Philips HD ready en Samsung Full HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

cees002

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Mijn Philips 32 inch HD ready lcd tv (1366 x 720 pixels) is aangesloten op de UPC mediabox met een HDMI kabel.
Ik heb een digitaal abonnement en geen HD abonnement.
Beeld kwaliteit is prima en scherp. Ook DVD.s geven een prima scherp beeld, ondanks dat ik geen Blue-Ray DVD speler heb.

Aangezien ik een wat grotere tv wilde heb ik een Samsung 40 inch Full HD LED tv aangeschaft.
Echter deze Samsung Full HD led tv geeft een slechtere beeld kwaliteit onder dezelfde omstandigheden als mijn 32 inch Philips HD ready LCD tv.
Hoe kan dat? Je zou toch verwachten dat een Full HD tv een beter beeld geeft. Althans daar was de verkoper heilig van overtuigd.
Is een Full HD tv alleen maar beter met een Full HD abonnement en een Blue-Ray speler, of is mijn Philips 32 inch HD ready gewoon beter dan een Samsung 40 inch Full HD.
Kan het ook zo zijn dat een Full HD tv sowieso een slechter beeld geeft als het signaal alleen maar digitaal is en niet HD.

Ik zou hier graag een verklaring voor willen hebben, want elke verkoper beweert dat Full HD sowieso beter is.
Nou weet ik ook wel dat het beeld in een winkel het hoogste van het hoogste is en dat je dat thuis niet hebt.
Het viel mij in ieder geval ontzettend tegen toen ik het resultaat zag van die Full HD t.o.v. mijn 6 jaar oude HD ready tv.
Word je als koper dan op het verkeerde pad gezet met al die Full HD praatjes?

In ieder geval kijk ik weer lekker naar mijn Philips HD ready en heb de Samsung 40 inch Full HD weer teruggebracht naar de winkel.
Ook was 40 inch op een zit afstand van 2,5 meter teveel van het goede. Volgens de verkoper was dat uiteraard prima om naar een 40 inch tv te kijken.

Een hele hoop is afhankelijk van de upscaler in zo'n geval (hoewel je natuurlijk altijd sowieso een slecht exemplaar kunt hebben):

30" met 1366x720 is 312 beeldpunten per vierkante cm
40" met 1920x1080 is 418 beeldpunten per vierkante cm

In principe is full HD dus scherper. Maar, zoals je al aangeeft, dat is alleen als je spullen van de juiste resolutie afspeelt.

Niet HD kwaliteit en DVD zijn 640x480. Dat beeld wordt gerekt over de hele televisie. Dat betekend dat je oude TV 2x1,5 pixel moet "gokken". Bij een HD televisie moet zelfs 3x2 "gegokt" worden. De kwaliteit van het "gokken" wordt bepaald door de upscaler.

Indien beide TV's geen goede upscaler hebben is je verwachtte kwaliteit dus:

oude TV: 312/3 = 100 "gegarandeerd scherpe" pixels per vierkante cm
nieuwe TV: 418 / 6 = 70 "gegarandeerd scherpe" pixels per vierkante cm

Hier is dus een ander beeld. Een HD TV met zeer goede upscaler KAN dus beter zijn dan je oude TV, omdat je potentieel meer punten op je oppervlakte hebt. Bij het afspelen van full HD content is de HD-TV zeker beter, maar bij het afspelen van "oude" content is de "minimum" kwaliteit van zo'n HD-TV dus mogelijk ook lager dan je oude TV.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Het zou wel pretig zijn als ze dat in de winkel bij aankoop erbij vertellen dat een Full HD maar 70% is bij niet ideale omstandigheden.
Wat is eigenlijk een upscaler?

Het scherpte gevoel is ook afhankelijk van een mat of glanzend scherm.
Grinnik... in een Samsung tv zit (bij mij) een winkel en een thuis voorkeuze instelling :d

Een upscaler is hardware/software die het beeld up-scaled -> "vergroot" naar de resolutie van je beeldscherm.

Bijvoorbeeld, als je 640x480 afspeelt op een scherm met een hoge (HD) resolutie, weet de TV maar van 1 van elke 6 pixels wat de echte kleur moet zijn. Natuurlijk kun je de missende pixels vullen met de kleur van de pixel die je wel weet, maar dan krijg je duidelijke blokjes in beeld. Wat je dus wil is de kleuren een beetje natuurlijk over laten lopen, zodat je niet allemaal blokjes krijgt met harde randen. Het probleem daar is dan weer dat als je dat teveel toepast je hele beeld er vaag en flets uit gaat zien. Net als een krijttekening die iemand met zijn handen heeft uitgesmeerd. Je hebt dan geen contrast meer en bijna alleen middenkleuren.

Een goede upscaler zorgt ervoor dat harde randen verdwijnen, maar niet zo erg dat het beeld vervaagt. Daar is geen perfecte oplossing voor en de betere oplossingen vereisen nogal wat processorkracht. In de goedkopere toestellen is dit een van de punten waar makkelijk op bezuinigd wordt.

Nogmaals hartelijk dank.
Er is mij een boel duidelijk geworden over het Full HD gebeuren wat tegen valt in de huiskamer als je niet aan alle voorwaarden voldoet voor Full HD kijken.
Die 40 inch Full HD had inderdaad een wazigachtig beeld en was met alle instellingen die ik geprobeerd heb niet scherper te krijgen.

Nog even een vraag. Mocht mijn Philips 32 inch HD ready aan vervanging toe zijn, is dan alle uitleg op mijn vraag dan minder van toepassing bij een Full HD scherm van 32 inch dan een 40 inch scherm i.v.m. het uitrekken om schemvullend te zijn.

Niet echt, want je hebt nog evenveel beeldpunten en moet dus evenveel uitgerekt worden. Wat wel scheelt is natuurlijk dat de pixels per stuk kleiner zijn en daardoor onevenheden minder zichtbaar zijn. Maar ook hier is de kwaliteit van de upscaler belangrijk. Zelf gebruik ik een HTPC'tje die gedownloade files met lage resolutie upscaled. TV kijken doe ik zelden, maar voor incidenteel gebruik is de interne upscaler van mijn TV niet erg hinderlijk.

Laat deze eerste ervaring je niet afschrikken, er zijn echt wel redelijke oplossingen die wel goed beeld geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan