Permanente balk over het scherm

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Door een ietwat ongecontroleerd stootje (maar niet eens erg hard) tegen een Lenovo Thinkpad laptop verschijnt er nu permanent een verticale zwarte balk over het scherm, altijd op dezelfde plek, zie foto. Het scherm functioneert verder normaal.
Het gebeurde toen 2 mensen tegelijkertijd en een beetje onhandig een paar toetsen wilden bedienen, waarbij mogelijk (behalve de stoot waar hij volgens mij tegen zou moeten kunnen) ook ongewild een erg rare toetsencombinatie kan zijn ingedrukt. De balk verscheen direct.
Kan iemand inschatten of dit een hele simpele of juist kostbare reparatie wordt? Er van uitgaande dat ik dit zelf niet kan oplossen, tenzij met een andere rare toetsencombinatie ;)
Het enige dat ik zelf over kan vinden zijn zwarte balken aan de zijkanten die het beeld verkleinen of verschuiven, maar dat is hier niet het geval. IMG_20200125_150345043_HDR.jpg

Laatst bewerkt:
Volgens mij een beetje onhandig tegen scherm gestoot.
Beschadigd scherm.

Dag, Nogal veel mensen met verticale zwarte balken zijn geholpen met de monitor even stroomloos te maken. Dat kan bij een laptop natuurlijk ook, door wanneer dat die uit is, de batterij er uit te halen en de aan/uit knop even ingedrukt te houden en dan een aantal minuten te wachten met het terugplaatsen.

Hier zat de zwarte balk op verschillende plaatsen: https://www.youtube.com/watch?v=S9gAN6jqDO0

Een andere diagnose is een loszittende kabel want er zitten lintkabels in, die ongeveer even breed zijn als deze storing, langs de rand van het scherm en deze stellen niet veel voor, vochtigheid is daarom ook altijd snel een probleem. Als je er tegen op ziet om het scherm van binnen te bekijken dan zou je kunnen proberen om licht tegen het scherm te drukken vlak bij de rand en er bij terugkerend beeld een opgevouwen stukje papier onder te duwen. Meestal is dat ook de oplossing trouwens maar lintkabels zitten vaak ergens ingeschoven of tegenaan geklemd en kunnen wel eens opnieuw verbonden moeten worden. Meer zie je op YouTube en vaak ook reparatie aan de kabels. Voor veel modellen laptops is er te zien hoe deze gedemonteerd kunnen worden.

Het is nog niet te zeggen of het in de papieren gaat lopen maar demonteren duurt wel even dus ja, uurloon.

Als je er tegen op ziet om het scherm van binnen te bekijken dan zou je kunnen proberen om licht tegen het scherm te drukken vlak bij de rand
Je bericht kruiste net mijn eigen pogingen: ik had net de stoute schoenen aangetrokken en op de balk een tikje gegeven op het scherm, intuïtief aan de onderkant bij de scharnier-rand. Met het idee, vervelender dan dit kan het niet worden ;) En, floep, weg was de balk. Eerst nog even heel vaag plaatselijk zichtbaar, daarna helemaal weg. De balk zal dan dus ook wel ontstaan zijn op die manier. Ik had geen idee dat zoiets kennelijk zó gemakkelijk fout kan gaan met een tikkie op het scherm per ongeluk. Nou ja, mocht het euvel weer terugkomen dan weet ik nu beter waar ik het zoeken moet ;) Dank dus!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan