Performance daalt sterk na 15 minuten in games

Status
Niet open voor verdere reacties.

JayKay

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2008
Hallo,

Sinds een tijdje zit ik met het volgende probleem:
Als ik een game aan het spelen ben (met name bij World of Warcraft en GTA V) daalt mijn framerate na een tijdje spelen enorm.
In het begin loopt alles soepel, maar na ongeveer een kwartiertje dropt mijn framerate tussen de 10 en 20 fps.
Daarbij ben ik achtergekomen dat na mijn games 100% CPU gebruiken (weet niet of dat normaal is).
Ik heb het vermoeden dat mijn CPU mijn GPU aan het bottle-necken is.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Drivers zijn up to date
- Malwarebytes en virusscanner gedraaid: niks gevonden
- Geen andere processen die veel resources gebruiken
- Settings op het laagst gezet: geen resultaat.

Mijn specs:
CPU: Intel Core i5 650 @ 3.20GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 770
RAM: 12 GB
Moederbord: ASUS P7P55 LX

Hulp wordt zwaar gewaardeerd :)

Heb je je temperaturen al eens bekijken tijdens het gamen? Het kan best zijn dat je processor zichzelf terugklokt vanwege de thermische beveiliging.

(en ja, eigenlijk heb je een andere processor nodig om deze videokaart volledig te kunnen benutten, deze kan je GPU niet bijhouden.)

Hmm temperaturen zal ik eens checken inderdaad.
Heb al zitten kijken naar een nieuwe CPU, zit te denken aan de i5-4690K, zou dat een goede upgrade zijn?
Ik ben niet van plan om te overclocken dus ik denk dat een i7 dan overbodig wordt?

Als je niet van plan bent om over te clocken zal een processor zonder K-achtervoegsel ook voldoen. Behalve de processor zal je dan ook een nieuw moederbord moeten aanschaffen.

Toppie, ga ik daar ook even naar kijken.
Maar temperaturen zijn niet zo goed geloof ik, net even getest:

In GTA V op laagste settings loopt de temperatuur op naar 107 graden celsius, volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling?
In rust zit ie rond de 80 graden.

Dat is beiden veel te hoog voor de processor! Tijd om de koeler op de processor eens te ontdoen van stof (wat er waarschijnlijk op zit). Eventueel ook de koelpasta vernieuwen.

Hmm heb 'm pas nog schoongemaakt, toch maar even naar de koelpasta kijken inderdaad, bedankt voor je hulp in ieder geval!

Als je de koeler er af hebt gehad, dan kan het ook zijn dat de koeler niet goed gemonteerd is?! In ieder geval moet je de koelpasta dan vernieuwen als je dat doet.

Heb hem er niet afgehaald nee de vorige keer, maar het was toch al tijd voor een nieuwe processor dus denk dat ik dat maar meteen doe ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan