• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Persoonsnamen splitsen en weer exact samenvoegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

origami123

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2012
Goedemiddag,

Ik vraag me af of het mogelijk is om in een afzonderlijke cel ingegeven persoonsnamen automatisch op te splitsen naar verschillende kolommen.
Maar andersom ook mogelijk moet zijn om ze op de juiste wijze weer terug samen te voegen.

Stel, ik vul in een leden-invoerlijst in een cel in: Jaap de Groot

Deze naam wordt dan gebruikt om een keuzelijst te vullen, aangezien dit overzichtelijker is en minder kans op verwijderen van de verkeerde persoon, zoals in onderstaand lijstje geen onmogelijkheid zou zijn:
- Groot, Jaap de
- Groot, Jan de
- Groot, Joris de

Echter deze naam wordt ook doorgegeven aan een persoonslijst, die alfabetisch op achternaam moet kunnen sorteren.

Hoe ziet de code er uit, welke de afzonderlijke benaming herkent en deze opgesplitst in 3 kolommen een lijst op een ander werkblad gaat invullen,
bijvoorbeeld in Sheet ("ledenlijst"): C5 krijgt dan "Jaap"; D5 krijgt "de"; E5 wordt gevuld met "Groot"

Bevat een naam geen tussenvoegsel, dan dient D5 vanzelfsprekend te worden overgeslagen.

En hoe gaat de code om met namen, die als tussenvoegsel 'van der' bevatten, die natuurlijk beide in D5 terecht moeten komen.

De functie 'TEKST NAAR KOLOMMEN' heb ik dan wel in een macro gevangen, maar krijg ik niet naar behoren werkend.

Waar wenselijk dienen de namen eventueel weer te kunnen worden samengevoegd met TEKST.SAMENVOEGEN
Maar hoe dan exact - dus zonder dubbele spatie - indien de naam geen tussenvoegsel heeft?

Wie kan mij op weg helpen?

M.vr.gr.

Origami

Laatst bewerkt:
De samenvoegformule in bovenstaand voorbeeld kun je terugbrengen tot:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(E2;" ";ALS(F2="";"";F2&" ");G2)

Misschien nog korter tot:
Code:
=TRIM(E2&" "&F2&" "&G2)

@ popipipo:
Willem,

Eens. Dacht altijd dat alleen overbodige spaties aan het begin en eind worden weggehaald. Niet dus.

Voor de andere taal:
Code:
=SPATIES.WISSEN(E2&" "&F2&" "&G2)

Valentin,
Rob,
Willem,

Dit is 'm helemaal, heel erg bedankt voor jullie inspanning.

In deze hoek had ik de oplossing zelf echt helemaal niet gezocht, vandaar, dat ik hier niet veel verder kwam.

Maar dit werkt perfect en ik ga de formules eens heel goed bekijken om te begrijpen, hoe de splitsing tot stand wordt gebracht.

Nogmaals heel erg bedankt.

M.vr.gr.

Origami

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan