toch enorm bedankt voor al wat je me vertelde ( bijleerde ) :d
ik zal maar klikken op vraag is opgelost
Mvg Jonas

Bij winkels als www.azerty.nl en www.alternate.nl kun je dat zelf uitstekend doen, heel makkelijk en overzichtelijk.
Daarnaast kan ik je daar ook altijd nog bij helpen als je wilt.
Mijn voorkeur heeft Azerty, die zijn vaak net wat goedkoper dan alternate, zoals met dat moederbord van daarnet.
Helemaal ideaal is samenstellen met de pc configurator van Alternate en vervolgens de spullen bestellen bij Azerty :p

Zelf in elkaar zetten heeft ook mijn voorkeur: vaak is het goedkoper dan een OEM computer van bv. HP en Dell en je weet precies wat er in gaat, daarnaast doen ze het ook gewoon beter omdat je niet met b-merk rotzooi opgescheept zit.

Mijn ervaring van OEM pc's is dat vooral de voeding ondermaats is (waar je 250 watt nodig zou hebben proppen ze er 300watt in). Oftewel, zodra je ook maar een videokaart bijplaatst moet je gelijk een nieuwe voeding kopen. Over een videokaart gesproken, die zit er bij veel modellen niet eens in.

Laatst bewerkt:
goede tip :d
ga die pc configurator van Alternate eens proberen en dan kijken waar ik de hardware het goedkoopst kan vinden
wie weet ben ik hier over en paar weken trug met een vraag om een pc in mekaar te zetten dan, we zien wel :)
ik ga dus maar op vraag opgelost klikken, heb tamelijk veel bijgeleerd hier maar ik weet wat te doen, op zoek gaan naar een nieuwe ( zelfgebouwde ) pc dus
Mvg Jonas

goede tip :d
ga die pc configurator van Alternate eens proberen en dan kijken waar ik de hardware het goedkoopst kan vinden
wie weet ben ik hier over en paar weken trug met een vraag om een pc in mekaar te zetten dan, we zien wel :)
ik ga dus maar op vraag opgelost klikken, heb tamelijk veel bijgeleerd hier maar ik weet wat te doen, op zoek gaan naar een nieuwe ( zelfgebouwde ) pc dus
Mvg Jonas

Goedzo :thumb:
Als je er niet uitkomt zitten er genoeg mensen in het Systeem forum die je er bij willen helpen en die zelfs een pc voor je samen willen stellen (onder andere ik) :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan