• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage boven en onder 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertvn

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2016
Goedemiddag

Ik wil graag mijn bestaande Excel bestand iets verder automatiseren.

Even een korte uitleg t.a.v. de bijlage, in de groene vakken zet ik de lengte en breedte maat en dan berekend Excel de oppervlakte, eronder staat een paar standaard maten en aan de hand van mijn input komt er naast de standaard maten een percentage van de oppervlakte te staan in %.
Waar in het Excel bestand staat "Hoog" Percentage >100% daar vul ik dan handmatig het percentage in dat het dichts boven de 100% zit en bij "laag" het percentage dat het dicht onder de 100% zit.
Dit doe ik nu handmatig het zou mooi zijn als je via een formule o.i.d. het percentages die het dichts boven en onder de 100% liggen automatisch ingevuld word in het vak recht van "hoog - Laag".

Dan staat er bovenin ook nog "aantal" (rood) en eronder staffel van 50 tot 100, van 100 tot 250 ect. als je bijvoorbeeld in het rode vak "aantal" 200 invult dan zet ik nu handmatig naast het vak van 100 tot 250 een aantal van 100 omdat dit extra is t.o.v. de laagste waarde (deze heb ik nodig voor een prijs doorberekening), Ik hoop dat het aantal automatisch dan in het juiste vak gezet kan worden en de overige vakken blijven dan leeg.

Het is een heel verhaal ik hoop dat ik het er duidelijk in gezet heb

Alvast bedankt voor het lezen en misschien helpen

Bijlagen

Zoiets misschien?
Code:
H4: =100%+MIN(ALS(F4:F17-100%>0;F4:F17-100%))
H5: =100%-MIN(ALS(100%-F4:F17>0;100%-F4:F17))
Let op: matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Als je Excel365 gebruikt kan dit nog wat simpeler.

Voor het staffel kun je beter de onder- en bovengrens even uit elkaar trekken, anders moet je voor elke regel een aparte formule maken. Gaat het alleen erom dat het aantal binnen bepaalde grenzen valt? Dus m.a.w. voorgaande staffels hoeven niet meegenomen te worden? Of: een aantal valt maar in 1 staffel? Dit heb ik voor nu maar even aangenomen in bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
AlexCEL..

Ik heb even snel gekeken en voor zover ik het kan zien is dit precies wat ik nodig heb...

Hartelijk dank:thumb:

Zoiets misschien?
Code:
H4: =100%+MIN(ALS(F4:F17-100%>0;F4:F17-100%))
H5: =100%-MIN(ALS(100%-F4:F17>0;100%-F4:F17))

Voor het staffel kun je beter de onder en bovengrens even uit elkaar trekken, anders moet je voor elke regel een aparte formule maken. Gaat het alleen erom dat het aantal binnen bepaalde grenzen valt? Dus m.a.w. voorgaande staffels hoeven niet meegenomen te worden? Of: een aantal valt maar in 1 staffel? Dit heb ik voor nu maar even aangenomen in bijlage.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan