Pentium of Celeron?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pingwing

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2000
Berichten
218
Okee...we hebben een missie:een nieuwe computer.
Nu eerst eens even alles rustig op een rijtje zetten. Waarschijnlijk zal ik de komende tijd nog REGELMATIG terug komen met mijn vraagjes...

Laten we beginnen met de eerste:

Wat is het verschil tussen een Pentium en een Celeron?

Ik gebruik mijn computer vooral voor administratieve ****, studie, internet: mail, surfen, downloaden van mp3 en de nodige progjes, versturen van digitale foto's e.d.
Niet voor het bewerken van audio, video, foto's en ook niet voor games.

Op basis van deze gegevens en vooral ook kijkend naar het prijsverschil: welke processor is aan te raden?
 
Celeron is een afgeslankte Pentium en dus goedkoper en langzamer. Maar omdat jij je computer niet voor echt zware doeleinden wilt gaan gebruiken lijkt mij een Celeron voldoende.
 
Oh ja... wil wel af en toe cd's branden ofzo.

Verder inderdaad geen zware doeleinden.
Heb nu een Celeron 700 MHz en 64 + 256 Mb RAM
Die snelheid bevalt me in principe goed...iets sneller zou wel mogen, maar dat lijkt me met een Celeron 2,8 GHz wel gerealiseerd toch?

Zijn er verder nog punten waar ik aan moet denken die aan een Pentium beter zijn? Of is een Celeron in dit geval zodanig voldoende dat een Pentium eigenlijk een beetje 'zonde centjes' is?
 
Voor jouw doeleinden is een Celeron 2.8 ruim voldoende.
 
Beste PingWing,

ik moet me helemaal aansluiten bij het antwoord van KaWouter.
Maar je moet jezelf eens de vraagstellen of in de toekomst daadwerkelijk geen videobewerkingen gaat uitvoeren. Want mijn ervaring, naast mijn studie, werk ik part time bij een computer zaak, leert dat steeds meer vraag naar videobewerking ontstaat.

Maar nogmaals voor de doeleinden zoals je ze nu hebt beschreven volstaat een Celeron meer dan voldoende.
 
Yep...heb ik ook over nagedacht, maar zie dat de komende jaren niet zo snel gebeuren. Juist vanwege mijn studie en daarnaast 32 uur werken, heb ik daar simpelweg de tijd niet voor. Later wordt het misschien een optie, maar tegen die tijd ben ik waarschijnlijk ook weer toe aan een volgende pc.

Afgaand op jullie berichten en op basis van ervaring met mijn huidige systeem, is het voor mij wel duidelijk dat ik dus lekker voor de goedkoopste optie ga.

Wat processor betreft...

Nu de rest nog, maar dat komt later...

:)


Thanks voor jullie reacties!

Groetjes Pingwing
 
Idee modus:

Overweeg ook eens een AMD duron te kopen:die is meestal goedkoper dan de celeron en presteert net zo goed.Dan kan je evt. een grotere harddisk voor al je mp3's kopen
 
Inderdaad, voor wat jij de pc nodig gaat hebben is een Celeron ruim voldoende.
En inderdaad ook, als je dan een nieuw systeem gaat kopen / maken, overweeg dan ook de AMD, prijs - prestatie verhouding is daar veel beter.
De nieuwe generatie Celeron processoren (socket 478) is echter niet te vergelijken met de vroegere Celerons.
De celerons die op P2 en P3 borden stonden presteerden in verhouding met de P2 en P3 in het geheel niet slecht, terwijl de Celeron van tegenwoordig eigenlijk ronduit slecht presteerd ten opzichte van de P4, waarvan het de afgeslankte versie is (zou moeten zijn)
 
Een Celeron heeft minder cache geheugen en kan daardoor in de praktijk de opdrachten minder snel verwerken.

Voor jou dus wel geschikt lijkt me.

Zelf ben ik van een Pentium 1.7 Ghz naar een Celeron 2.4 gegaan.
Qua snelheid merk ik het wel iets; maar ik merk ook dat als ik veel dingen achter elkaar doe dat de CPU even op 100% staat voor een aantal seconden en ik even moet wachten. Daarna gaat alles gewoon weer verder; is dus in principe geen probleem :).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan