• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentages maximaal 100% en optellen bij volgende cel als die kleiner is dan 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem1102

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2017
Berichten
7
Ik heb een probleem waar ik wat hulp bij zoek.
Ik wil namelijk in een Excel bestand procenten maximaal 100% laten worden en als een cel meer is dan 100%, die waarde dan optellen bij de volgende cel.

Voorbeeld:
ik heb de volgende cellen naast elkaar:
130% - 110% - 50%
Hiervan wil ik maken:
100% - 100% - 90%
De 30% en 10% worden dus bij de 50% opgeteld.

Ik heb nog een voorbeeldbestand om het wat duidelijker te maken.
Bekijk bijlage Vb - Percentages optellen.xlsx

Is hier een bepaalde functie voor of kan iemand mij helpen met een mooie ALS()/IF() functie die dit oplost. In mijn bestand heb ik namelijk meerdere van deze reeksen die ongeveer 40 percentages lang zijn. om het zelf allemaal uit te rekenen is onnodig veel werk lijkt me.

Bedankt alvast!

Willem
 
Ik kom op deze formule
Code:
=ALS(SOM($A$1:A1)>1*KOLOM();1;MAX(SOM($A$1:A1)-(1*KOLOM()-1);A1))
 
Ik kom op deze formule
Code:
=ALS(SOM($A$1:A1)>1*KOLOM();1;MAX(SOM($A$1:A1)-(1*KOLOM()-1);A1))

Bedankt voor uw reactie.

Zou u het in en voorbeeldbestand kunnen zetten zodat ik kan zien hoe het reageert op verandering en hem zo kan aanpassen zodat hij in mijn eigen bestand past?
 
Of misschien wel op deze manier.
 

Bijlagen

  • Percentages optellen_2.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 50
ja die richting zat ik ook op te denken popipo, maar dat is lastig als de reeks in kolom A begint dan krijg je de tweede som niet voor elkaar.. dus toch maar voor de iets complexere formule gekozen.
 
Dan kun je in kolom A ook een andere formule zetten dan in de overige kolommen.
 

Bijlagen

  • Percentages optellen_3.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 47
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan