periode selecteren in grafiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Risk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Forum,

In mijn rapporten (ook in een formulier) wil ik grafieken opnemen om e.e.a. te visualiseren. De database wordt gevoed met gegevens die op basis van een ingevoerde datum wordt opgeslagen. Inmiddels weet ik hoe ik e.e.a. in een query op jaar moet weergeven (hulde aan dit forum.

Nu de database groeit over de jaren heen wil ik kunnen selecteren op jaren bijv.: 2011- 2013 De interval van 3 jaar is voldoende om een verloop te zien.

Heeft iemand de toverformule? Mijn Access 201 inside out helpt mij even niet verder ondanks de 1700 pagina's.

Dank
Risk.

Ik snap je probleem eerlijk gezegd niet zo goed, als je kunt filteren op 1 jaar, is het toch vrij simpel om te filteren op meerdere jaren? Dus wat is nu eigenlijk je probleem?

Michel,

Is niet wat ik wilde schrijven. Ik bedoelde dat ik in een query de datum naar jaar kan zetten.

Nu wil ik voor elkaar krijgen dat ik voor de grafiek kan selecteren tussen jaren. Een periode range bijv. 2011-2013

Risk

Een query kun je filteren op (bijna) elk veld, dus ook een berekend veld als een jaartal. Met > [Jaar1] And < [Jaar2] bijvoorbeeld, met Between [Jaar1] And [Jaar2] of met In([Jaar1], [Jaar2]). Take your pick :). In de cursus behandel ik een aantal mogelijkheden (Hoofdstukken 11 en Hoofdstuk 13). Wellicht zit daar wat tussen.

Ik heb driftig gelezen en het voorbeeld in hoofdstuk 13 komt in d ebuurt. Is daar een voorbeeld van beschikbaar?

Misschien ga ik een stap te ver. Is er met een code in een query aan te geven dat ik de laatste 5 jaar wil selecteren? In theorie zouden er veel meer jaren in de database kunnen zijn, maar omwille van het overzicht in de grafiek de laatste 5 of zelfs 3 jaar.

Met keuzevelden werken om tussen de jaren te selecteren is wel heel mooi en ingewikkeld. Met een oplossing dat er max. x aantal jaren in de grafiek komen ben ik al een stuk verder.

Risk

Een query kun je filteren, dus de laatste 5 jaar zou geen probleem moeten zijn. Kun je nog kiezen of je de laatste 5 volledige jaren wilt (2008-2013 nu) of 5 jaar inclusief huidig jaar (2009-2014). Eerst maak je in ieder geval een veld Jaar met de functie Year([Selectiedatumveld]). En daar zet je dan een criterium op. Iets als: >=(Year(Date())-5. Of, als je volledige jaren wilt: Between (Year(Date())-6) And (Year(Date())-1).

Michel,

Dank, ik ga sleutelen. Denk dat dit voldoende mogelijkheden geeft.

Dank voro je medewerking.

Risk

Michel,

Voorlopig voldoende aan de door jou gegeven oplossing. Kan keurig het verloop over de laatste 5 jaar zien.

Nogmaals dank.

Risk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan