• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

per maand weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

lucky170

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2015
Hallo,

Ik heb een lijst werkblad met bestellingen van verschillende maanden. Ik wil een tabblad maken voor januari (01). Dus alle datums met met ??.01.2015 moet met nummer en beschrijving worden weergegeven. Ik dacht zelf aan =ALS maar volgens mij kan je dan niet zeggen dat een cel een gedeelte van de waarde mag bevatten zoals .01.

Ik heb een voorbeeld toegevoegd.

Alvast bedankt voor de moeite.

Bijlagen

Bedoel je dat alle gegevens van de totale lijst automatisch terecht moeten komen in de tabbladen per maand?
Dat kan wel, maar dat wordt dan wat ingewikkelder dan dat de datum in een bepaalde maand moet liggen, wat overigens eenvoudig is met de functie MAAND.

Bekijk bijlage Voorbeeld1 MB - correctie.xlsx

Zie bijlage.

Ik heb van de datums datumvelden gemaakt (kolom C blad '2015' aangepast formaat dd.mm.jjjj).
In tab Januari heb ik een hulpregel (1) en kolom (A) toegevoegd die je desgewenst kunt verbergen.
In $C$1 heb ik het maandnummer opgenomen.
Kolom A is een hulpkolom met de relatieve indices op blad '2015' van 'alle' gegevens in de maand januari.
A3 is een zogeheten matrixformule, ingevoerd met Ctrl+Shift+Enter, en gekopieerd naar beneden (ik heb maar even 10 regels aangehouden):
Code:
=KLEINSTE(ALS('2015'!$C$2:$C$1000<>"";ALS(MAAND('2015'!$C$2:$C$1000)=$C$1;RIJ('2015'!$C$2:$C$1000)-RIJ('2015'!$C$2)+1));RIJEN(A$2:A2))
Dat levert een fout op als er geen gegevens meer zijn, maar dat geeft niet, want dat wordt in de formules in kolommen B t/m D afgevangen.
De formule in B3 heb ik gekopieerd naar rechts t/m D3 en het geheel naar beneden t/m B12 : D12.

Als je regel 1 en kolom A verbergt, dan heb je een keurig lijstje.
De formules zijn geschikt voor data t/m regel 1000 op blad '2015', desgewenst aanpassen voor het benodigde aantal als dat meer is.

Je kunt nu kopieën maken voor maart t/m december; alleen even het maandnummer in C1 aanpassen en klaar is Luuk. :)

Succes!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Op het voorbeeldje van Marcel, maar dan zonder kolom A.

In B3 en doorvoeren naar onderen (eventueel naar rechts als de formules niet te zwaar worden, anders pak je daar de vert.zoeken formule voor).
Code:
=ALS.FOUT(INDEX('2015'!A$2:A$1000;KLEINSTE(ALS((MAAND('2015'!$C$2:$C$1000)=$C$1)*('2015'!$A$2:$A$1000>0);RIJ('2015'!$C$1:$C$999));RIJ(A1)));"")

als je graag met je eigen datum tekst wil werken (bvb omdat je het zo binnen krijgt) kan dat met geavanceerd_filter
gebruik dan voor januari *.01.* als filter_criterium.
dit kun je eventueel met vba automatiseren. zodat je niet elke maand hoeft aan te maken.
als je dat graag wil geef het dan ff door hier.
ook als je alleen een voorbeeldje wil.
over 3 dagen kijk ik weer naar mijn mail.
maar de meesten hier weten wel hoe dat gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan