pffff leestekens in Imac...please help!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

chava

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
49
Hoi weer lieve mensen op dit forum,

Een vraagje...

Inmiddels ben ik wat beter thuis op mijn Imac, ik weet dus dat je via voorkeuren en tekst/taal een icoontje kunt toveren op je menubalk om een aantal leestekens te kunnen hebben/vinden.
Nu is het geval dat ik een lettercombinatie wil typen (Zweeds) op mijn Nederlands ingestelde computer.
de combinatie is de a met umlaut erboven in een woord en dat krijg ik dus niet voor elkaar met de appeltoets plus letter niet en ook niet met de alt toets plus letter.
Is mijn enige mogelijkheid dan om via tekst/taal de computer in te stellen op Zweeds?
In geen geval zou ik dat willen, mijn Zweeds is roestig ;)
Kan me toch nauwelijks voorstellen dat een iMac deze simpele inbreng niet voor elkaar krijgt en het in Winddoos een fluitje van een cent is??
Graag jullie reactie indien mogelijk en fijne zondag allemaal.

groetjes
 
het maken van een umlaut in combinatie met een willekeurige letter(klinker) is heel simpel. Je doet gewoon:

Alt + u, daarna a geeft ä (mag ook andere letter zijn :p)
Alt + a geeft å(meen dat die ook wel veel voorkomt in het Zweeds)
Alt + o geeft ø(heb je die ook in het Zweeds?)
Alt + q geeft œ(toch ook Scandinavisch)
andere accenten:
Alt + i, daarna letter is circumflex
Alt + e, daarna letter is accent aigu
Alt + `, daarna letter is accent grave

kortom, het is een beetje aanrommelen met de Alt toets:thumb:
 
¨å is wat ik krijg als ik alt u en a indruk, nog 1 x proberen dan maar ¨å ¨å...nee dus lukt niet
???
 
sorry van net, was een tikkie slordig in het klikken op versturen, kreeg telefoon en kon me zo niet concentreren.
Na wat gevogel en volhouden is het mij gelukt, waarom ie het dan eerst weigerde weet ik ook niet.
Probleempje opgelost thanks :)

fijne dagen allemaal en een keigoed 2011


groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan