Performance website objectief vaststellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

evertVB

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Ik zou willen weten hoe goed de webserver performt waarop mijn website is gehost.

Dus in eerste instantie zou ik gewoon mijn eigen website kunnnen bezoeken en kijken hoe snel de pagina geladen wordt.

Maar op deze manier heb ik twee storende factoren:
- de cache van mijn eigen browser
- de kwaliteit van mijn eigen internet connectie

Ik vraag me af of er een site of faciliteit bestaat, die de performance van een webpagina objectief vaststelt.

Het kan wel. Je zult dan een meting moeten verrichten net achter je webserver. Hiervoor zou je capaciteit moeten huren in hetzelfde datacenter als je hoster. Maar dan weet je nog steeds niks over de interne verbindingen. Die van dag tot dag kunnen verschillen.

Alternatief kun je proberen toegang te krijgen tot de webserver zelf en de performance van de diverse componenten meten.

Als derde kun je gebruik maken van betaalde diensten op internet die dit voor je doen vanuit verschillende continenten en internet backbones. Dit geeft je een goede indicatie van de performance die je bezoekers zullen ervaren. Google eens op 'website monitoring'

de cache van mijn eigen browser
cache uitzetten, cache-refresh (ctrl+F5 in FF)
de kwaliteit van mijn eigen internet connectie
Je kan eens kijken naar websites als deze en deze (!).

Overgens kan je ook in FireFox de addon 'firebug' gebruiken. Deze heeft een interessante Net view die bestanden laat zien inclusief laadtijd. Overgens heeft Webkit dit ook (Safari en Chrome). Zie bijlages.

Zolang je website maar onder de 3/4 seconde download / rendered, is alles goed. Langer dan dit begint toch wel vervelend te worden. Een van de belangrijkere dingen is je plaatjes kleiner maken door bv. ander formaat te kiezen.

:thumb:

[edit]ninja'd![/edit]

Bijlagen

• beesje2.jpg
    beesje2.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 22
  • firebug1.jpg
    firebug1.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.