• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage verdeelsleutel tussen 2 cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snuggertje

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2015
Hoi, ik ben helemaal nieuw hier en ik vroeg me af of jullie kunnen helpen met het volgende probleem:

Ik heb 2 cellen in excel waar waardes ingevuld kunnen worden. ik wil graag dat er een percentage in een andere cel uitkomt.

Bijvoorbeeld voor cel 1 70% ( dus als ik daar bijvoorbeeld 10 intikt dan is dat 70% van het totaal)
en cel 2 30% (als ik daar bijvoorbeeld 5 intik valt dat binnen de 30% van het totaal)

Totaal moet het 100% worden.

Ik weet niet of dat in een grafiek of cirkeldiagram weergegeven kan worden?

vast bedankt!

welkom hier,

het is handig voor de helpers als je een voorbeeld excel_bestandje bij voegt.
(naar beneden scrollen dan "beheer bijlagen")

Welkom op het forum plaats even een voorbeeld Excelleke

Het is helaas een ongeldige bijlage.
Misschien even opnieuw proberen.

Beste,

Indien er bij iedere wijziging van één waarde de andere waarde moet aangepast worden, vermoed ik dat je daarvoor VBA nodig hebt.

Bedankt voor de reactie, het is meer dat we bij kunnen houden van welke groep er hoeveel eenheden verkocht zijn. het is dus meer een controle om te zien of we van één groep niet meer doen dan mag.

Ik weet niet precies wat VBA is.

Als eerste tip wil ik meegeven dat - zodra je iets met formules wilt doen in Excel - je zoveel mogelijk moet vermijden om cellen samen te voegen.

Ik heb even een eigen voorbeeldje gemaakt, inclusief de gevraagde formule.
Doordat cellen niet samengevoegd zijn, kon ik de formule van C2 kopiëren naar C3.

In jouw bestand kan dat niet en moet je de formule 2 keer invullen, dat zou dan zijn:
Code:
in F10: =E10/SOM($E$10:$E$16)
in F13: =E13/SOM($E$10:$E$16)
Bovendien lijkt het alsof je 7 getallen sommeert, terwijl het er maar 2 zijn.

Bijlagen

Super bedankt. dit is precies wat ik bedoelde!

Onwijs bedankt. Alle Helpers fijne dagen gewenst!

Groet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan