Philips vr 171 videorecorder probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo mede forumleden :).

Afgelopen nacht was er vlak bij mij in de buurt een blikseminslag, wat mijn apparatuur hier nogal van slag deed raken. Gelukkig zijn dingen zoals de pc, tv en dergelijke heel gebleven. Behalve mijn videorecorder, een JVC, die heeft de klap niet overleefd.

Ik had ergens een reserve videorecorder, een philips vr 171 ( klik hier voor de foto, komt van het internet, maar is hetzelfde model ).
Deze heeft heeft wel een probleem, het signaal ( wat via een coax kabel gaat ) vanaf de video is slecht, er zit zelfs ruis door het on screen display, en bij het afspelen van een videoband krijg ik helemaal niks meer te zien, enkel sneeuw. Het ligt niet aan de tv, het beeld was daarop perfect met de JVC, het komt dus echt van de videorecorder zelf. Ik gok zelf dat het de tuner in de philips zelf zit, maar weet het niet zeker en daarom vraag ik jullie hulp :).

Ik ben denk ik zelf nog 1 van de weinige die nog met videorecorders werkt, ik onderhoud ze zelf ( koppen reinigen, snaren vervangen, enz, de " simpelere klusjes zeg maar ), maar bij deze philips heb ik mijn vraagtekens.

Dus hoop dat iemand mij een tip kan geven :)

Juiste (analoog) frequentie op de TV voor de video recorder opgezocht? (Uit mijn hoofd was het vaak kanaal 32 of zo)
Verder zit er naast de coax uitgang op de Philips vaak een klein schroef waarmee je de frequenty kan instellen.
En eeh Tja na die klap kan de ontvangen (analoog) nog wel kaduuk zijn :)

Op mijn TV ( een panasonic ) is dat kanaal 0, staat ook op de afstandsbediening bij de 0 " VCR " .

Naar dat schroefje zal ik morgen even kijken, ik heb daar op het moment geen goed licht voor :D

En voor de duidelijkheid, de JVC videorecorder heeft die klap gekregen ( doet niks meer ), dus de philips neemt zijn plek in ( heb ik ooit nieuw gekocht in '99 ) maar die heeft dus wat probleempjes :D

Hallo

"het signaal ( wat via een coax kabel gaat ) vanaf de video is slecht, er zit zelfs ruis door het on screen display, en bij het afspelen van een videoband krijg ik helemaal niks meer te zien, enkel sneeuw."

Ruis = volgens deze symptomen een defekte coaxkabel , of een defekte "modulator".

Als "snelle "test" of de rest nog o.k. is ,kun je deze video op de t.v. aansluiten d.m.v. een scart connector.

Mocht de uitgangsfequentie van de modulator nog regelbaar zijn uitgevoerd "schroefje" (ik gok van niet) , dan staat deze standaard op een goede frequentie , en dien je deze niet bij te regelen.

Van de defekte j.v.c. zou ik toch zeker de (interne) primaire zekering controleren.

Indien defekt , uiteraard vervangen door eenzelfde exemplaar (ik gok dat er 1.63 A/T) zal in zitten (1.63 A/Traag).

Peter

Hoe kijk je "normaal" naar TV?
Digitaal?
Kun je op de Panasonic nog wel "gewoon" analoog kijken?
Om te kijken of de analoog tuner van de Panasonic TV niet ook een klap heeft gehad. (En dus kaduuk is.)

@ VDK_P: De kabel zelf is 100% goed en gloednieuw, direct via de kabeldoos heb ik goed beeld, dus dat is niet de boosdoender.

De zekering van de jvc heb ik gister al vervangen, heb de oude meegenomen naar de winkel, en exact dezelfde type gekocht. Echter die knalde er ook al uit, dus er is meer aan de hand met die jvc, maar ik heb geen professionele apparatuur om door te meten.

@ BikerBill64: We kijken hier in huis gewoon nog allemaal analoog, we krijgen eind dit jaar pas digitale tv en internet via glasvezel. Ik kan nog steeds tv kijken, de tuner heeft geen schade, alles is net zo scherp als van voor de " klap " :).

Video via Scart aan TV aangesloten?
Geen beeld op TV bij afspelen band (wel scart ingang geselecteerd op TV)?

dat had ik al geconstateerd :d

maar vroeg me alleen af wat er precies kapot kan zijn.. misschien dat er mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad, het zou kunnen :P.

Wat er kapot kan zijn als hij geen beeld geeft? :shocked:
En dat even via een forum op internet? :o
Sterkte. :rolleyes:

Hallo

Voor hetzelfde geld heeft die ook in de klappen gedeeld.

Het losse netsnoer aan het toestel is lang genoeg om ettelijke K.V. op het toestel te zetten , wat niet gezond is. (zelfs in de doos , en uitgeschakeld)

Wat je zou moeten doen , en uiteraard weet ik niet of dit wel haalbaar is voor u :

Begin bij de basis , en controleer de voeding op al zijn uitgangsspanningen.

Vermoedelijk zal dit zeker +12 en +33V zijn , misschien nog andere ???

Controleer of ook de modulator spanning krijgt. (+12) , alsook tunerspanning +33V (soms +12v)

En ... een vluchtige controle van de kapstan aandrukrollen is zeker nuttig.

Indien deze zijn ingelopen , dien je deze ook te vervangen , en of het sop dan nog de kolen waard is.

Voor een paar € kun je dergelijke toestellen nog kopen op rommelmarkten.

Akai is relatief robuust , al is het loopwerk mechaniek luidruchtig.

Panasonic heb ik zelden over de vloer gehad , en geniet mijn voorkeur.

De j.v.c. is vermoedelijk zelfs sneller/goedkoper te herstellen , dan de philips , waar je momenteel alle aandacht aan blijkt te spenderen.

Een primair voedingsprobleem (defekte gelijkrichter of schakeltransistor) zijn de vermoedens.

Het is niet evident op afstand iemand tips te geven , waarvan je zijn capaciteiten/mogelijkheden niet kent...

Zonder deftig materiaal (deftige multimeter , soldeerbout , etc...) dien je hier al niet aan te beginnen.

In dergelijke toestellen zijn levengevaarlijke/dodelijke spanningen aanwezig.(geschakelde voeding)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan