phpmyadmin

Status
Niet open voor verdere reacties.

coppess

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Hey,

ik heb een eigen server. een paar vrienden hebben ruimte op mijn server. Die willen ook wel eens met databases werken en vragen dan aan mij of ik even een nieuwe database aan wil maken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze allemaal een eigen phpmyadmin krijgen (of zoiets dergelijks)?

mzzl:cool:

Meerdere PHPMyAdmin zal niet lukken en iedereen de inloggevens van jouw PHPMyAdmin verstrekken is niet zo slim.

Je zou via rechten meerdere gebruikers met eigen inloggegevens aan kunnen maken en voor iedereen een eigen database maken.
Geef daarna iedereen de volledige rechten over z'n eigen database.

Een andere mogelijkheid is de hardeschijf in vele partities te verdelen en ieder z'n eigen partitie te geven., maar daar komt wel het een en ander bij kijken en leg je niet even zo snel uit. Verstandig is dan ook over te stappen naar Linux

hey,

hoe doe je dit dan zonder dat mensen mijn databases zien? ik kan extra accounts aanmaken in de htaccess file, maar dan komen ze alsnog in de hoofdmap. Hoe kan ik ze alleen bij hun databases laten komen?

Je maakt een aantal databases aan via PHPMyAdmin.
Via rechten maak je gebruikers aan met ieder een eigen wachtwoord.
Daarna geef je iedere gebruiken rechten voor z'n eigen database.
Daarna verstrek jij de gegevens aan jouw vrienden.
In principe werkt dit ongeveer hetzelfde als met een betaalde hosting provider.
Hier ontvang je ook de inloggegevens van.

Iedereen zal dus in z'n PHP code in bijvoorbeeld een configuratiescript z'n eigen gegevens moeten gebruiken.

toen ik dit instelde, kon de nieuwe gebruiker in een eigen phpmyadmin inloggen. Dit is natuurlijk een stuk beter want hier kan hij zelf databases aanmaken voor eigen gebruik. Maar is het dan ook mogelijk dat hij bepaalde beheerrechten krijgt?

mzzl

EDIT: nog een vraagje erbij. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij alleen zijn eigen databases kan verwijderen en niet alle databases die er zijn?

Laatst bewerkt:
ja dat klopt,
maar als ik hem het recht delete geef, dan krijg je in zijn account alle databases te zien die ik in mijn root heb staan. welk recht moet ik hem dan geven?

Ik weet even niet wat je gedaan hebt, maar heb je het hier gedaan ?
Database-specifieke privileges

hey,

ik ga zou gauw ik ingelogt ben in phpmyadmin naar rechten en vervolgens maak ik een nieuwe account aan. je kunt dan kiezen voor 1 database (als ik me niet vergis) en een volledige account.

dan maak ik een nieuwe account. Kun je hier iets mee? of heb je meer details nodig?

Er zijn binnen PHPMyAdmin meerdere wegen die naar Rome leiden.

Start PHPMyAdmin op
Dan ga je naar rechten
Voeg een nieuwe gebruiker toe
Host zal waarschijnlijk localhost zijn
Vink aan bij Database for user Create database with same name and grant all privileges
En bij Globale privileges zorg je dat er niets geselecteerd is
Daarna klik je op start rechtonder.

Als het goed is zou er nu een database aangemaakt moeten zijn met de gebruikersnaam van de nieuwe user.

Log nu eens in met de gegevens van de zojuist aangemaakte gebruiker en je zal zien dat hij maar over 1 database beschikt.

Controleer nog even met je eigen accountgegevens via rechten of bij de nieuwe gebruiker onder Global privileges , USAGE staat. Staat daar All PRIVILEGES , verander dit dan met de button wijzig rechten helemaal rechts.
Deselecteer dan alles bij Global privileges.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is

helemaal top!
nu nog een dingetje, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij meerdere databases aan kan maken, zonder dat hij mijn databases kan zien/verwijderen. Ik had dt eerst voor elkaar gekregen, maar hij kon ze alleen aanmaken, niet verwijderen. Maar zogauw ik hem het recht delete gaf, kwamen al mijn databases ook bij hem te staan.
hoe kan ik dit dan weer verhelpen?:o

Oeps, deze weet ik even niet dat een gebruiker zelf een database aan kan maken binnen PHPMyAdmin.
Dat heb ik zelf nog nooit aan de hand gehad.

Wel kan jij zelf meerdere databases aan hem toewijzen, deze moet je dan zelf wel eerst voor hem maken.

Ga dan weer met je eigen account naar de nieuwe gebruiker en wijzig z'n rechten.
Ga dan bij Database-specifieke privileges en selecteer dan bij Voeg privileges toe aan de volgende database: in het tekstveld de juiste database.
Klik op start en selecteer in het volgende scherm alles en klik weer op start.
Log nu in als de nieuwe gebruiker en je zal zien dat hij over de nieuwe database beschikt.

okay, in ieder geval bedankt voor je goede support. Ik hou het zo en als hij een database wil verwijderen moet hij me maar ff mailen

mzzl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan