• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

percentage berekenen tov een x getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

monkeytailz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Hallo Beste Forum-ers

Ik ben al de hele middag bezig en op bepaalde momenten dacht ik EUREKA!

Maar in het zicht van de HARBOR kom ik ineens waarden tegen waarvan ik denk" dat zocht ik toch niet". Het vervelende is dat je ineens in een kringetje rondloopt en je niet dichterbij komt tot de oplossing van het probleem.

Issue:

Ik wil graag een percentage berekenen van het aantal gewonnen wedstrijden (tov het aantal gespeelde wedstrijden).

speler A
heeft 2 wedstrijden gespeeld
6 partijen gewonnen en 0 verloren

Door diverse problemen kwam ik tot de volgende geneste formule:

=ALS(B4=0;0;ALS(L4=0;100;L4/K4*100))

Dit heb ik zo gekozen omdat berekenen met een 0 in een percentage altijd op 0 uitkomen. Dit was niet handig omdat 0 verloren wedstrijden in principe een percentage van 100% gewonnen wedstrijden opleverd.

Ik kom er nu niet meer uit. Willen julie me ajb even helpen?

Bijlagen

Mmm ik bedenk me stom genoeg ineens iets..

Misschien moet ik het niet afzetten tegen de verloren wedstrijden maar gewoon tov het aantal wedstrijden dat gespeeld kon worden.

Ik ga ondertussen nog even puzzelen

Zo?
Code:
=ALS(B4=0;0;ALS(L4=0;100;K4/(L4+K4)*100))
Succes,

Geweldig! was ook al even bezig op het traject maar deze werkt tenminste wel..

Het enige nadeel is hetvolgende:

het percentage wordt nu berekent tov 100%.
Hierdoor is 1 verloren wedstrijd ineens geen 99% gewonnen maar 83%

Daarom kreeg ik het idee om niet met het verlies tov de winst te gaan rekenen maar de winst partijen tov het aantal gespeelde wedstrijden.

(ik weet alleen niet of het percentage dan ook verandert. Misschien blijft het wel een wiskundig probleem :) )

Begrijp niet wat je bedoeld. lees mijn handtekening eens.
Geef dan aan wat waarvan berekend moet worden en eventueel onder welke voorwaarden.

Wat ik eigenlijk bedoel is hetvolgende:

stel ik speel 5 wedstrijden en ik win er 4 dan heb ik 99% van mijn gespeelde wedstrijden gewonnen! Er wordt echter een percentage aan gehangen van 83 %.

Wanneer ik nu 100 Wedstrijden speel en ik win er 99. Dan win ik ineens wel 99% van mijn wedstrijden.

Wanneer ik volgens mijn eerste conclusie van de 100 wedstrijden er 17 verlies dan heb ik volgens de laatste berekening 83% gewonnen. Ik heb er echter veel meer verloren dan bij conclusie 1 waar ik maar 1 van de 5 wedstrijden heb verloren.

Laat ik deze beredenering eens verder doorvoeren.
Hoe meer wedstrijden ik spel hoe beter mijn winstpercentage word terwijl het verhoudingsgewijs 99 van de 100 net zo goed is als 19 van de 20 of 4 van de 5.

Ik denk dat ik er vooralsnog maar even een slotje opzet. Want je hebt me desondanks prima geholpen waarvoor mijn dank!.

:)

Je tennisbestandje iets aangepast.

Lijkt dit er een beetje op.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan