[PHP] Hoe een site opbouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaWouter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mei 2002
Ik ben nu al een tijdje bezig in PHP en heb verschillende grote sites in elkaar gezet.

Maar ja nu ik wat meer ervaring heb wil ik ook leren netjes te programmeren.....

Als ik tegenwoordig een site maak dan maak ik 1x een index pagina en daar include ik een ander bestand in, terwijl ik vroeger gewoon allemaal aparte pagina`s maakte, maar ja dat was nogal een werk, totdat ik het nut in zag van include("footer.php") en de include("header.php") :P.

Dus als ik tegenwoordig in een pagina een sessie wil starten zit ik met het probleem dat ik met een ob_start() moet beginnen om de errors weg te laten.....

Dus mijn vraag is wat is beter/netter?

Geplaatst door masterprut
http://dad.jpeetje.nl/

Uitprinten en als jij sochtends opsta, dan moet dit het eerste document zijn waar jij aan denkt :thumb:

:D

Mwah een echt antwoord vind ik dit niet echt....

1. Zou je een include doen van header en footer.
2. Zou je gewoon allemaal aparte pagina`s maken.
3. Zou je 1 pagina maken?

offtopic: als ik hier s`ochtends aan denk is dat geen goed teken :confused:

Laatst bewerkt:
Ikzelf gebruik altijd templates. Dus de HTML van de PHP code scheiden. Header / Footer staan vast en de content verschilt dus per pagina.

Functie van JP / Masterprut volgens mij :p

Geplaatst door KaWouter

Mwah een echt antwoord vind ik dit niet echt....
Mwah, zoek het dan maar zelf uit. Als je die link niet eens eventjes doorneemt..

Geplaatst door masterprut

Mwah, zoek het dan maar zelf uit. Als je die link niet eens eventjes doorneemt..

Ik heb die pagina al wel vaker hier voorbij zien komen en heb hem toen gelezen, maar een antwoord van hoe je een pagina opbouwt vind ik daar echt niet in terug...

Hoe ik het _op dit moment_ aanpak:
  • Ik maak de volgende mappen aan: clientside, includes, images en templates. Voor sommige projecten ook nog de map logs.
  • In includes zet ik een config.php, een functies.php en een global.php. In config.php komt de configuratie, zoals de MySQL gebruikersnaam en wachtwoord. In functies.php zet ik eigengedefinieerde functies als de templatefunctie en de errorhandler. In global.php doe ik globale handelingen die op vrijwel elke pagina gedaan moeten worden, dit is dan ook het bestand dat ik include op elke pagina.
  • In de root van het project zet ik een eerste bestandje, index.php ofzo. Hier include is dus global.php en roep ik, helemaal aan het einde van het bestand, precies voor de ?>, de templates() functie aan. Hierdoor wordt de output van de pagina naar de browser gestuurd.
  • In templates zet ik header.php, footer.php en de template van het eerste bestandje: index.php.
Da's mijn opzet. Wanneer ik dat opgezet heb begin ik met de layout te prutsen, wat inhoud dat ik lekker begin te typen in header.php / footer.php en natuurlijk een stylesheetje aanmaak en in de map clientside plaats. Vaak maak ik in dit proces ook een javascriptbestandje aan met eigengedefinieerde JS functies erin, deze plaats ik ook in clientside.

En tsja, dan is mijn opzet af :)

Nogmaals: dit is hoe ik het op dit moment doe. Ik ben atm ook bezig met het leren van OOP, waardoor de hele directorystructuur waarschijnlijk zal veranderen :p

:eek:

Nog steeds zo actief met PHP enzo? Damn :p Wat voor functies maak je dan in javascript?

^^ Lichtelijk offtopic, maar wellicht leerzaam :p

Geplaatst door BrEeZeR
:eek:

Nog steeds zo actief met PHP enzo? Damn :p
En meer ! :D
Wat voor functies maak je dan in javascript?

^^ Lichtelijk offtopic, maar wellicht leerzaam :p
Nou, de reden waarom ik PHP leer is omdat ik met XOAD wil werken, een framework voor XmlHttp, een techniek waarbij je de inhoud van een webpagina kan wijzigen zonder de pagina volledig opnieuw te verversen. En met XOAD wil ik een projectje maken dat simpelweg übercool en übergebruiksvriendelijk is ! :D

Check dit gewoon maar es, klik eens vijf minuten rond op de site en verbaas je over al die geweldige details op de site: *klik*. Tis gewoon een demo van wat er mogelijk is met XmlHttp, dus wees niet bang als je opeens voor € 80.000 een rit geboekt hebt ofzo :p

En als je dat ziet, daar zitten een hoooooooooooooop JS functies achter, veeeeeeeeeeeeeel meer dan wat ik nu heb. Wat ik tot nu toe aan JS functies heb is nog vrij simpel, 't meeste heeft te doen met invoercontrole en 't cliëntside encrypten van wachtwoorden :)

Maaruh, studeerde jij niet iets met designen ? :p

Smarty is slecht. Veel te uitgebreid, je gebruikt eigen maar een paar functies:

- Loopen
- Vergelijken
- Outputten

En dat kan veel beter met een zelfgemaakte functie van 6 regels. Smarty maakt de boel onnodig traag en het werkt soms niet eens op bepaalde servers. (Mijn ervaring ermee, zal wel aan mij liggen maar dan nog... met een eigen functie werkt het overal en dan snap je iig alle code).

Geplaatst door KaWouter
Thx JP daar kan ik tenminste wat mee.
np :)
Ik ben momenteel aan het spelen met Smarty...
Been there, done that, got the t-shirt.

Smarty is opzich best geinig, al walg ik wel van het feit dat al die template parsers een andere syntax gebruiken. En ondanks dat ik jong ben en die syntax nou niet echt een probleem is voor mij om te leren ofzo, maar ik vind 't gewoon walgelijk dat men het niet eens kan worden over één template syntax. Wat dat betreft, PHP is zelf ook al een template parser, waarom überhaubt nog van een template parser gebruik maken ? En waarom dan ook nog eens een andere syntax ? Ik wil wel es een template parser zien die gewoon de PHP syntax hanteert :p

Maar Smarty werkte voor mij ook niet superduper, ik vond 't nogal omslachtig en vaag. Naamgevingen, syntax, 't werkte gewoon niet echt lekker soepeltjes. Echt snel vond ik 't ook niet, sure het cached wel een heleboel, maar echt sneller vond ik 't nou niet echt gaan. Ik ben dan ook vrij snel alweer afgestapt van Smarty :p

Bovendien werd ik al die foutmeldingen ook spuugzat. Er is zoveel dat ik moest configureren en chmodden en weet ik veel wat meer, en dan nog bleef ik foutmeldingen krijgen. Achteraf bleek het dus omdat m'n server op safe mode stond, om 't daaronder te laten werken moest je nog weer dingen doen. Ik werd 't gewoon zat :)
BTW: Is AJAX dan niets voor je om te oefenen?

-> http://en.wikipedia.org/wiki/AJAX

nee niet voetbal
Mja als ik 't over XmlHttp heb praat ik eiglijk over AJAX ja :p

Ik had SAJAX al wel ff geprobeerd, da's een hele simpele framework voor XmlHttp (AJAX, ja), maar ik toen ik 't er met iemand die nog wat gevorderder was erover had, raadde die me XOAD aan, dat was een OO framework, ook heel wat uitgebreider, schijnt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan