permissies in windowsxp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Alge

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2006
Hallo,

Ik heb een share aangemaakt in de c:\ directory. Als ik op de share rechtsklik, dan vind ik in de eerste tab " General" bij attributes een grijs vinkje bij readonly.
Dat grijze vinkje kan ik weghalen, want onder mijn useraccount heb ik de rechten om dat te doen. Maar.... even later staat dat stomme vinkje er weer!

Dat grijze vinkje moet wel weg, want anders krijgen users die daar de rechten voor hebben, over het netwerk geen toegang tot de directory.

Hoe los ik dat op?

Thanks.

Helaas, je melding klopt niet. Het Alleen-lezen attribuut op een map vertelt alleen dat er bestanden in die map (of in een submap) staan die het Alleen-lezen attribuut hebben.
Is overigens wel op te lossen. Als voorbeeld neem ik hier de map C:\Data (schijfletter en mapnaam aanpassen aan waar het bij jou mis gaat):
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k cd /d "C:\Data"
attrib.exe -R *.* /S

Als mensen niet bij de gedeelde map kunnen moet je op andere tabbladen kijken, namelijk Beveiliging en Delen. Let erop dat de minste van die 2 typen rechten van toepassing zijn, dus als je alleen Lezen rechten geeft in het tabblad Delen en bijv. Lees- en schijfrechten in het Beveiliging tabblad, dan mag er alleen gelezen worden en niet geschreven.

Als je het probleem alleen hebt bij bepaalde bestanden in die map, dan moet je bij dat bestand even kijken of het Alleen-lezen attribuut aanstaat. Is dat niet het geval, dan in het tabblad Beveiliging kijken of daar misschien rechten minder zijn dan gewenst.

Succes,

Tijs.

Is overigens wel op te lossen. Als voorbeeld neem ik hier de map C:\Data (schijfletter en mapnaam aanpassen aan waar het bij jou mis gaat):
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k cd /d "C:\Data"
attrib.exe -R *.* /S
Dank voor je antwoord!
Ik heb je suggestie overgenomen:

Run => Open:
cmd.exe /k cd /d "C:\BOOKS"

C:\BOOKS>attrib.exe -R *.* /S
Not resetting hidden file - C:\BOOKS\DNS\DNSSEC_imported\DNS-NL-zone\DNSSEC in
he .nl zone mini HOWTO_bestanden\Thumbs.db
C:\BOOKS>

Er is slechts 1 hidden file dat zich niet laat bewerken door attrib.
Overigens staat na deze actie in de eerste tab het grijze vinkje op de dir nog altijd aan......

Als mensen niet bij de gedeelde map kunnen moet je op andere tabbladen kijken, namelijk Beveiliging en Delen. Let erop dat de minste van die 2 typen rechten van toepassing zijn, dus als je alleen Lezen rechten geeft in het tabblad Delen en bijv. Lees- en schijfrechten in het Beveiliging tabblad, dan mag er alleen gelezen worden en niet geschreven.

Ik had dit niet genoemd, maar op die plek was voor de verschillende users alles goed geregeld. Ondanks dat, bleken bezoekers over het netwerk alleen toegang tot de directory te krijgen als het vinkje in de eerste tab uit was. Dit kan ongerijmd klinken, maar ik heb na lang zoeken en veel testen gevonden dat daar de oorzaak lag.

Als je het probleem alleen hebt bij bepaalde bestanden in die map, dan moet je bij dat bestand even kijken of het Alleen-lezen attribuut aanstaat. Is dat niet het geval, dan in het tabblad Beveiliging kijken of daar misschien rechten minder zijn dan gewenst.
Gecheckt. Daar zijn geen onregelmatigheden..

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het probleem staat echter nog open.

Laatst bewerkt:
Ok, pas dan het attrib commando aan:

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
attrib.exe -R C:\Books /D /S

Overigens wil ik graag van je weten of je gebruikers het bestand/de map wel zien staan, maar het dan niet kunnen openen en wat voor melding dan terugkomt.
Natuurlijk kan het zijn dat als 1 persoon een bestand open heeft het van de applicatie wel of niet toegestaan is of ook anderen het bestand nog mogen openen. Dit is ervan afhankelijk of de applicatie die het bestand opent netwerk-'aware' is of niet en/of het wel toestaat dat meerdere mensen het bestand open mogen hebben.
Voorbeeld: Excel staat niet toe dat een netwerkbestand door meerderen gelijktijdig in lezen/schrijven modus geopend is, behalve als in het bestand in 'gedeeld-modus' was opgeslagen. (Zoek op Gedeeld in Help-functie van Excel2007).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok, pas dan het attrib commando aan:

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
attrib.exe -R C:\Books /D /S

Tijs, dat vinkje krijg ik nog altijd niet weg, maar de smbshare werkt nu.
Het oorzakelijke verband tussen het lokale readonly vinkje en de netwerktoegang was er dus inderdaad niet, zoals je zei.
De oorzaak was: username mapping (schaaaaaam).

Wat doe ik toch met die readonly: zolang die is ingeschakeld, kan ik de bestanden wel lezen, maar niet bewerken. Wordt die readonly op een hoger niveau geregeld, oftwel moet ik als admin inloggen? Onder mijn eigen account heb ik beheerdersrechten, maar wellicht niet genoeg....

Zeer bedankt tot zover.

Tnx, Q

Laatst bewerkt:
[...]Wat doe ik toch met die readonly: zolang die is ingeschakeld, kan ik de bestanden wel lezen, maar niet bewerken. Wordt die readonly op een hoger niveau geregeld, oftwel moet ik als admin inloggen? Onder mijn eigen account heb ik beheerdersrechten, maar wellicht niet genoeg....

Zeer bedankt tot zover.

Tnx, Q

Het is mij nu even niet meer duidelijk wat de huidige status is:
De problemen met de share zijn opgelost, en ook kan iedereen nu in dat C:\Books + alles wat daaronder staat schrijven (voorzover de share- en permissie-rechten dat toestaan)?

En dan graag even aangeven, inclusief foutmelding, wat er nú nog fout gaat aub:
Welke shares, mappen en gebruikers erbij betrokken zijn, en tevens welke share- en beveiligingsrechten + bestandsattributen van toepassing zijn.

PS: attributen gaan vóór share- en beveiligingsrechten: Staat het bestand op read-only (en haal je dat attribuut niet weg), dan geen schrijfrechten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is mij nu even niet meer duidelijk wat de huidige status is:
De problemen met de share zijn opgelost, en ook kan iedereen nu in dat C:\Books + alles wat daaronder staat schrijven (voorzover de share- en permissie-rechten dat toestaan)?

De problemen met de share zijn opgelost.
Alle users krijgen toegang tot de netwerkshare. Readonly, welteverstaan. Want de attributen op de directory zijn "readonly". Die readonly krijg ik niet ongedaan.
Al degenen die toegang over het netwerk tot de share hebben met lees en schrijfrechten, kunnen alleen lezen.

PS: attributen gaan vóór share- en beveiligingsrechten: Staat het bestand op read-only (en haal je dat attribuut niet weg), dan geen schrijfrechten.

Dat is dus precies wat er gebeurt....

Tnx, Q

Als ik je goed begrijp heb je juist alle readonly-attributen van bestanden en mappen afgehaald.
Ik blijf dus vermoeden dat het probleem ergens anders ligt.

Indien vanaf je thuis-pc het mogelijk is te laten zien wat er precies gebeurt dan mag je me via het forum een e-mail sturen (klikken op mijn nickname, en kiezen voor Stuur E-mail naar dnties). Dan kunnen we een afspraak maken voor een sessie op afstand om je probleem precies in beeld te krijgen.

PS: Ik ben vanaf 28 juli op vakantie.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan