Philips Speakerset geeft wel Bass uit de subwoofer maar amper geluid uit speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remi321

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Hallo, ik zit hier met een nogal stom probleem. Ik heb hier een Philips speakerset gekregen, een A5.600/00 Model staat erop. Tis al een aardig oud dingetje volgens mij, maargoed.
Ik dus stekkertje met 3 kleurtjes in de goede kleuren in mn pc prikken, en de andere kant van dat draad in de "Input 5.1" van de Subwoofer. In de Output van de subwoofer doe ik 2 stekkertjes van de controlespeaker. 1tje is rond, net als de andere kant van het vorige draad, en de ander is een audio pennetje. Allebij in een Output gat gestopt waar CENTER onder stond.
En de andere speakers in de output gaten die nog over waren.

Oke, stekker in stopcontact en er gaan lichtjes branden. Ik zet het setje aan en start een muziekje met een flinke bass. BOEM BOEM BOEM is het gelijk :P Alleen, de speakers deden niks had ik het idee :confused: Dus ik met een speakertje tegen mn oor, hoor ik heel zachtjes iets.
Wat is het probleem? Ik heb niet veel meer info te geven, ik weet alleen dat de speakerset dus een 5.1 is, maar geen idee wat mijn geluidskaart heeft.
Zou er iets stuk in zijn of is er iets fout aan mijn computer zelf?

Laatst bewerkt:
Heb je ook de afstandsbediening er bij ?
Waarschijnlijk staat het volume van de sub-woofer helemaal open en het volume van de speakertjes bijna dicht.

43324_3.jpg

43324_5.jpg

Afstandsbediening zit erbij ja. Treble op hardst gezet, ook op zachts. Hoor geen verschil ertussen. Bass op zachtst, oke, gaat duidelijk zachter. Bass op hardst, duidelijk harder. Volume harder, bass ook harder, speaker een minimaal beetje. Fade knop al mee gekloot, enzovoort. Heb alle combinaties ondertussen wel gehad volgens mij? :confused:

Je hebt je speakersetje dus met het kabelsetje met de DIN-stekker (aansluiting 1 op de afbeelding van Mickeys Monkey).

Volgens de handleiding heb je hierin een kabeltje die splitst in 3 3.5mm stekkers.
1
Om te testen of je computer goed staat kun je een andere setje of koptelefoon op die aansluitingen aansluiten. Wanneer je alle drie aansluitingen werken is alles aan de computerkant goed. (de verschillende aansluitingen klinken iets anders maar moeten allemaal werken).

Werkt het: je pc is goed ingesteld -> punt 2
Merkt het niet: stel eerst je pc in voor gebruik van een 5.1 speakerset.

2
Wanneer je een kabel hebt voor input 2 of 3 hebt zou je hiermee kunnen testen of het probleem in je geluidssetje zit.

Werkt het nu wel: de kabel voor Input 1 is beschadigd of (misschien is er een mogelijkheid om het input kannaal te kiezen?)
Werkt het nog steeds niet: - vollume instellings probleem zoals Mickeys Monkey.
- kapotte versterker voor de speakers (het zachte geluid dat je hoort is dan de directe doorgifte van je geluidskaart.)

Software instellingen ;)

Windows XP: Configuratiescherm -> Geluid en audio apparaten -> Geavanceerd (Tabblad: Volume, onderaan in het blok luidsprekerinstellingen) -> In het lijstje je luidspreker opstelling kiezen.

Windows 7 (mijn versie is engels): Configuratiescherm -> Sound (Geluid?) -> Je geluidskaart kiezen (meestal is dit gewoon de standaard optie met het groene vinkje) -> Configure (Configureren? Knop links onderin het scherm) -> Kies je luidsprekeropstelling

Dit is het standaard windows systeem, sommige geluidskaart fabrikanten leveren speciale software mee waarmee het ook kan, maar ik denk dat deze methode altijd beschikbaar is.

Ik heb Windows Vista, en het Win7 manier heeft me geholpen. Ben al in het geluidsmenu langs geweest, maar heb niet op de knop configuratie gelet. Slim, mja.
Nu druk ik steeds op testen. Geluid uit mn speakers zoals het hoor, jippie :P Bass? Niks :confused:
Dus nu is het een soort van omgekeerd :shocked:

Laatmaar, de test was aan het henken. Zonet speel ik even muziek af en werkt de bass wel. Nog 1 ding nu te gaan.
De kleine speakertjes klinken echt belabberd vergeleken met de speakers die ik hiervoor gebruikte. Dus is het mogelijk op mn andere speakers aan te sluiten zodat ik goed geluid plus mooie bass heb?

Laatst bewerkt:
En wanneer je nu eens gaat luisteren met je andere stereo setje / koptelefoon aan de verschillende uitgangen van je geluidskaart?
Zo kun je zien of het signaal wel goed uit je pc komt. Dus of het een pc instelling of een instelling voor je speakersetje is.

Bij mij is het (groene) links en rechts voor samen, (oranje) center en bas samen en (zwart) links en rechts achter samen. (kleuren zullen bij jou misschien anders zijn.)

Edit:
Ja natuurlijk, gewoon de stekker van je andere speakers in je geluidskaart prikken.
Even testen welke je moet hebben, bij mij zou het de groene aanluisting zijn.
Die speakertjes kun je dan gewoon loskoppen van je Philips setje.

Laatst bewerkt:
Als ik mijn vorige speakers in het groene aansluiting stop, geeft de bass geen geluid meer.
Het gaat hier trouwens om een paar Logitech X140. Deze zijn gevoed en gebruiken slechts 1 plug, de groene. En deze speakers beschikken over een volume en bassregelaar. Dus als het even kan vervang ik het liefst deze speakers met de CENTER speaker van mijn Philips set. Maar dat hoeft niet per se. Als ik maar geluid uit die Logitech kan persen en de bass houd :P

Achterop de subwoofer heb ik bij de input wel 1 aansluiting, een groene. Kan ik hier mijn Logitech speakers in proppen?

Lekker tegelijk posten :p

Je kunt hem niet in de center aansluiting van je Philips set prikken, deze heeft alleen mono geluid. (het is maar één speaker)
Dat geldt trouwens voor al die output aansluitingen van de Philips.
Bovendien zijn al deze uitgangen versterkt door de Philips waardoor je een heel sterk ingangssignaal krijgt. (weet niet of je logitech setje dat trekt).
Daarbij gaat je geluid dan ook eerst door die versterker heen wat niet goed kan zijn voor de geluiddskwaliteit.

De input aansluiting van het Philips setje zou geen uitgang moeten zijn, het zou een stereo aansluiting voor gebruik met systemen zonder 5.1 geluidskaart moeten zijn.

Ik denk dat je het beste even kunt gaan kijken welke stekkers in je computer welke speakers aansturen.

Zo mogelijk moet je de linker en rechter voor-luidsprekers vervangen door je Logitech setje (waarschijnlijk zitten de center en bas samen op een stekker, bij jou dus de groene?)
De bas en center krijgen namelijk beide monogeluid van je computer door.

Toevoeging:
Je Logitech speakers zullen wel iets minder bas laten horen dan ze eerst deden, omdat je pc dit deels af-filtert voor je bas.

En je zult even de tijd moeten nemen om dat je de volumes goed bij elkaar past.
Vervolgens kun je het best het volume gaan regelen met de volume regeling in Windows (misschien knopjes op je toetsenbord?)

Maar dan heb je wel beter geluid :D

Laatst bewerkt:
EDIT: Klaar, alles werkt! Bedankt voor het helpen :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan