photoshop

• Onderwerp starter Onderwerp starter teco
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

teco

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2004
Ik heb Photoshop aangeschaft. Ik scan afbeeldingen naar dit programma en wil het wegschrijven in het best mogelijke format. Maar er zijn zo veel mogelijkheden, dat ik er niet doorheen zie.
Weet iemand welk format kwailitatief het beste is? Grootte speelt geen rol want ik heb een flinke HD.

Bedankt voor het meedenken.

PNG is een goede optie. Zelf gebruik ik ook regematig BMP (32 bit BMP). Verder is JPG ook niet slecht omdat je de kwaliteit kan instellen. Verder gebruik ik TIFF nog wel is. Gif gebruik ik ook regelmatig, maar dat is vooral omdat je niet ieder bestand overal kan gebruiken. JPG en GIF kan je zo goed als overal gebruiken.

Het is het beste om gewoon even iets te maken en meerdere keren op te slaan als verschillend bestand. Dan kan je zelf beslissen.

De één vind PNG beter en de ander JPG. Het beste kan je kiezen wat je zelf handig/mooi vindt.

Suces:)

Wat een supersnelle reactie van jou!

Zeer bedankt. Ik kan weer verder.

Er zijn meerdere formaten waarin je een grafisch bestand verliesvrij kunt opslaan.
Je kunt ze gewoon als Photoshop-bestanden (PSD) opslaan.
Het grote voordeel daarvan is dat in een bewerkte foto alle informatie over lagen e.d. bewaard blijft. Open je zo'n afbeelding later weer, dan kun je hem verder bewerken vanaf het punt waar je gebleven was.
Nadeel is dat psd-bestanden maar met een paar programma's te openen zijn.
Een ander verliesvrij formaat dat door nagenoeg elk grafisch programma geopend kan worden is Windows Bitmap (BMP).
Wanneer je een afbeelding in dat formaat opslaat, wordt hij gereduceerd tot een enkele afbeelding - informatie over lagen gaat dus verloren.
Gebruik in ieder geval geen GIF, JPEG of PNG, omdat die allemaal met compressie werken. Hierbij gaat altijd informatie verloren, al zul je dat soms niet of nauwelijks kunnen zien.

Guus.

Ik heb een PSD-bestand zojuist omgezet naar TIFF en zag, dat het tweede bestand iets groter was, dan het PSD-bestand. Betekent dat in feite, dat TIFF kwalitatief iets beter zou zijn dan PSD? Ik wil in de toekomst namelijk de scan's een beetje uitvergroten om te printen.
Die tip over PSD en het behoud van bewerkingen is overigens in dank ontvangen.

Tussen die twee zit kwalitatief geen verschil.
Het kleine verschil in bestandsgrootte heeft meer te maken met de verschillende bestandsformaten dan met de kwaliteit.
In jouw geval zou ik me aan twee formaten houden: PSD en BMP.
PSD gebruik je dan voor foto's die je bewerkt hebt en eventueel later nog verder wilt bewerken.
BMP kun je gebruiken voor foto's die geen bewerking (meer) nodig hebben.
Die bmp-bestanden worden dan je foto-archief, dat niet meer verandert.
Op basis daarvan werk je verder.
Door een foto die je in PS geopend hebt onder een andere naam of op een andere lokatie of in een ander bestandsformaat op te slaan, blijft het origineel altijd ongewijzigd en van dezelfde kwaliteit.

Guus.

Bedankt voor alle snelle en duidelijke informatie en genomen moeite om aan een beginner iets duidelijk te maken.
Heel sympathiek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan