docentNederlands
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 4 sep 2016
Beste forumleden,
Ik ben nogal een excelnoob en kamp met de volgende vraag: hoe kan ik excel percentages laten uitrekenen over ingevulde kolommen die dus geen cijfers bevatten maar tekst?
Heel concreet: het gaat om het aanleggen van een woordenschatfile.
ik heb een rij met 8 kolommen. Kolom 1(woord)/2 (betekenis)/3 (woord in zin) zijn verplicht om in te vullen (met tekst). Kolom 4/5/6/7 zijn niet allemaal verplicht, maar 1 van deze 4 kolommen moet wel ingevuld worden, om het even welke dat is. Ook hier komt alleen tekst in te staan.
In het ideale geval laat ik in een ander tabblad het volgende berekenen:
- foutmelding als kolom 1/2/3 niet ingevuld is (t/m regel 100)
- foutmelding als een van de kolommen 4/5/6/7 niet ingevuld is (t/m regel 100)
- percentage van ingevulde woorden en hun verwerking in de kolommen. (100% is dus 400 cellen ingevuld. 100 woorden in kolom 1, 100 betekenissen in kolom 2, 100 zinnen in kolom 3, en dan nog 100 cellen ingevuld in kolom 4/5/6/7 in totaal).
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Of is wat ik wil onmogelijk?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik ben nogal een excelnoob en kamp met de volgende vraag: hoe kan ik excel percentages laten uitrekenen over ingevulde kolommen die dus geen cijfers bevatten maar tekst?
Heel concreet: het gaat om het aanleggen van een woordenschatfile.
ik heb een rij met 8 kolommen. Kolom 1(woord)/2 (betekenis)/3 (woord in zin) zijn verplicht om in te vullen (met tekst). Kolom 4/5/6/7 zijn niet allemaal verplicht, maar 1 van deze 4 kolommen moet wel ingevuld worden, om het even welke dat is. Ook hier komt alleen tekst in te staan.
In het ideale geval laat ik in een ander tabblad het volgende berekenen:
- foutmelding als kolom 1/2/3 niet ingevuld is (t/m regel 100)
- foutmelding als een van de kolommen 4/5/6/7 niet ingevuld is (t/m regel 100)
- percentage van ingevulde woorden en hun verwerking in de kolommen. (100% is dus 400 cellen ingevuld. 100 woorden in kolom 1, 100 betekenissen in kolom 2, 100 zinnen in kolom 3, en dan nog 100 cellen ingevuld in kolom 4/5/6/7 in totaal).
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Of is wat ik wil onmogelijk?
Alvast bedankt voor de hulp!