Percentages in Calc

• Onderwerp starter Onderwerp starter MNF
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MNF

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mei 2009
Hallo,

Ik ben bezig om een, ik noem het maar even een splitsing, te maken in Calc. Wat ik bedoel is is dus dat ik ergens een cijfer invoer (bijv. 75) en dat Calc dit automatisch deelt door 4 en dan 'toeschrijft' aan een item (bijv. Dakramen). Dit lukt me nog.

Waar ik nu op vast loop is, wanneer ik dan weer 18,75 afhaal van Dakramen (dus ook van het totaal) dan gaat Calc het totaal opnieuw berekenen. 75 - 18,75 = 56,25. Calc deelt nu weer automatisch 56,25 door 4 om dit weer toe te voegen aan 'Dakramen', is dus 14,06.

Dat wil ik dus niet. Als ik dus de kolom 'Dakramen' leeg haal, moet deze leegblijven en bij de andere kolommen wil ik dan 18,75 laten staan.

Ik krijg het niet voor elkaar en ben benieuwd of iemand een suggestie/oplossing heeft? Of doe ik zelf ergens iets verkeerd?

Met groet, Martijn

Dus Dakramen mag alleen van Totaal worden afgetrokken ALS > 0 ?

Kijk dan of je ALS in de formule kunt gebruiken voor Totaal, zoiets dus:

ALS((Dakramen) > 0; Totaal-Dakramen;Totaal)

hetgeen zoiets betekent als:

ALS Dakramen groter is dan 0; trek Dakramen dan van Totaal af en laat anders Totaal zien

Digro,

Ik snap je antwoord niet. Die 75 in mijn voorbeeld is wat ik totaal heb, die deel ik in de cel van het item (bijv. =B7/4). Wanneer ik nu bijvoorbeeld 10 afhaal van item dakraam, dan daalt het totaal niet automatisch. Dit voer ik dan handmatig in. Maar het nieuwe totaal deelt dan het totaal weer opnieuw, ook voor andere items (bijv. cv-ketels).

Alleen dit moet dus niet, want bij cv-ketels heb ik niks er af willen halen.

OK. Dat klopt want 75 is het vaste item waar je mee begint. Dat gebruik je in de berekening van de deling voor Dakramen en CV-ketels.

Vervolgens wil je daar berekeningen op loslaten die dat vaste item (75) beïnvloeden.

Dat gaat volgens mij niet want als je dan iets (bv 10) afhaalt van Dakramen dan zou dat vaste item teruggaan van 75 naar 65 en dus de eerste berekening ongeldig maken.

Je zult ergens een kopie-veld van je begintotaal moeten hebben waar je de uitkomsten van de berekeningen laat zien, terwijl dat veld dus niet het originele "vaste item" 75 mag zijn.
(Dat totaal van 75 is dus eigenlijk onveranderlijk en zul je in een ander veld moeten gaan berekenen)

Digro,

Helaas, het kan inderdaad niet.
Bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan