pentium 4 defect.raad bij nieuwe.

• Onderwerp starter Onderwerp starter adhe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

adhe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jun 2007
hallo, vandaag kreeg ik van de winkel te horen dat mijn processor defect is.
hij kon deze niet meer leveren.
pc is 3,5 jaar oud.
het gaat om een pentium 4 2,8ghz 1mb 800mhz type BX80546PG2800E.
kan ik deze door elk willekeurige P4 2,8 ghz 1m 800mhz processor uitwisselen of moet het perse het zelfde nummer zijn.
op de intel site staan diverse P4 2,8 Ghz processoren.
wie geeft mij raad?
alvast bedankt

ga even op onderzoek uit wat voor moederbord je hebt, merk+type. Afhankelijk daarvan kunnen we dan gericht zoeken naar wat wel en niet kan.

Weet niet hoe ze erbij komen dan de processor is overleden, want die dingen gaan zelden kapot, alleen door oververhitting.

En het is een socket 478 proc, dus als hij werkelijk overleden is, zul je op zoek moeten gaan naar een vervanger met een 478 pins aansluiting, maar niet de mobile versies, maar inderdaad eentje voor een systeembus van 800mHz.

moederbord

hallo mensen,
het moederbord is een Asus P4S800.

de storing is als volgd ontstaan:
bij mediamarkt een extra geheugenbank gekocht en er in gedrukt samen met een nieuwe fan en koellichaam.
resultaat : computer gaat aan (groene led op moederbord) de cpu fan gaat draaien en de fan van de harde schijf draaid.
verder start hij niet meer door.
resetknop indrukken heeft ook geen reactie.
daarna alles weer uitgebouwd zoals het was.resultaat blijft het zelfde.
de batterij op t moederbord losgenomen- kabel naar de dvdromspelers losgenomen.
nog steeds geen juiste reactie.
pc start gewoon niet door.(geen piepje dus)
de computerwinkel zegt nu dat mijn processor defect is.
iemand ervaring met dit probleem met dit moederbord?

Mja, vaag verhaal.... ik dacht eerder aan dat het mobo misschien de geest gegeven had, of dat de voeding van het moederbord onderbroken was. Brandt die LED op het mobo nog wel steeds? Dan krijgt 'ie in ieder geval wel voeding. Is er iets gebeurd tijdens het plaatsen van die nieuwe RAM-module? Gingen ze erg moelijk in het slot, heb je de oorsponkelijke RAM-modules misschien per ongeluk los gedrukt? Heb je misschien een het moederbord beschadigd bij het plaatsen van de RAM-modules?

Aan een CPU kan weinig kapot, als het gebeurt dan eigenlijk door oververhitting of overbelasting door verkeerde stroomsterkte, niet door het bijplaatsen van een RAM module.
Stroomsterkte is doorgaans een jumoer-setting, die verander je niet per ongeluk.

Die CPU smelt ook niet zomaar, dat gebeurt alleen bij langdurige, zware belasting en/of een serieus koelingsprobleem waardoor de temperatuur oploopt tot meer dan 70ºC.
Als er geen cpu-fan is aangesloten, of als ie kapot is, start je pc niet op. Bijna alle moederborden hebben een beveiliging die de boot-sequence afkapt zodra de cpu-fan niet werkt, omdat anders een groot risico bestaat dat de boel verandert in een klontje gesmolten koper. Er verschijnt dan ook een melding op je scherm met de constatering van het probleem, en de reden waarom afgesloten wordt.

Ik controleer dat altijd op de volgende wijze, het is mijn standaardriedel.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

processor

mensen bedankt voor jullie advies.
ik ga het binnenkort eens netjes uitbouwen en uitproberen.
hartstikke bedankt.

het is gelukt!!!!

een andere cpu gemomteerd en spelen weer.
mensen bedankt voor jullie advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan