php database zoeken en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

5blabla5

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2009
Beste helpmijers,

Ik kan nog niet heel goed php, het begin een beetje te komen, maar ik heb een vraag.
Bestaat zoiets als een zoekmachine, die in de database (MySQL) zoekt en alles met je zoekterm weergeeft?

Dit is de indeling van de tabel in de database:

ID (auto_increment)
Name

Het is de bedoeling dat als je in een vak een nummer in tikt, dat hij dan in de tabel onder de rij ''ID'' gaat zoeken, voorbeeld:

ID=001
Name=naampje

Je tikt in het zoekvak in ''001'' en de naam verschijnt in beeld.

Alvast bedankt :thumb:

Je verwacht nu eigenlijk kant-en-klare code? Nou vooruit ik ben in een goede bui ;)

PHP:
<?php

if ( $_SERVER[ 'REQUEST_METHOD' ] == 'POST' ) {

$connection = mysql_connect ( 'localhost', 'MySQL-username', 'MySQL-password' ); // vervang je het tweede en derde argument door je username respectievelijk je wachtwoord.
  $db = mysql_select_db ( 'naamvanjedatabase', $connection ); // vervang het eerste argument door de naam van je database (LET OP: NIET de naam van je tabel)

$sQuery = "SELECT Name FROM naamvanjetabel WHERE ID = '" . mysql_real_escape_string ( $_POST[ 'q' ] ) . "'"; // naamvanjetabel vervangen door de naam van je tabel. D'oh
  $rResult = mysql_query ( $sQuery );

if ( mysql_num_rows ( $rResult ) > 0 ) {

$aResult = mysql_fetch_assoc ( $rResult );
    echo $aResult[ 'Name' ];

}

} else {

echo '<form method="post" action="">';
  echo '<input type="text" name="q" />';
  echo '<input type="submit" name="submit" value="Zoek op!" />';
  echo '</form>';

}

?>

Plak dit op de plek waar je zoekveld moet komen (let wel, in deze simpele code, komt het resultaat na het versturen van het formulier op de plek van het zoekveld).

1 woord: Geweldig
2 woorden: Geweldig, bedankt!

Oohw, ik verwacht geen kant en klare code, maar iets wat me op weg helpt :o

Je verwacht nu eigenlijk kant-en-klare code? Nou vooruit ik ben in een goede bui ;)

PHP:
<?php

if ( $_SERVER[ 'REQUEST_METHOD' ] == 'POST' ) {

$connection = mysql_connect ( 'localhost', 'MySQL-username', 'MySQL-password' ); // vervang je het tweede en derde argument door je username respectievelijk je wachtwoord.
  $db = mysql_select_db ( 'naamvanjedatabase', $connection ); // vervang het eerste argument door de naam van je database (LET OP: NIET de naam van je tabel)

$sQuery = "SELECT Name FROM naamvanjetabel WHERE ID = '" . mysql_real_escape_string ( $_POST[ 'q' ] ) . "'"; // naamvanjetabel vervangen door de naam van je tabel. D'oh
  $rResult = mysql_query ( $sQuery );

if ( mysql_num_rows ( $rResult ) > 0 ) {

$aResult = mysql_fetch_assoc ( $rResult );
    echo $aResult[ 'Name' ];

}

} else {

echo '<form method="post" action="">';
  echo '<input type="text" name="q" />';
  echo '<input type="submit" name="submit" value="Zoek op!" />';
  echo '</form>';

}

?>

Plak dit op de plek waar je zoekveld moet komen (let wel, in deze simpele code, komt het resultaat na het versturen van het formulier op de plek van het zoekveld).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan