pilootnour5
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 22 nov 2008
Hallo allemaal.
De afgelopen tijd heb ik veel verbruiksberekeningen moeten verrichten. Ik dacht dat ik het in PHP wel werkend zou krijgen om met een aantal variabelen uit te kunnen rekenen hoeveel een bepaalde rit met de auto kost, hoeveel liter deze hierbij gebruikt en of de auto zuinig is. Nu heb ik het script werkend maar dit is met variabelen die in de code moeten worden veranderd.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik door middel van input textvelden meerdere variabelen vullen? Het betreft alleen cijfers. Hieronder het volledige script. Er staan voorbeeldcijfers in de variabelen die ingevuld dienen te worden vanuit de pagina in de browser. Alvast hartelijk bedankt. Mijn PHP kennis is niet groot, en heb door middel van Googlen heel wat kunnen opschieten, maar telkens werkte er iets weer niet. Nogmaals bedankt!
Het script is trouwens vrij te gebruiken voor degene die het interessant vinden natuurlijk.
Kleine edit:
Ik heb het volgende wel kunnen vinden, maar het werkte niet met meerdere velden vullen...
in de BODY van HTML
en in de PHP
Een enkel veld vullen werkt, maar wanneer ik meerdere van deze velden toevoeg, aangepast en al natuurlijk, werkt het niet meer. Wanneer ik een tweede veld probeer te vullen, dan verliest het zijn eerste veld enz. enz. Hier kan je het probleem zelf zien: http://nour.nl/verbruik2.php
De afgelopen tijd heb ik veel verbruiksberekeningen moeten verrichten. Ik dacht dat ik het in PHP wel werkend zou krijgen om met een aantal variabelen uit te kunnen rekenen hoeveel een bepaalde rit met de auto kost, hoeveel liter deze hierbij gebruikt en of de auto zuinig is. Nu heb ik het script werkend maar dit is met variabelen die in de code moeten worden veranderd.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik door middel van input textvelden meerdere variabelen vullen? Het betreft alleen cijfers. Hieronder het volledige script. Er staan voorbeeldcijfers in de variabelen die ingevuld dienen te worden vanuit de pagina in de browser. Alvast hartelijk bedankt. Mijn PHP kennis is niet groot, en heb door middel van Googlen heel wat kunnen opschieten, maar telkens werkte er iets weer niet. Nogmaals bedankt!
PHP:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> Verbruik </TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<?php
// VERANDER ONDERSTAANDE NAAR EIGEN WENSEN.
$verbruik = 5.5; //liter per 100 km
$afstand = 112.0; // afstand in kilometer
$prijsfuel = 1.75; //Prijs van bezine per liter
$tankinhoud = 45; //tankinhoud van de auto, optoineel
// HIERBOVEN AANPASSEN NAAR EIGEN WENSEN. HIERONDER NIET AANPASSEN
$verbruikkm = ceil(100 / $verbruik);
$prijsrit = ($afstand / $verbruikkm) * $prijsfuel;
$prijsafgerond = round($prijsrit, 2);
$verbruikperkm = 1 / $verbruikkm;
$verbruikperkmafgerond = round($verbruikperkm, 2);
$volafstand = $tankinhoud * $verbruikkm;
echo "De kosten voor deze rit bedragen $prijsafgerond euro<br />";
echo "Verbruik auto: $verbruik L/100km<br />";
echo "De auto rijdt 1 op $verbruikkm<br />";
echo "Afstand van $afstand km<br />";
echo "Literprijs van $prijsfuel<br />";
echo "Gemiddeld verbruik je $verbruikperkmafgerond liter per kilometer<br />";
echo "Met een volle tank van $tankinhoud liter rijd je een afstand van $volafstand km<br /><br />";
if ($verbruik <= 3) {
echo "Deze auto verbruikt weinig";
}
else if ($verbruik <= 6) {
echo "Deze auto verbruikt gemiddeld";
}
else if ($verbruik <= 9) {
echo "Deze auto verbruikt boven gemiddeld";
}
else {
echo "Deze auto verbruikt veel";
}
?>
</BODY>
</HTML>
Het script is trouwens vrij te gebruiken voor degene die het interessant vinden natuurlijk.
Kleine edit:
Ik heb het volgende wel kunnen vinden, maar het werkte niet met meerdere velden vullen...
in de BODY van HTML
PHP:
<form name="verbruik" id="login" method="POST">
<P>Verbruik in liters per 100km</P> <input type="text" NAME="verbruik" id="verbruik" class="text" maxlength="30" />
</form>
en in de PHP
PHP:
$verbruik = $_POST['verbruik'];
Een enkel veld vullen werkt, maar wanneer ik meerdere van deze velden toevoeg, aangepast en al natuurlijk, werkt het niet meer. Wanneer ik een tweede veld probeer te vullen, dan verliest het zijn eerste veld enz. enz. Hier kan je het probleem zelf zien: http://nour.nl/verbruik2.php
Laatst bewerkt: