php en datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brugse zot

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
momenteel gebruik ik dit scriptje om verjaardagen te tonen.

PHP:
				<?php 			 
if (date('d-m-Y') == '05-10-2008') { 
  echo 'Wij feliciteren <a href=" "><strong>naam</strong></a> met haar/zijn verjaardag'; 

} elseif (date('d-m-Y') > '05-10-2008') { echo ' '; 

} else { 
$dag = 05; $maand = 10; $jaar = 2008;$gebeurtenis = "<strong>naam</strong> verjaardag";  echo(" Nog ".(int)((mktime (0,0,0,$maand,($dag+1),$jaar)-time(void))/86400)." dagen tot " . $gebeurtenis . "!"); 
} 
?>

nu worden de verjaardagen nog handmatig ingegeven, haal ik straks uit een database.
maar mijn vraag is: hoe kan ik er voor zorgen dat de countdown automatich 10 dagen voor de datum gaat aftellem?

Dat kan eenvoudig aan de hand van de datum/tijd-functies in MySQL, daar moet je even op zoeken.

Probeer wat betreft datums zoveel mogelijk te rekenen en te doen in SQL en niet in PHP.

Als je met een db gaat werken mag je de datums in geen geval als strings gaan liggen oplsaan, maar moet je timestamps (de numerieke weergave van datums) gebruiken.

Die kan je dan makkelijk vergelijken met andere datum's, en in elk gewenst formaat weergeven :)

NEEN!

Pertinent _fout_.

Aan timestamps heb je niets. MySQL heeft gewoon een DATE-type, en daarmee kun je alles wat je met een datum zou moeten kunnen. Met timestamps moet je alles gaan omrekenen. MySQL heeft 2849248 functies voor datums, die dien je gewoon te gebruiken.

Daarnaast, hoe ga je een geboortedatum in een timestamp zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan