performance verbetering

• Onderwerp starter Onderwerp starter ivdh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ivdh

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2004
Ik heb een mdb van ongeveer 30 Mb. Er zitten veel formulieren en modules in waardoor de mdb naar mijn idee zo groot (en traag) wordt.

Is er een manier te bedenken om bijv. modules, tabellen en formulier apart in een mdb te plaatsen waardoor de performance verbetert kan worden?

Ja dat gebeurd dagelijks, kleiner gaat ie echt niet worden.

hangt er ook van af hoe je de tabellen en formulieren heb opgezet. Heb je bijvoorbeeld allemaal namen volledig in je tabel opgeslagen of staan er getallen die verwijzen naar een tabel waarbij de naam maar 1 keer voorkomt?

Is het eerste het geval dan zal je moeten overstappen naar de manier zoals het 2de voorbeel.

Normaliseren is de naam

In 9 van de 10 gevallen wordt de traagheid van een access toepassing niet veroorzaakt door veel formulieren, rapporten, tabellen etc., maar door een belabberd ontwerp van de toepassing.
Voorbeelden:
- Er worden structureel teveel gegevens opgehaald
- Er worden verkeerde gegevenstypen gebruikt
- Het datamodel is niet genormaliseerd
- Indexen ontbreken

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op basis van de informatie die je geeft is absoluut niet te beoordelen wat de oorzaak is van de traagheid van je toepassing.
Daarvoor zul gedetailleerde voorbeelden moeten geven.

We hebben inmiddels ontdekt dat de virusscanner het probleem was. Als deze is uitgeschakeld gaat het allemaal weer een stuk sneller.

Ik heb inmiddels wel hier een daar informatie gevonden over het splitsen van de mdb. Tabellen in een backend en formulier en modules in een frontend. Ik heb dit getest, maar volgens mij wordt ie daar alleen maar trager van door het werken met gekoppelde tabellen.

Gekoppelde tabellen zijn altijd trager als tabellen in dezelfde database.
De vertraging weegt meestal wel op tegen een veel betere beheersbaarheid (scheiding van gegevens en logica).
De redenen die ik eerder aangaf leveren overigens veel meer performance verslechtering op als het koppelen van tabellen.

en nu maar hopen dat je geen virus krijgt ;)

Als je bij google zoekt op antivir dan is de eerste link naar een site waar een goeie zuinige antivirusscanner staat.

groeten robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan