PHP, tekst-bestanden op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fragzor

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met een website voor een vrije studie activiteit op school. Deze moet ik 2 behalen om mijn Propedeuse-diploma te halen.
Nu zit ik op dit moment met een probleem.

Ik heb namelijk geen apart CMS toegepast, en wil mijn klant toch zelf teksten laten plaatsen op zijn website. Nu zijn we er wel over overeen gekomen dat hij die tekstbestanden gewoon via de FTP upload. Nu zit ik echter met het volgende probleem.

Ik wil namelijk via php een tekstbestand met een vaste naam per page includen, en dat bestand moet hij dus met precies diezelfde naam kunnen vervangen via FTP.
De bestanden moeten qua opmaak aan te passen zijn zonder het gebruik van HTML, aangezien mijn klant hier totaal geen kennis van heeft.

Gisteren kwam een vriend van me met het idee om in word de bestanden op te slaan als HTM en deze bestanden te includen, dit zou ik nog aan mijn klant uit kunnen leggen. Echter worden via htm bestanden tekens als " in financiën en ' als in risico's weergeven als een zwart blokje met een vraagteken.

www.mvog.nl/voorlopig.php

(op de herontwikkeling-pagina onder advies zien jullie wat ik bedoel, samen met nog wat tekens)

Weet iemand misschien een manier om tekst die opgemaakt is in bv word met dezelfde opmaak te kunnen includen met php?

Alvast bedankt,
Dennis

heb je wel een charset en doctype meegegeven in de html?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">

voeg die regels eens toe aan de html en kijk of hij het dan wel doet zonder die vraagtekentjes etc

Hallo 3747 :P

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb even geprobeerd om de code toe te voegen aan de bestanden, dit lijkt echter niets uit te halen. Misschien is het van belang dat ik even de structuur uitleg.

De hele pagina is dus omvat door voorlopig.php, hierin zit een content-div, waarin ik aparte pagina's include, zoals in dit geval de herontwikkelingspagina. In die pagina heb ik dus een htm-bestand met de tekst erin ge-include.

De code heb ik toegevoegd in de voorlopig.php zowel als in de herontwikkeling.php

(wellicht dat dit via de broncode ook al te zien is, die zit achter stampvol met allerlei troep :P)

Is er een andere plek waar de code toegevoegd moet worden of heeft U misschien nog andere ideeën?

Gr,
Dennis

Het is in ieder geval niet netjes, want Word slaat het gewoon op als .htm bestand, dus met openingstag voor <html> etc. Ik zie hier in 1 bestand al 3x <html> worden geopend. Je kan gewoon het beste een heel simpel pagina bewerkings systeem maken, zo ingewikkeld is dat niet. Dat is met een tabel in een database heel simpel te realiseren, maar ik weet niet of jullie dat willen aangezien je aangeeft dat je al iets anders met de klant bent overeengekomen...

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik heb van andere studenten ook al gehoord dat je hiervoor een apart systeem in elkaar zou kunnen zetten, echter zou ik niet weten hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Zou U mij misschien kunnen uitleggen hoe ik dit kan realiseren?

Verder hebben we op dit moment niet echt vast afspraken vastliggen, het is vooral een oefening voor school, het is niet op een al te professioneel niveau ;)

Gr.
Dennis

Je maakt een database aan in bv MySQL (als je die nog niet hebt). Daarin maak je een tabel met een ID, pagename en content. Dan maak je een simpel scriptje die alle pagina's ophaalt en onder elkaar zet met een bewerk linkje die zoiets eruitziet: bewerk.php?id=[ID uit tabel]. Die pagina bestaat dan gewoon uit een formuliertje of een editor zoals CFEditor (voor als ze ook tekst willen bewerken zoals in Word). En dan kun je in de bestanden zoals je nu dus dat bestand include, gewoon wel hardcoded inzetten welke content hij moet ophalen uit de database adhv de ID of pagename.

Ik denk dat je dan de rest zelf wel kan bedenken? Het is echt heel basic, je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wil :)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Wederom bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik nu wel weet wat U bedoelt, zouden deze pagina's echter ook niet te bereiken zijn voor andere users?

Is er verder misschien een tutorial oid die me kan uitleggen hoe ik dit in elkaar zet met CFEditor? Ik heb hier namelijk nog totaal geen ervaring mee.

Gr.
Dennis

Je kan er nog een simpel inlog systeem voor maken die de pagina's afschermt voor andere gebruikers met een loginnaam en wachtwoord.

Ik bedoelde eigenlijk de CKEditor (typfoutje, had gisteravond via mijn telefoon een reactie gegeven). Je kan hem hier downloaden: klik! Ik denk dat je met de handleidingen hieronder wel een eindje op weg kan komen? Ik heb er zelf trouwens persoonlijk geen ervaring mee.

Installatie handleiding
Meer handige handleidingen

Hallo,

Ik heb zojuist even gekeken, de files van CKeditor gedownload en het geupload naar de host. Nu kan ik echter zo niks met de .exe. Ik heb daarom even youtube video's erover gegoogled en kom eigelijk alleen maar drupal-video's tegen. Daarom denk ik, is het niet een plugin voor een CMS?

Ik heb op dit moment namelijk, zoals ook in de eerste post staat, geen apart CMS op de host staan. Zal CKeditor zo dan niet werken? Ik zou anders niet weten hoe ik de install verder voor elkaar moet krijgen en het uberhaupt moet laten werken.

Gr,
Dennis

Heb je wel de goede gedownload dan? Via deze link kom je op de downloadpagina, dan moet je op Download zip klikken onder: CKEditor 3.5, released on 17 December 2010. (Directe link) In dat zip bestandje staat ook een INSTALL.htm, deze geeft uitleg over hoe je hem moet installeren.

Ik heb net zelf even gekeken, maar ik kan geen exe vinden?

Je hebt er geen cms voor nodig namelijk...

*facepalm*

Een download te ver gekeken, bij sharepoint. Ik ga zo meteen even kijken hoe ik daarmee verder kom, bedankt :P

Gr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan