Pentium D E6500 vs Core2Duo.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Palm76

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2010
Ik zit er aan te denken om mijn processor te upgraden. Nu vraag ik me af wat meer waar voor z'n geld is, een Pentium D E6500 of een Core2Duo E7500. Beide zijn met het 45nm proces vervaardigt, ze nemen hetzelfde vermogen en ze hebben beide een kloklsnelheid van 2,93Ghz. De E6500 kost echter maar €68,- tegenover €112,- voor de E7500. Da's toch ff €44,-. Wat krijg je nou meer voor zo'n prijsverschil?

(Ik doe trouwens redelijk wat audio/video/foto bewerking en heb 4GB DDR2 geheugen.)

The E7500 costs more because it has an extra 1Mb of L2 cache and is branded a Core 2 Duo instead of a Pentium Dual Core.
They are both identical 45nm Wolfdale second generation Core 2 CPUs.

The L2 cache is used to store instructions that are waiting to be processed.
Because it is on die it can be accessed much faster than system RAM.
Having more L2 cach allows you to store more instructions on the CPU.
This can give you a speed boost, in certain apps, where the CPU would be waiting for instructions to be loaded from system RAM.
In practice, the difference in performance between these CPUs should be minimal.

If you are on a budget, the E6500 will give you 95%+ the performance of the E7500.

Bron: http://www.tomshardware.co.uk/forum/266790-10-e6500-e7500

Ik had al zo'n vaag vermoeden dat ze afgezien van een groter L2 cache vrijwel identiek zijn. De keuze is voor mij wel duidelijk, het wordt de E6500. Die geeft veel meer waar voor z'n geld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan