PHP/ Webserver vraag! Help needed!

Status
Niet open voor verdere reacties.

NitraRomanian

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Dag beste mensen, ik ben hier nieuw en ik hoop dat ik mij op jullie community snel kan integreren :D

Ik heb namelijk een vraag...

Dus, ik heb een Dell PowerEdge 2300 server in bezit... Ik wil beginnen programmeren/scripten in PHP en MySQL... Ik heb daarvoor een trainingsvideo gekocht met uitleg enzo... Nu heb ik besloten om WAMP te installeren... maar hier zit ik vast...

Ik wil dus dat mijn Dell PowerEdge webserver een rechtsrekse verbinding maakt met mijn laptop die ik net heb.. De dataflow moet dus zo zijn: Mijn eigen webserver--->>Mijn laptop

Ik wil dus wel alles editen en programmeren op mijn laptop, en dan wanneer nodig versturen naar mijn Server(zodat ik via de browser van mn laptop mijn PHP pagina kan bekijken die draait op mijn Webserver)... Alles hier rechtsreeks(Ad-hoc of LAN of peer-to-peer ik weet de juiste benaming niet)

Ik heb een foto getrokken van de aansluitingspoorten van mijn server:
picture002jz1.th.jpg

Ik weet totaal niet wat voor kabel dat dat nodig heeft.:rolleyes: Het lijkt iets groter dan een gewone Ethernetpoort met 8 pinnen erin....

Ik wil dus daarvan naar mn laptop verbinden.. Kheb op mn laptop een Ethernetpoort en een ADSL poort...

En voor deze configuratie, moet ik dan WAMP installeren op mijn laptop of op mijn server ofwat??
Bij mijn trainingsvideo zeiden ze iets van webhosting.. maar ik wil liever gratis mijn eigen server gebruiken... En ook beter om ervaring te krijgen en meer controle...

Hier ben ik een n00b in... Daarom dat ik het vraag... Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn configuratie zodat ik binnenkort aan de slag kan met PHP.:D

PS: Ik hoop dat mijn spelling netjes was, want ik ben 14 jaar en allochtoon:p (Roemeen).

Laatst bewerkt:
Beste NitraRomanian,

Als eerste wil ik zeggen dat je spelling zeer netjes is. :thumb: Mijn zoon is ook 14 maar die gebruikt helaas erg veel straattaal en MSNtaal waardoor hij soms vergeet om normaal te schrijven en te praten. :mad: (boze vader) Nee hoor, voor de rest is het een erge goede jongen en de rare taal gaat er ook wel weer af.

Wat de poorten op de server zijn is erg moeilijk te zien maar meestal zit er wel een Ethernet-poort en anders wel de mogelijkheid om er een Ethernet-kaart in te bouwen, is maar een paar 10-tjes.

Als je met je laptop direct op de server zit vergeet dan niet om een UTP cross-kabel te gebruiken in plaats van een gewone UTP.

Volgens mij moet je de WAMP op de server installeren. Je zou even kunnen kijken op:

http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=14425

Of anders op:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=WAMP+installeren&meta=

Grt, Jos :shocked:

Beste NitraRomanian,

Als eerste wil ik zeggen dat je spelling zeer netjes is. :thumb: Mijn zoon is ook 14 maar die gebruikt helaas erg veel straattaal en MSNtaal waardoor hij soms vergeet om normaal te schrijven en te praten. :mad: (boze vader) Nee hoor, voor de rest is het een erge goede jongen en de rare taal gaat er ook wel weer af.

Wat de poorten op de server zijn is erg moeilijk te zien maar meestal zit er wel een Ethernet-poort en anders wel de mogelijkheid om er een Ethernet-kaart in te bouwen, is maar een paar 10-tjes.

Als je met je laptop direct op de server zit vergeet dan niet om een UTP cross-kabel te gebruiken in plaats van een gewone UTP.

Volgens mij moet je de WAMP op de server installeren. Je zou even kunnen kijken op:

http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=14425

Of anders op:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=WAMP+installeren&meta=

Hallo, hartelijk bedankt voor uw reactie. Als ik dan WAMP geïnstalleerd heb op mijn server, hoe kan ik dan mijn PHP files uploaden naar mijn server? Gewoon via FTP? Hoe kan ik dat dan configureren?
En dan als laatste: Hoe maak ik van mijn server een webserver zodat ik via dezelfde UTP cross-kabel niet alleen files up- en download maar ook gewoon mijn site kan zien(dus dat mijn server dan een webserver functie krijgt)?

Voor de duidelijkheid nog eens wat ik wil bereiken:p :

- PHP/HTML bestanden kunnen up- en downloaden naar mijn server
- PHP bestanden verwerken op mijn server zodat ik ze kan bekijken op mijn laptop die rechtsreeks verbonden is(webserver dus):D

Ik zal mijn verder proberen informeren i.v.m. met die rare poorten dat ik heb, anders koop ik wel een netwerkkaart...

Ik heb momenteel Windows Server 2003 Enterprise Edition erop staan, denken jullie dat de Webserver Edition beter geschikt is voor wat ik het wil gebruiken? Is het daarvoor meer geoptimaliseerd of neemt het minder HDD ruimte in ofzo?

Jos, nog eens bedankt voor uw antwoord. Ik ben er al iets meer wijs mee maar ik weet nog niet helemaal hoe ik het moet doen.:D

Beste Nitra,

Omdat je een Windows Server hebt zou je gebruik kunnen maken van Internet Information Services (IIS). Kijk bij 'Start' knop => 'Programs' => 'Administrative Tools' of 'Internet Information Services (IIS) Manager' er tussen zit. Zo niet dan moet je deze apart installeren vanuit 'Control Panel' => 'Add or Remove Programs' => 'Add/Remove Windows Components' (knop) => 'Application Server' (dan knop Details) => 'Internet Information Services (IIS)' (dan knop Details) en dan de volgende componenten aanvinken:

• Common Files
  • Internet Information Services Manager
  • World Wide Web Services
  • eventueel File Transfer Protocol (FTP) Service

CD erin of verwijzen naar I386 directory en installeren. Het is ook handig om de Remote Desktop te installeren zodat je het scherm van de server kan overnemen (erg handig zelfs, vooral als je server wat verder weg staat) Activeren op de server door rechter-muis-knop op 'My Computer' => tabblad 'Remote' => optie 'Enable Remote Desktop on this computer' aanvinken. Op je laptop 'Start' => 'Programs' => 'Accessories' => 'Communications' => 'Remote Desktop Connection' en voer IP-nummer van je server in.

Vervolgens start je bij 'Start' knop => 'Programs' => 'Administrative Tools' de 'Internet Information Services (IIS) Manager' op. In IIS open je de map 'Web Sites' en ga je op 'Default Web Site' staan. Kijk of deze is gestart. Zo niet, rechter-muis-knop en kies voor 'Start'.

Ik weet totaal niets van WAMP of PHP (ik programmeer zelf in ASP en MS SQL) maar ik denk dat je dit na bovenstaande uitgevoerd te hebben pas moet installeren.

Om je server te bereiken vanaf je laptop om je PHP en andere dingen te up-/downloaden kun je gebruik maken van shares in plaats van ftp, als administrator moet je deze zonder problemen kunnen bereiken. Om je server te configureren kun je gebruik maken van de Remote Desktop. Op je laptop voer je dan bij 'Start' > 'Uitvoeren' (of Run) in:

\\je_servernaam\c$
of
\\je_servernaam\c$\inetpub\wwwroot\

• \\je_servernaam is de naam van je server
  • \c$ is de driveletter op de server, kan dus ook bijvoorbeeld d$ of e$ zijn

Om via de browser je prachtige gemaakte werk te bekijken voer je het interne IP-adres van de server in. Voorbeeld http://192.168.0.3/mijnwerk/test.php

Tip: handig om de I386 directory van de CD op de HD van de server te zetten. Als je bijvoorbeeld remote aan het werken bent en je moet iets installeren terwijl je CD er niet in zit .... :thumb:

Tip: http://www.php.net/manual/nl/index.php

Ik hoop dat je hier verder mee kunt. Succes ermee :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste Nitra,

Omdat je een Windows Server hebt zou je gebruik kunnen maken van Internet Information Services (IIS). Kijk bij 'Start' knop => 'Programs' => 'Administrative Tools' of 'Internet Information Services (IIS) Manager' er tussen zit. Zo niet dan moet je deze apart installeren vanuit 'Control Panel' => 'Add or Remove Programs' => 'Add/Remove Windows Components' (knop) => 'Application Server' (dan knop Details) => 'Internet Information Services (IIS)' (dan knop Details) en dan de volgende componenten aanvinken:

• Common Files
  • Internet Information Services Manager
  • World Wide Web Services
  • eventueel File Transfer Protocol (FTP) Service

CD erin of verwijzen naar I386 directory en installeren. Het is ook handig om de Remote Desktop te installeren zodat je het scherm van de server kan overnemen (erg handig zelfs, vooral als je server wat verder weg staat) Activeren op de server door rechter-muis-knop op 'My Computer' => tabblad 'Remote' => optie 'Enable Remote Desktop on this computer' aanvinken. Op je laptop 'Start' => 'Programs' => 'Accessories' => 'Communications' => 'Remote Desktop Connection' en voer IP-nummer van je server in.

Vervolgens start je bij 'Start' knop => 'Programs' => 'Administrative Tools' de 'Internet Information Services (IIS) Manager' op. In IIS open je de map 'Web Sites' en ga je op 'Default Web Site' staan. Kijk of deze is gestart. Zo niet, rechter-muis-knop en kies voor 'Start'.

Ik weet totaal niets van WAMP of PHP (ik programmeer zelf in ASP en MS SQL) maar ik denk dat je dit na bovenstaande uitgevoerd te hebben pas moet installeren.

Om je server te bereiken vanaf je laptop om je PHP en andere dingen te up-/downloaden kun je gebruik maken van shares in plaats van ftp, als administrator moet je deze zonder problemen kunnen bereiken. Om je server te configureren kun je gebruik maken van de Remote Desktop. Op je laptop voer je dan bij 'Start' > 'Uitvoeren' (of Run) in:

\\je_servernaam\c$
of
\\je_servernaam\c$\inetpub\wwwroot\

• \\je_servernaam is de naam van je server
  • \c$ is de driveletter op de server, kan dus ook bijvoorbeeld d$ of e$ zijn

Om via de browser je prachtige gemaakte werk te bekijken voer je het interne IP-adres van de server in. Voorbeeld http://192.168.0.3/mijnwerk/test.php

Tip: handig om de I386 directory van de CD op de HD van de server te zetten. Als je bijvoorbeeld remote aan het werken bent en je moet iets installeren terwijl je CD er niet in zit .... :thumb:

Tip: http://www.php.net/manual/nl/index.php

Ik hoop dat je hier verder mee kunt. Succes ermee :thumb:

Oke, dank u wel voor uw mooie uitleg!:D Nu snap ik het wel.:) Kan ik IIS en Apache samen gebruiken ofzo? Want het liefst wil ik een cross platform hebben, want op mijn laptop zal ik waarschijnlijk met 3 OS's werken( ik heb een tri-boot gemaakt van Windows XP Pro, Ubuntu Linux 7.04 en Mac OS X 10.4.8). Dus ik zou graag eens werken op Linux, dan eens op Windows of met Mac om de PHP/HTML files te editen en mijn website te bekijken.:p

Bedankt nog eens Jos! Wanneer ik eens rustig op mijn gemak ben zal ik eens alles configureren.:D

Oke, dank u wel voor uw mooie uitleg!:D Nu snap ik het wel.:) Kan ik IIS en Apache samen gebruiken ofzo? Want het liefst wil ik een cross platform hebben, want op mijn laptop zal ik waarschijnlijk met 3 OS's werken( op mijn laptop heb ik een tri-boot gemaakt van Windows XP Pro, Ubuntu Linux 7.04 en Mac OS X 10.4.8). Dus ik zou graag eens werken op Linux, dan eens op Windows of met Mac om de PHP/HTML files te editen en mijn website te bekijken.:p

Bedankt nog eens Jos! Wanneer ik eens rustig op mijn gemak ben zal ik eens alles configureren.:D
Oops, per ongeluk geklikt op quote, ik zou niet weten waarom. Sorry mensen, ik was niet van plan om te dubbelposten. :p

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan