• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Periode uitgedrukt in maanden (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justin1

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2010
Hoi mensen,

Ik heb onlangs een vraag gesteld onder de titel "Breukvorm verschil datums in maanden". Het ging erom dat het verschil tussen twee datums in het aantal maanden moest worden uitgedrukt. Ik heb daar toen uitstekende antwoorden op gekregen, maar helaas, ik ben vandaag er achter gekomen dat mijn uitgangspunt onjuist was en dat het ietsje ingewikkelder in elkaar zit dan ik dacht.

Het volgende moet gebeuren. We gaan uit van de startdatum, tellen met hele maanden door totdat we de einddatum bereiken. De rest moet dan als breuk uitgedrukt worden, hetzij de rest van 1 maand of de resten van twee maanden. Drie voorbeeldjes zullen dit duideliijk maken:

Voorbeeld 1
6 januari t/m 5 april
Dit zijn exact 3 maanden. (En dus niet: 26/31 + 2 + 5/30 = 3,0053763)

Voorbeeld 2
6 januari t/m 19 april
We tellen eerst door t/m 5 april. Dit zijn 3 maanden. Er resteren dan nog 14 dagen.
Het antwoord wordt: 3 + 14/30 = 3,466667 maanden

Voorbeeld 3
6 januari t/m 3 april.
Dit wordt lastiger, want we bereiken de einddatum in april niet via hele maanden. We moeten dus tellen naar maart en vervolgens de restdagen van maart en april als breuken in decimalen uitdrukken. Dus: van 6 januari t/m 5 maart; rest 26 dagen van maart; rest 3 dagen van april.
Het antwoord wordt: 2 + 26/31 + 3/30 = 2,9387097 maanden.

Ik ben alleen op zoek naar het decimale getal, en niet naar de breuken.
Verder hoeft de formule niet jaaroverschrijdend te zijn. Dit soort berekeningen gebeuren in 1 en hetzelfde jaar.
Er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat februari 29 dagen heeft in 2008. (Maar ik geloof dat Excel daar automatisch rekening mee houdt.)

Als iemand mij hiermee kan helpen, dan heel graag, want ik heb geen idee hoe het zou moeten en ik heb het best wel dringend nodig.

Justin.

Het antwoord dat ik had gekregen berust op een verkeerde wijze van berekenen. De eerste methode zegt, neem van de eerste en laatste maand de restdagen, uitgedrukt in fracties van 1 maand, en tel daar de (hele) tussenliggende maanden bij op. Zo moet het dus niet. Zie voorbeeld 1. Er is een verschil tussen 3,00000 en 3,0053763. Ik geef toe dat het niet veel scheelt, maar het kan toch aantikken.

Laatst bewerkt:
Het lijkt prima te werken. Hartelijk bedankt.

Ik kan hier wel goed mee uit de voeten, maar het zou nog veel beter zijn als het de jaren niet meetelt in maanden.

Stel de begindatum is al ingevuld, bijvoorbeeld 25-2-2008 en ik wil de einddatum 31-12 invullen. Dan geeft jouw formule 34,2258 (want 31-12 wordt gelezen als 31-12-2010) terwijl ik graag 10,2258 zou willen hebben. Dit kun je natuurlijk voorkomen door gewoon 31-12-2008 in te vullen, maar mensen kunnen zich bij het invoeren in het jaartal vergissen, zodat er foute berekeningen ontstaan.

Nu had ik ondertussen zelf ook iets bedacht. Maar het ziet er, mijn stijl getrouw, uit als een draak. Die van jou is mooi en compact. Maar die van mij lijkt ook te werken. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt de oplossingen van anderen bij mijn vorige inzending.

Is het trouwens mogelijk om er een Functie van te maken? Dat had vorige keer namelijk ook iemand gedaan.

Bekijk bijlage Periode naar maand.xlsx

Laatst bewerkt:
Code:
=maand(b1)-maand(a1)-1+als(dag($b$1)=dag($a$1)-1;0;als(dag($b$1)<dag($a$1)-1;dag(laatste.dag($b$1;-1)-dag($a$1)+1)/dag(laatste.dag($b$1;-1))+dag(laatste.dag($b$1;-1)+dag($b$1))/dag(laatste.dag($b$1;0))-1;dag(laatste.dag($b$1;-1)+dag($b$1)-dag($a$1-1))/dag(laatste.dag($b$1;0))))+1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan