• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentages berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkkiller545

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2008
Beste,

Ik zou voor een berekening een bedrag moeten delen door 16 en van die die 16 moeten er twee 75% bedragen en één moet 90% bedragen, de andere 13 moeten 100% hebben.

Hoe doe ik dit in exel

vg

Laatst bewerkt:
voorbeeldbestandje

Deze tekst is door 34 personen bekeken en niemand heeft gereageert.

Meestal betekent dit dat het niet duidelijk is wat je bedoelt.

Anders plaats eens een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info.

Je zult zien dat er wel reacties komen.

Oke, bedankt,

Het voorbeeld bestandje gaat niet lukken aangezien ik niet snap hoe ik moet beginnen om de percentages te berekenen. Maar ik heb alvast geprobeerd om het beter uit te leggen.

Ik moet dus een bedrag bv 200€ delen door 16personen.
Van die 16 personen krijgen er 13: 100% van het bedrag (200€).
Van de andere 3, krijgen er 2: 75% van het bedrag (200€), en de andere persoon krijgt 90% van het begin bedrag (200€).

Dus ik moet nu een exel bestand maken dat er voor zorgt dat die 200€ wordt verdeeld onder de 16 personen, maar dat drie personen slechts een deel krijgen van wat de 13 andere personen krijgen.

Dit klinkt aardig als een huiswerk vraag.
Wat gebeurt er met het geld wat bij die 3 personen ingehouden wordt?

Dit klinkt aardig als een huiswerk vraag.
Wat gebeurt er met het geld wat bij die 3 personen ingehouden wordt?

Het is niet voor huiswerk, het is voor de winst van een fuif te verdelen.
Maar het geld dat er overblijft van die 3personen moet terug worden verdeeld door die 16 personen maar het bedrag van die 3personen moet een bepaald percentage blijven van de rest.

alvast bedankt

Kijk of je hiermee uit de voeten kan

Ik vind dat ZO gááf hè! Mensen die zoiets gewoon kunnen uitrekenen... In mijn volgend leven moet ik daar toch óók iets van zien op te pakken (of ik moet terugkomen als kiezelsteen ofzo...:d)

Groet, Leo

Ik vind dat ZO gááf hè! Mensen die zoiets gewoon kunnen uitrekenen... In mijn volgend leven moet ik daar toch óók iets van zien op te pakken (of ik moet terugkomen als kiezelsteen ofzo...:d)

Groet, Leo

:D Ik denk dat jij wel terug mag komen als computer ( of programeur ) :D

Ik snap de vraag nog steeds niet echt. Hoe kun je nu meermaals 100% uitdelen?

De Excel heb ik bekeken en begrijp ik, maar ik zie hem niet aansluiten bij de vraag.

Hallo Eagle Creek,

Een poging het eens anders uit te leggen:
Er is een bedrag wat verdeeld moet worden onder 16 mensen. Daarvan zijn er 13 die, om het maar eens zo te zeggen, een evenredig deel krijgen. 2 mensen krijgen van dat evenredige deel slechts 75 % en 1 persoon 90 %. Als je nu dat evenredige deel 100% noemt, dan wordt er gevraagd om te bepalen wat een ieder krijgt.
Handmatig kom je dan tot de volgende verdeling:
13 maal 100 % = 13
2 maal 75 % = 1,5
1 maal 90 % = 0,9
Totaal 15,4 delen
Deze 15,4 delen vertegenwoordigen € 200.
Dus 13 mensen krijgen ieder € 200 * 1 / 15,4
2 mensen krijgen ieder € 200 * 0,75 / 15,4
en 1 persoon krijgt € 200 * 0,9 / 15,4.

Thankyou heeft dit op een iets andere manier ook bewerkstelligd en het op die manier onafhankelijk gemaakt van een handmatige bewerking. Zijn rekenwijze is misschien iets minder doorzichtig dan het hier geschetste schema, maar komt er volledig mee over een.

Laatst bewerkt:
Code:
=(A4/SUM($A$4:$A$19))*$C$2
Probeer deze weg naar Rome eens zonder hulpkolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan