• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Personal.xlsb opent niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik heb een heel vreemd probleem in Excel 2016
Op een bepaald moment kon ik niet meer sorteren, geen reeksen p1-p2-p3 e.d. maken, en de dialoog van de custom lists niet meer openen.
Ik probeerde zowat alles, o.a. wat in de link hieronder + starten in safe mode, add inns uitschakelen,
Office helemaal verwijderen en terug installeren.
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/942088-Problemen-met-sorteren-en-custom-lists
Niets hielp.
Toen vond ik op Internet hetzelfde probleem in Office 2010, EN de oplossing: op een bepaald moment had ik bij land en regio de notatie veranderd in Frans, en de herinstallatie was de versie NL.
Nu heb ik de taal terug gewijzigd naar NL, Excel herstart, en de problemen met sorteren en custom lists zijn opgelost (ook als ik die notatie wijzig in UK of FR)

Maar als ik een macro maak in de personal.xlsb (ook als ik die eerst heb verwijderd en nadien opnieuw heb gemaakt) moet ik die eerst openen alvorens de recorder er een macro wil in registreren. Die personal.xlsb is dan zichtbaar in de VBA editor, de macro's zijn uitvoerbaar vanuit de developer tab maar niet via een knop in de werkbalk snelle toegang. Bij het verlaten van Excel werd de personal.xlsb bewaard.

Maar bij heropstarten van Excel is hij verdwenen uit de editor.
Dus blijkbaar is het probleem dat die personal.xlsb niet automatisch wordt geopend (zit gewoon in XLSTART)
Hoe los ik dit op?

Ondertussen verder gezocht en oplossing gevonden(hoewel ik het niet begrijp)
Heb personal.xlsb in de XLSTART een andere naam gegeven: personal1.xlsb

En plots is die in de editor beschikbaar als ik Excel start (zonder dat ik hem manueel moet openen), en kan ik hem associëren met een knop in de werkbalk snelle toegang.

De wegen van god en Microsoft zijn ondoorgrondelijk...:confused:

Je had Personal.xlsb ook kunnen verwijderen in XLSTART.
Excel maakt automatisch een nieuwe aan.

Wat je zegt had ik al gedaan. Maar na het maken van een nieuwe kon ik geen knop in werkbalk aan een macro ervan koppelen, en na herstarten was hij niet meer te zien in VBE (wel in xlSTART). Op een bepaald moment, toen ik er dan een dummy macro wou in registreren, kreeg ik de melding dat het bestand moest geopend zijn.

In de EN versie gaat het om Personal.xlsb, in de NL versie om Persnlk.xlsb, in de FR versie om ??

Mij lijkt het volledig leegmaken van de startdirectory de beste optie.
Daarna een macro opnemen en aangeven dat je die in een persoonlijk werkboek wil opslaan.

Als meer dan 1 instantie van Excel wordt geopend krijg ik de melding dat het persnlk.xlsb tegen schrijven wordt beveiligd.

Laatst bewerkt:
Kijk ook nog even naar "uitgeschakelde items" onder Bestand, Opties, Invoegtoepassingen, in de drop-down bij "Beheren:".

snb : de XLSTART was leeg. Probleem was dat de xlsb wél werd gemaakt, maar niet automatisch geladen werd bij herstarten van Excel. En na het wijzigen van de naam werd personal1.xlsb wél geladen, en kon je de macro's aan een knop koppelen.
Taalversie Excel is denk ik hier niet relevant, want normal moet alles in de XLSTART automatisch opladen.
Er was ook maar 1 instantie van Excel.

JKPieterse, bij uitgeschakelde items stond niets. Ik zag bij de add ins niets dat te maken had met personal.

Dan zou ik XLSTARt eens leegmaken en een macro opnemen naar je persoonlijke macro werkmap zodat ie opnieuw wordt gemaakt. Wel opslaan bij sluiten van Excel uiteeraard :-)

Dan zou ik XLSTARt eens leegmaken en een macro opnemen naar je persoonlijke macro werkmap zodat ie opnieuw wordt gemaakt. Wel opslaan bij sluiten van Excel uiteeraard :-)

Zoals hierboven vermeld was dat geen oplossing. XLStart was volledig leeg. Bestand bij dat opnemen werd wel gemaakt, terug te vinden in XLStart, maar werd niet automatisch geladen bij herstart.

Update: Bij opname in personal.xlsb nog steeds zelfde fenomeen: personal.xlsb wordt gemaakt, bij afsluiten zichtbaar in XLStart, maar wordt niet automatisch geladen bij herstart, de hernoemde xlsb wel. Denk dat ik het zo ga laten, vermits ik in de editor iets kan programmeren in dat hernoemd bestand.

Bij opname in personal.xlsb nog steeds zelfde fenomeen: personal.xlsb wordt gemaakt, bij afsluiten zichtbaar in XLStart,

Kun je een schermafdruk maken van de eigenschappen van 'thisworkbook' van personal.xlsb ?

snb: Ook nog even melden dat ik nu volgende boodschappen krijg als ik nu met recorder iets in persoonlijke macro werkmap wil zetten:
Het "bestand moet openstaan", en daarna "opnemen is niet mogelijk"

pers.JPG

Schermafbeelding van de eigenschappen van personal.xlsb geopend vanuit verkenner in XL Start:
personal.JPG

Schermafbeelding van de eigenschappen van personal1.xlsb: (hernoemd bestand dat WEL geladen wordt)
personal1.JPG

Ik zie dat de personal.xlsb zelf hier ook in bijlage staat, krijg het niet weg

Bijlagen

• personal.jpg
    personal.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 76
Mijn Excel weigert die personal.xlsb te openen. Misschien je Office installatie maar eens gehel opnieuw laten doen, er klopt duidelijk iets niet.

Inderdaad, dat is helemaal geen XML bestand.

Die personal.xlsb is per ongeluk als bijlage toegevoegd, kopie zat per ongeluk in de map van de screenshots, Ik zag het staan bij het voorbeeld van het bericht maar kreeg het niet weg.
Ik kan de personal.xlsb in de XLSTART wel degelijk openen, anders zou ik de schermafbeeldingen van ThisWorkbook niet kunnen gemaakt hebben.
En ik heb Office al helemaal gede-installeerd en opnieuw geïnstalleerd. Ik kan gebruik maken van die hernoemde personal1.xlsb die wél wordt geladen, dus...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan